Nekromanti Morden i Midsomer

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Denna underbara underbara älskliga serie som får mig att längta till tisdagkvällarna... och som ger mig inspiration till härligt rollspelande! Skulle det vara omöjligt att slänga ihop ett litet enkvälls mysteriespel med inspiration från en riktigt härlig brittisk deckare? Med färdiga karaktärer och ett "olösligt" fall att lösa? Hmmm... undrar just vad mina kompisar skulle säga om jag bjöd in till en middag + fika-kväll och sen helt plötsligt räckte dem varsitt kuvert med karaktär + instruktioner...

Klockan 22 gissar jag vem mördaren är, hittills har jag inte lyckats gissa rätt en enda gång. Se Morden i Midsomer, bara några få avsnitt kvar! SVT1 tisdagar kl 21-22.40!

Är det förresten någon som har identifierat instrumentet i intron - inte fagotten utan det sjungande instrumentet som skapar en så kuslig stämning? Jag gissade på en såg, men har förkastat den teorin...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag kan bara instämma om att det är en underbar serie och enligt mig en av de bästa deckarna.

Jag tror det skulle fungera ganska bra att göra det, om man gör det snyggt, gör det trovärdigt och inte alltför lättlöst. Försöker du, så ska jag hålla alla tummar jag har för att det går bra, och då får du gärna skicka det till mig eller lägga upp det här. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Murder, We Wrote

"Skulle det vara omöjligt att slänga ihop ett litet enkvälls mysteriespel med inspiration från en riktigt härlig brittisk deckare?"

Jag gjorde ett helt rollspel till Trobergs Dogma-tävling med just det temat, Murder, We Wrote. Det är fyra A5-sidor (varav en är framsida).

"Är det förresten någon som har identifierat instrumentet i intron - inte fagotten utan det sjungande instrumentet som skapar en så kuslig stämning? Jag gissade på en såg, men har förkastat den teorin... "

Nu har jag inte hört temat, men jag skulle tippa på en thermin, ett elektroniskt instrument som var oerhört populärt i skräckfilmsteman under femtio- och sextiotalet. Gillar man TV-serien Mystery Science Theater 3000 så får man höra en lagom stor mängd therminer. :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Detective Chief Inspector Barnaby Rockar! [ANT]

Jag skulle ta en titt på Krilles Dogmaspel, det kanske ligger nära det du tänkt dig? ^_^


Storuggla, kardankelfnatt


<font size="1"> Edit: Naturligtvis hann Krille före, den lymmeln </font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Murder, We Wrote

Nu har jag inte hört temat, men jag skulle tippa på en thermin, ett elektroniskt instrument som var oerhört populärt i skräckfilmsteman under femtio- och sextiotalet.
Om jag minns rätt så var det en feedbackloop mellan två närliggande antenner och man spelade genom att röra händerna mellan dem.

Hm, kanske ett kul projekt att bygga (fast med modern teknik, rör är en pest att jobba med, trots att de är mer toleranta mot dåliga konstruktioner än modernare tekniker)?

Gillar man TV-serien Mystery Science Theater 3000 så får man höra en lagom stor mängd therminer.
Jajamensan. Iofs så har jag bara cirka två tredjedelar av den, men det är bara en tidsfråga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Kom ihåg fel...

Om jag minns rätt så var det en feedbackloop mellan två närliggande antenner och man spelade genom att röra händerna mellan dem.
Det var enklare än så:

 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kom ihåg fel...

Underbart. Ett gammalt schema med de amerikanska symbolerna. Den där ska jag skriva ut och ge till min lärare som har varit lärare inom elämnen i 22 år och jobbat inom elämnen i 10.. han kommer bli stormförtjust. Iofs har han redan så mycket gammalt junk i sina salar.. fast han kanske blir glad om jag bygger en Ther(e)min. Intressant projekt iaf. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst så skulle man kunan göra det !!
Låter ju som värsta Scherlock Holmes-stuket ju..

& ja, ska se resterande.. Aldrig fel att bli lite inspirerad..
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Murder, We Wrote

Gamla synth-tillverkaren Moog har även ett litet sortiment Therminer.

/Seinet Wintermute - Skall ut och arbeta nu
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Thereminer

Thereminer är coola. Menar här vi ett ca 80 år gammalt elektroniskt instrument. En hel del musik specialskrevs ju för instrumentet när det kom.

Jean Michel Jarre hade med en sådan på scenen när han gjorde några konserter i sverige för ett par år sedan. Klart kul leksak. Såg även en under SAMA (Swedish Alternative Music Awards, eller då hette de nog fortfarande SEMA, dvs Electronic istället för Alternative) för några år sedan. Man kunde även pröva den själv.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Thereminer

Det finns en kul historia från när Babylon 5: Thirdspace skulle spelas in och Straczynski sammanträdde med bland annat Christopher Franke och producenterna för att prata ljud.

"Jag vill ha en thermin" sade JMS, varvid hela konferensrummet (utom Chris Franke) förvandlades till ett tiohövdat frågetecken. JMS förklarade vad en thermin är, och visade även lite praktiska exempel på hur den låter - han använde tydligen "The day the earth stood still". Och som mycket riktigt konstaterats, therminer låter skitskumt, skitläbbigt och skitutomjordiskt.

Så Chris Franke skaffade en thermin och med den skapade han musiken till Thirdspace. Efteråt, när inspelningen var klar, så fick JMS therminen i fråga i present av Chris Franke. Ibland plockar han fram den och spelar på den, helst mitt i natten med en grön lampa som lyser genom fönstret. Han är numera mycket, mycket lycklig.

Grannarna, å andra sidan, är mycket, mycket nervösa på grund av det spöklika ljudet och ljuset som ibland emanerar från JMS hem...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Thereminer

förvandlades till ett tiohövdat frågetecken
Visst hatar man sådana. Hugger man av ett frågetecken växer det ut två nya...
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: Thereminer

Visst hatar man sådana. Hugger man av ett frågetecken växer det ut två nya...
Tycker att den vanliga sorten också har en tendens att dubblera sig när man tror att man har klarat upp dem...

/Lars, som bävar vid tanken på den tiohövdade sorten.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Thereminer

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
förvandlades till ett tiohövdat frågetecken
--------------------------------------------------------------------------------

Visst hatar man sådana. Hugger man av ett frågetecken växer det ut två nya...
Hydra of cluelessness... =^_^=
Får även det enklaste problem att framstå som en olösbar uppgift.

/Ulfgeir
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Soundtracket och thereminlänk

Jag gjorde ett helt rollspel till Trobergs Dogma-tävling med just det temat, Murder, We Wrote. Det är fyra A5-sidor (varav en är framsida).
Det såg kanon ut! Precis vad jag tänkte mig, enkelt och genomtänkt! Får bara hoppas på inlevelseförmågan hos kompisarna...

Nu har jag inte hört temat, men jag skulle tippa på en thermin, ett elektroniskt instrument som var oerhört populärt i skräckfilmsteman under femtio- och sextiotalet
Jag gissar att du har rätt då flera sagt detsamma!

Här är temat: Midsomer Murders

Här är en fin faktasida om Thereminer med ljudprov:
Theremin

Jag kanske borde be min elintresserade man snickra ihop en...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Åh, vad trevligt...

Här är temat: Midsomer Murders

Den där sidan väckte en del superba minnen från serien, som Destroying Angel, Dark Autumn (älska Dark Autumn, det ända Midsommer-avsnitt jag verkligen blev rädd för), The Killings at Badgers Drift, med flera... (dom flesta bra har man ju glömt namnet på, och då har man också hängt med ända från början).

De avsnitt som visas nu har gjort mig lite besviken, dock. Även om Painted in Blood var en uppvisning i pur genialitet, så kändes både A Talent for Life och A Tale of Two Hamlets lama och osannolika (särskilt den senare, som förmodligen inte var upphetsande en enda gång under hela visningstiden). Death and Dreams var mystisk och spännande och fantasieggande, fast mer pedantiska kamrater har klagat på att den var full av kryphål och tämligen osannolik (och då får man väl ta en utbildad psykiatrikers ord för det).

Jag ser fram emot den sista. Midsommer-teamet brukar alltid prestera bra på det sista avsnittet av fem (Dark Aututmn och Beyond the Grave är två lysande exempel på detta).

Well, jag har sagt mitt. Det finns mycket dåligt i Midsommer-serien, men en hel del pärlor också.
 
Top