Mordlystna (meningslösa) SLP vi minns

Faehrengaust

Swashbuckler
Apropå tråden Slumphändelser - ett hyllningstal vi minns.

Vad har ni för minnen av SLP'n / monster från publicerade äventyr som inte hade någon som helst roll i äventyret, men som hade stor potential för att slakta rollpersonerna?

Jag kommer speciellt ihåg Trollet på Dimön som satt i ett rum man inte alls behövde besöka (vad jag kan komma ihåg). Som ung SL var jag lite väl entusiastisk när jag beskrev hur den körde in grillspettet i den stackars rollperson som han lyckats fånga. Ingen reagerade dock på det - på den tiden - utan spelaren gick bara tillbaka till "Skapa rollperson" i regelboken.

Jag använde Demon-boken till Drakar och demoner och demonen hade en fot hög familiar som fick den att kunna boosta attacker med psy-poäng på sitt föremågeslag – en skada per PSY. Så i den första attacken den gjorde spenderade jag 10 och lämnade en kvar. Spelarna blev förskräckta över den lilla rackarn och jagade runt den istället för stordemonen.

Jag hade en gång en grupp goblins eller liknande (kommer inte ihåg exakt). De var egentligen fredliga, men spelarna slaktade dem för att de var goblins, typ. Allihop, män, kvinnor, barn. Utom en. Han var en rätt menlös magiker/shaman, och kunde några småtrick, plus att byta form till en vessla.

Sedan var han ute efter hämnd. Han stal grejor från en spelare och gömde i en annans packning. Han mördade någon en spelare brydde sig om men en annans kniv. Sådana saker.

Enda anledningen till att hela gruppen inte utplånades var att jag inte ville döda kampanjen, och lät en utomståened avslöja det hela, annars skulle det blivit "last man standing" och den sista hade mördats i sömnen, typ, och antagligen spelare som var uppriktigt sura på varandra i verkligheten...

Jag hade en gång en grupp goblins eller liknande (kommer inte ihåg exakt). De var egentligen fredliga, men spelarna slaktade dem för att de var goblins, typ. Allihop, män, kvinnor, barn. Utom en. Han var en rätt menlös magiker/shaman, och kunde några småtrick, plus att byta form till en vessla.

Sedan var han ute efter hämnd. Han stal grejor från en spelare och gömde i en annans packning. Han mördade någon en spelare brydde sig om men en annans kniv. Sådana saker.

Enda anledningen till att hela gruppen inte utplånades var att jag inte ville döda kampanjen, och lät en utomståened avslöja det hela, annars skulle det blivit "last man standing" och den sista hade mördats i sömnen, typ, och antagligen spelare som var uppriktigt sura på varandra i verkligheten...

35966E0E-CCCE-432F-898F-51F293DFC843.webp

Alla som spelat Dark Sun länge nog har en Borys historia. Fan ta Borys och alla spelledare som använt honom

Alla som spelat Dark Sun länge nog har en Borys historia. Fan ta Borys och alla spelledare som använt honom
Jag känner att alla settings som har Drakar som SLPs och inte bara Obstacles har den här grejen.

Vem har liksom inte blivit randomly fuckad över av Lofwyr (Shadowrun)?

Jag känner att alla settings som har Drakar som SLPs och inte bara Obstacles har den här grejen.

Vem har liksom inte blivit randomly fuckad över av Lofwyr (Shadowrun)?

Det värsta var att vi inte fattade att det var Lofwyr förrän uppdraget gick åt helvete på helt oväntade sätt och vår trollkarl åt en pansarbrytande kula i huvudet.

NEVER MAKE A DEAL WITH A DRAGON!

Back