Förslag(långt)
Hmm... Intressant tanke åtmindstonde...
Hur hade du tänkt dej? Ska monster vara snälla, hjältar onda? Isådana fall så kommer ungefär vart äventyr handla om att undvika att bli bränd på bål och liknande, snabbt enformigt tror jag. Om monstren är onda och människorna goda kommer vart äventyr handla om att i prinsip göra så onda saker som möjligt, vilket är roligt i ett tag, men även detta har en tendens att bli enformigt.
Men om monstren, likt människorna har förmågan att vara onda, goda eller neutrala kan det bli ineresant. Då kan man få djup i karaktärerna och man kan utan problem göra många intressanta äventyr åt många olika håll, beroende på världens mångsidighet. Man kan dessutom strida emot ANDA monster, något som jag tror kommer att bli minst lika kul.
Jag har förslag som jag finner rätt bra angående att 'uppgradera' sej:
Det finns två typer av monster; Giriga och Blodtörstiga. Ett monster blir starkare och starkare av två orsaker, beroende på vilken form av monster det rör sej om. Blodspillan och Rikedom.
Rikedom
Giriga monster, likt troll och drakar, bygger nästan helt sin styrka och hållet på Rikedom, det värde som de höjer när de stjäl, vinner eller på annat sätt erhåller guld och juveler. Detta har att göra med att rikedommar som guld, silver, koppar, brons och ädelstenar är magiska i naturen, då de eftertraktas av många varelser och således har detta habegär smittat av sej och gjort att de omges av girighetens onda magi. Denna magi påverkar vissa varelser på det sätt att de blir mäktigare, vilket gör att dessa varelser eftertraktar dem mer än allt annat.
Blodspillan
Blodspillan är ett mått på hur blodiga ett monsters händer är. Blodtörstiga monster, såsom demoner, varulvar och dylikt, erhåller de livskrafter som ligger i blodet de utjutit och dessa livskrafter stärker deras egna kroppar och sinnen. Monstret erhåller mer Blodspillan ju högre dennes motståndare varit. Detta bestäms i det värde som kallas för Blodsvärde, och som var levande varelse har ett eget.
Men jag tycker inte att man ska få utveckla sej själva från troll till drake. Jag har ett annat förslag angående detta.
Utgångspunkten
Man väljer vid rollpersonens skapelse en 'målvarelse' dvs den varelse man skall utvecklas till. Man börjar på födelsestadiet till denna målvarelse och sedan utvecklas man ifrån detta emot sina målvarelser. Här följer några exemplel;
Jättar
Jättar börjar som svarttomte(skogstomte eller grottomte), även kända som dvärgar, eller underjordisdväljare, en varelse som är ungefär upp till knäna på en vanlig människa. Från detta växer de relativt fort till att bli människostora varelser vid namn halvtroll, i folkmun kallade orcher(bara så du fattar vad jag menar). Dessa varelser växer sedan i storlek till det att de är nästan dubbelt så stora som människor, både på bredden och längden. Vid detta tillfälle kallas de för skogstroll eller grottroll, beroende på sitt ursprung.
Efter detta stadium fortsätter de bara att växa. Vid den tid de blivit ungefär fyra gånger större än troll brukar man klassa dessa som jättar. Jättar slutar aldrig att växa, utan blir bara större och större ju rikare de blir.
Drakar och demoners gemensamma ursprung
En drake och en demon börjar båda en mörkerälva. Dessa är ungefär lika stora som en människas knutna näve och ser ut ungefär som fladdemöss med armar, De ser inte mycket ut för världen växer fort då de erhåller rikedommar. När de blivit ungefär upp till midjan på en vanlig människa har de blivit fula och vidriga varelser med stora huvuden, spetsiga öron och tjock, vårtig, barkfärgad hy. Deras kroppar är lika små, tunna människors, deras vingar har knappt vuxit överhuvudtaget och har sedan länge varit överflödiga. Dessa varelsers tänder har vuxit och ökat i antal, de pupillösa ögonen har gulnat och klorna i spetsen på deras fingrar och tår har vuxit till och blivit hårdare. Dessa varelser kallas för Satungar. Efter detta utvecklas drakar och demoner åt olika håll. För att bestämma vilket slår man en tärning för att se åt vilket håll satungen skall utvecklas. Jämt=drake, Udda=demon.
Drakar
Om satungen utvecklas emot att bli en drake kommer denne att fortsätta växa. När de är huvudet kortare än människor börjar de ömsa skinn, och under det gamla, barkfärgade och tjocka skinnet blottas ett reptilskinn. Vid detta laget har de även börjat utveckla en svans och deras huvud har börjat få en mer reptillik form. Deras vingar har dragit in sej under skinnet för att skyddas tills vidare.
Efter ytterligare en tid har drakarna utvecklats till Lindormar, ödlelika varelser med otalig många stora tänder samt klor, och som är minst långa som en och en halv människa.
Lindormar är mäktiga monster som växer och växer till oanade proportioner. Lindormarnas nästa uvecklingssteg är att deras vingar börjar växa under deras tjocka fjäll. Förutom detta blir deras halsar längre i förhållande till kroppen och de får spetsigare huvudformar samt fler tänder och börjar även utveckla horn. När vingarna är så stora att de inte kan skyddas under monstrets fjäll längre fälls de ut och blir fullt synliga. Vid detta tillfälle är vingarna dock bara en fjärdedel så stora som krävs för att draken ska kunna flyga. Vid detta lag är oftast Lindormen runt tre man lång och brukar vara mycket våldsam. Lindormarnas framtida förmåga att spruta eld börjar märkas nu, genom deras brännande andrdräkt.
Når lindormens vingar är fullt utvecklade till den grad att de kan lyfta lindormen kallas denne för en Drake. Drakarna är den slutgiltiga utvecklingen, med undantag för att de, då de blivit något större, utvecklar förmågan att spruta eld. En Drake är oftast runt fem man lång, en eldsprutande drake sex.
Drakar växer bara storleksmässigt efter detta, men inte mycket.
Demoner
Om satungen utvecklas emot att bli en demon börjar deras skinn genast att falla av. Under deras skinn är de köttröda och de börjar snart få små horn. Något senare, då de är huvudet kortare än människorna, har deras tungor klyvts till ormtungor, deras kroppar har blivit mer människolika och muskulösare. Deras vingar har börjat utvecklas till halft genomskinliga fladdemusvingar och deras horn är nu ungefär en tum långa.
Efter detta stadium, då de kallas Smådemoner, växer de ytterligare. Då de blivit ungefär två huvuden längre än människor har deras vingar vuxit sej starka nog att bära dem och deras horn har vuxit till bockliknande horn.
Vid detta stadie kallas varelsen för en demon och kommer inte att uvecklas särskilt mycket mer, fysiskt sätt. Däremot blir dessa demoner betydligt magiskt stakare, och växer endast lite under hela prosessen. Efter ett tag blir demonerna så magiska att de inte längre behöver sin fysiska skepnad på samma sätt som de redan gör, utan blir andliga väsen som kan försvinna till andra plan om så önskas.
Nå, vad tycker du?
Jag borde kanske påpeka att jag använder delar av dessa saker i ett annat rollspel, Öriket (lite av 'jättarna' och lite av 'drakarna'), men det är helt okej för dej att använa dem, så länge du inte hävdar att du kommit på dem helt själv...
Vill du ha idéer eller dylikt kan du alltid meddela mej, jag har ton av dem. Kan även hjlpa lite med regelfunderingar och dylikt (exempelvis utvecka poängrejen och annat).
/Mask
"Come back you chicken! I'll bite your legs off!"