Nekromanti monster vs. hjältar

G

Guest

Guest
ja har börjar fundera på ett nytt rollspel...
själva iden e att man spelar monsterna och hjältarna e fienderna... e detta en ide som kan funka??? man kan inte va typ drake från början utan man samlar ettt sårts poäng och när man nått en gräns kan man bli ett nytt monster. ja hade tänkt att ha människoliknande monster typ troll jättar och en o annan drake (behövs mycket poäng för att kunna bli...)
ja skulle behöva all hjälp å tips ja kan få!!! /jens
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Förslag(långt)

Hmm... Intressant tanke åtmindstonde...

Hur hade du tänkt dej? Ska monster vara snälla, hjältar onda? Isådana fall så kommer ungefär vart äventyr handla om att undvika att bli bränd på bål och liknande, snabbt enformigt tror jag. Om monstren är onda och människorna goda kommer vart äventyr handla om att i prinsip göra så onda saker som möjligt, vilket är roligt i ett tag, men även detta har en tendens att bli enformigt.
Men om monstren, likt människorna har förmågan att vara onda, goda eller neutrala kan det bli ineresant. Då kan man få djup i karaktärerna och man kan utan problem göra många intressanta äventyr åt många olika håll, beroende på världens mångsidighet. Man kan dessutom strida emot ANDA monster, något som jag tror kommer att bli minst lika kul.

Jag har förslag som jag finner rätt bra angående att 'uppgradera' sej:

Det finns två typer av monster; Giriga och Blodtörstiga. Ett monster blir starkare och starkare av två orsaker, beroende på vilken form av monster det rör sej om. Blodspillan och Rikedom.

Rikedom
Giriga monster, likt troll och drakar, bygger nästan helt sin styrka och hållet på Rikedom, det värde som de höjer när de stjäl, vinner eller på annat sätt erhåller guld och juveler. Detta har att göra med att rikedommar som guld, silver, koppar, brons och ädelstenar är magiska i naturen, då de eftertraktas av många varelser och således har detta habegär smittat av sej och gjort att de omges av girighetens onda magi. Denna magi påverkar vissa varelser på det sätt att de blir mäktigare, vilket gör att dessa varelser eftertraktar dem mer än allt annat.

Blodspillan
Blodspillan är ett mått på hur blodiga ett monsters händer är. Blodtörstiga monster, såsom demoner, varulvar och dylikt, erhåller de livskrafter som ligger i blodet de utjutit och dessa livskrafter stärker deras egna kroppar och sinnen. Monstret erhåller mer Blodspillan ju högre dennes motståndare varit. Detta bestäms i det värde som kallas för Blodsvärde, och som var levande varelse har ett eget.


Men jag tycker inte att man ska få utveckla sej själva från troll till drake. Jag har ett annat förslag angående detta.

Utgångspunkten
Man väljer vid rollpersonens skapelse en 'målvarelse' dvs den varelse man skall utvecklas till. Man börjar på födelsestadiet till denna målvarelse och sedan utvecklas man ifrån detta emot sina målvarelser. Här följer några exemplel;

Jättar
Jättar börjar som svarttomte(skogstomte eller grottomte), även kända som dvärgar, eller underjordisdväljare, en varelse som är ungefär upp till knäna på en vanlig människa. Från detta växer de relativt fort till att bli människostora varelser vid namn halvtroll, i folkmun kallade orcher(bara så du fattar vad jag menar). Dessa varelser växer sedan i storlek till det att de är nästan dubbelt så stora som människor, både på bredden och längden. Vid detta tillfälle kallas de för skogstroll eller grottroll, beroende på sitt ursprung.
Efter detta stadium fortsätter de bara att växa. Vid den tid de blivit ungefär fyra gånger större än troll brukar man klassa dessa som jättar. Jättar slutar aldrig att växa, utan blir bara större och större ju rikare de blir.

Drakar och demoners gemensamma ursprung
En drake och en demon börjar båda en mörkerälva. Dessa är ungefär lika stora som en människas knutna näve och ser ut ungefär som fladdemöss med armar, De ser inte mycket ut för världen växer fort då de erhåller rikedommar. När de blivit ungefär upp till midjan på en vanlig människa har de blivit fula och vidriga varelser med stora huvuden, spetsiga öron och tjock, vårtig, barkfärgad hy. Deras kroppar är lika små, tunna människors, deras vingar har knappt vuxit överhuvudtaget och har sedan länge varit överflödiga. Dessa varelsers tänder har vuxit och ökat i antal, de pupillösa ögonen har gulnat och klorna i spetsen på deras fingrar och tår har vuxit till och blivit hårdare. Dessa varelser kallas för Satungar. Efter detta utvecklas drakar och demoner åt olika håll. För att bestämma vilket slår man en tärning för att se åt vilket håll satungen skall utvecklas. Jämt=drake, Udda=demon.

Drakar
Om satungen utvecklas emot att bli en drake kommer denne att fortsätta växa. När de är huvudet kortare än människor börjar de ömsa skinn, och under det gamla, barkfärgade och tjocka skinnet blottas ett reptilskinn. Vid detta laget har de även börjat utveckla en svans och deras huvud har börjat få en mer reptillik form. Deras vingar har dragit in sej under skinnet för att skyddas tills vidare.
Efter ytterligare en tid har drakarna utvecklats till Lindormar, ödlelika varelser med otalig många stora tänder samt klor, och som är minst långa som en och en halv människa.
Lindormar är mäktiga monster som växer och växer till oanade proportioner. Lindormarnas nästa uvecklingssteg är att deras vingar börjar växa under deras tjocka fjäll. Förutom detta blir deras halsar längre i förhållande till kroppen och de får spetsigare huvudformar samt fler tänder och börjar även utveckla horn. När vingarna är så stora att de inte kan skyddas under monstrets fjäll längre fälls de ut och blir fullt synliga. Vid detta tillfälle är vingarna dock bara en fjärdedel så stora som krävs för att draken ska kunna flyga. Vid detta lag är oftast Lindormen runt tre man lång och brukar vara mycket våldsam. Lindormarnas framtida förmåga att spruta eld börjar märkas nu, genom deras brännande andrdräkt.
Når lindormens vingar är fullt utvecklade till den grad att de kan lyfta lindormen kallas denne för en Drake. Drakarna är den slutgiltiga utvecklingen, med undantag för att de, då de blivit något större, utvecklar förmågan att spruta eld. En Drake är oftast runt fem man lång, en eldsprutande drake sex.
Drakar växer bara storleksmässigt efter detta, men inte mycket.

Demoner
Om satungen utvecklas emot att bli en demon börjar deras skinn genast att falla av. Under deras skinn är de köttröda och de börjar snart få små horn. Något senare, då de är huvudet kortare än människorna, har deras tungor klyvts till ormtungor, deras kroppar har blivit mer människolika och muskulösare. Deras vingar har börjat utvecklas till halft genomskinliga fladdemusvingar och deras horn är nu ungefär en tum långa.
Efter detta stadium, då de kallas Smådemoner, växer de ytterligare. Då de blivit ungefär två huvuden längre än människor har deras vingar vuxit sej starka nog att bära dem och deras horn har vuxit till bockliknande horn.
Vid detta stadie kallas varelsen för en demon och kommer inte att uvecklas särskilt mycket mer, fysiskt sätt. Däremot blir dessa demoner betydligt magiskt stakare, och växer endast lite under hela prosessen. Efter ett tag blir demonerna så magiska att de inte längre behöver sin fysiska skepnad på samma sätt som de redan gör, utan blir andliga väsen som kan försvinna till andra plan om så önskas.

Nå, vad tycker du?

Jag borde kanske påpeka att jag använder delar av dessa saker i ett annat rollspel, Öriket (lite av 'jättarna' och lite av 'drakarna'), men det är helt okej för dej att använa dem, så länge du inte hävdar att du kommit på dem helt själv...

Vill du ha idéer eller dylikt kan du alltid meddela mej, jag har ton av dem. Kan även hjlpa lite med regelfunderingar och dylikt (exempelvis utvecka poängrejen och annat).

/Mask
"Come back you chicken! I'll bite your legs off!"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,731
Location
Göteborg
Wow! Kan bli skitkul

Det här kan bli riktigt roligt, tror jag. Men det behövs fler vägar. Förslag:

Varulv
Växer genom blodtörst. De börjar sin bana som vanliga människor. När de har fått lite blodspoäng börjar dock deras förmågor visa sig. Under fullmånens sken börjar den känna en otrolig törst efter blod och dess kropp blir hårig. Den får en något mer kutryggig kroppsställning. Detta stadium kallas för hundman. När den samlat på sig lite mer blodspoäng så förvandlas den oftare, kanske även när det nästan är fullmåne. Dess kropp blir då mer hundlik och käftarna får många skarpa tänder. Den kallas då för Djävulshund. Efter detta förvandlas de allt oftare och hundformen blir större och starkare. Den har blivit en varulv.
Alternativt kan varulven börja som en liten djävuls-chihuaua och aldrig vara människa.

Odöd

Varelsen börjar som ett skelett som stiger upp ur sin grav. Skelettet är ganska mesigt, det enda det egentligen kan är att skrämma folk. När det fått några poäng blodsspillan börjar det få lite kött på benen /images/icons/wink.gif. Vid det laget man kan se att det faktiskt är ett mänskligt lik kallas det för zombie. Stadiet efter detta är ett slags 'puppstadium'. Zombien virar in sig i bindor och döljer därigenom sitt utseende. Den har blivit en mumie. Mumien är riktigt stark och är en fruktad motståndare. när den till slut fått ett riktigt stort antal blodspoäng så faller bindorna av och visar att allt kött slutligen är på plats. Monstret ser nu ut som en människa, bara litet blek i hyn och med spetsiga tänder. Det har blivit en vampyr. Vampyren förändras inte utseendemässigt efter detta, men får förmågor som att kunna förvandla sig till fladdermus, varg och slutligen dimma. De odöda kan inte vistas i solljus.


Det blir ju riktigt kul, det här! Tänk bara äventyrargruppen i början: En svarttomte, en mörkerälva och en djävuls-chihuaua. Efter ett tag: En jätte, en demon och en varulv.
Hmmm. Mina förslag kanske inte passar in, kom jag på. De växer ju inte i storlek som dina. Det kanske blir tuffare om alla monster är små från början och jättelika på slutet.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Vi körde ett "monsterparty" i AD&D Forgotten, spelade orcher, troll, minotaurer o liknande, det var faktiskt ganska ql. Mycke typ med o försöka röva bort prinsessan i stället för att rädda henne.....belägra byar o sånt. Det var en kampanj som vi spelade lite ini mellan de andra, roligt men jag tror att det skulle kunna bli ilte enformigt och spela det för mycket.....
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Wow! Kan bli skitkul(mycket långt)

Det här kan bli riktigt roligt, tror jag. Men det behövs fler vägar.

Givetvis behövs fler alternativ. Vad jag skrev var bara vad tiden och tankarna tillät vid tillfället. Dessutom hade det vait ganska onödigt att skriva mer om iden skulle varit avskydd.

"Hmmm. Mina förslag kanske inte passar in, kom jag på. De växer ju inte i storlek som dina. Det kanske blir tuffare om alla monster är små från början och jättelika på slutet."

Det går ju att lösa utan större probem. Jag har tagit dina förslag och bara ändrat lite på dem till något som kanske passar ihop bättre(hoppas det var ok?). Skitbra förslag iallafall. Jag ändrade dem bara så att deras storlekar skulle ändras ungefär likadant.

Varulv
Växer genom blodtörst. De börjar sin bana som vanliga människobarn i tre-femårsåldern. Dessa barn är dock sedan födseln relativt agressiva och självständiga. Man brukar se dessa bar som lata bråkstakar och de får väldigt lite kontakt med den mänskilga världen, något som gör dem bittra emot människor. När deras missnöje är stort nog och deras kroppsliga förmågor är tillräckliga brukar dessa barn fly ut i skogarna och lämnar den mänskliga världen bakom sej. I skogarna börjar deras hunger och våldsamma natur göra att de anpassar sej likt rovdjur och anfaller vad de kommer åt.
Vid detta stadie slutar de att växa som människor, utan deras krafter och storlek blir bara stakare efter de livskrafter de stulit.
Under fullmånens sken börjar de känna en otrolig törst efter blod och de blri mer och mer likt odjur. Till en början ser de ut som vanliga barn, med undantag för att de får en något mer kutryggig kroppsställning. Efter ett litet tag börjar deras ögon reflektera ljus och de ser bättre i mörker. Detta stadium kallas för blodsbarn och är ungefär två alnar långa. Efter detta blir deras kroppar var midnatt hårigare och tänderna blir vassare och var gång de förvandlas ökar deras hunger efter blod. Deras kroppar blir mer kutryggiga och kraftiga, en kort svans börjar växa fram och de förvandlas oftare, vid fullmåne och nymåne. Den kallas då för Djävulshund. Efter detta börjar deras kroppsbehåring öka betydligt, famt till det att den kan likans med päls. De har, vid förvandling, förlorat mer och mer av sina mänskliga drag, fram till det att de ser ut som stora vargar. Den har blivit en varulv. Varulvar farvandlas oftare och oftare och blir större och större ju mäktigare de blir, men de kan aldrig förvandlas utan en gnutta månljus.

Möjlig fortsättning
Dessutom skulle man kunna göra att utvecklingen fortsatte efter varulv.
Efter ett tag börjar de få kontroll över sina förvandlingar, till en viss mån. Deras förvandlade form har nu inga mänskiga likheter kvar och har en manhöjd på två meter, minst. Varulvarna kan nu, mer och mer, bestämma om de ska förvandlas, var, och när. Efter ett tag, då deras förvandlade form har en manhöjd på runt två och en halv meter har de total kontroll över sina förvandlingar och kallas för Fenrisulvar. Dessa växer sedan bara, styrkemässigt och storleksmässigt.

Alternativ
Ett alternativ skulle ju vara att de började som övergivna hundvalpar(kanske inte chihuaor), men det skulle kanske inte vara så kul. Möjligheten att infiltrera försvinner ju.



Det du skrev om odöda var jävligt bra, och de behöver ju egentligen inte växa om de blir mäkrigare, då de står lite utanför de sedvanliga monstrena. Den enda ändingen jag föresår är denna; Det kött som skeletten får på sej ruttnar, om än långsamt, och bindorna används för att kroppen ska kunna 'återhämta sej' och inte förfalla ytterligare.

Jag har dock ett förslag om en fortsättning. Det rör sej helt enkelt om att de odöda efter sitt 'dimmstadium' blir mer och mer skiljda ifrån sitt ursprungliga fysiska staduim och blir så kallade 'skuggvålnader'. Deras kroppar börjar tyna bort och de täcker sej själva i stora kåpor, mest för att andra inte ska förlora respekten för dem. Dessa varelser är dock betydligt starkare och skrämmande mycket snabbare än vampyrerna, och deras stora säckiga kläder döljer rakbladsvassa tänder och klor. De börjar lära sej mörka magier, som de dock bara anänder i andrahand, och blir stakrare, snabbare, och mer skräckinjagande ju mäktigare de blir.

Spöken
Ett ytterligare alternativ är att de, då de blivit mäktiga nog, blir till renodlade vålnader, så kallade spöken, kapabla att förändra det fysiska planet, men inte måste följa de fysiska lagarna.


Det här var ju kul. De som läser detta, ge mej ett monster som inte är beskrivet ännu, så att man kan sy in det i ett utvecklingstadie.

hehe/images/icons/devil.gif.

Regelfunderingar
Angående värdet Blodsvärde...

Blodsvärde
Deta är ett mått som bestämmer hur värdefult en varelses blod är. Detta bestämms av hur mäktig en varelse är. Blodsvärde är det värde som bestämmer erhållern Blodspillan om man skadar eller dödar varelsen. Värdet är på var enhet blod, vad detta betyder är upp till stridsystemet att avöra.

Blodsvärde= medelvärdet av samtliga attribut

Här kommer förslag på modifikationer på Blodsvärde i fröhållande till varelsens storslagenhet. Värdena är självklart inte fasta, men de visar ändå hur satka varelserna är i förhållande till varandra.

<table border=1>
<tr><td>Varelse</td><td>modifikation på blodsväde</td></tr>
<tr><td>Själlösa, försvarslösa djur
(ex. hund, katt, får)
</td><td>/12</td></tr>
<tr><td>Själlösa, inte försvarslösa djur(ex. bock, ren)</td><td>/10</td></tr>
<tr><td>Själlösa, farliga djur(ex. varg, orm)</td><td>/8</td></tr>
<tr><td>from Mörkerälva tom Satunge</td><td>/10</td></tr>
<tr><td>fr Satunge till Demon</td><td>/5</td></tr>
<tr><td>Demon</td><td>/4</td></tr>
<tr><td>fr Satunge till Lindorm</td><td>/5</td></tr>
<tr><td>from Lindorm till Drake</td><td>/4</td></tr>
<tr><td>Drake</td><td>/3</td></tr>
<tr><td>Eldsprutande Drake</td><td>/2,5</td></tr>
<tr><td>från Skelett till Zombie</td><td>/10</td></tr>
<tr><td>from Zombie till mumie</td><td>/8</td></tr>
<tr><td>from Mumie till Vampyr</td><td>/6</td></tr>
<tr><td>from Vampyr till Dimmvålnad</td><td>/4</td></tr>
<tr><td>from Dimmvålnad till Spöke</td><td>/3</td></tr>
<tr><td>Spöke</td><td>/2,5</td></tr>
<tr><td>from Männsikobarn till Blodsbarn</td><td>/12</td></tr>
<tr><td>from Blodsbarn till djävulshund</td><td>/7</td></tr>
<tr><td>from Djävulshund till Varulv</td><td>/4</td></tr>
<tr><td>from Varulv till Fenrisulv</td><td>/3</td></tr>
<tr><td>Fenrisulv</td><td>/2,5</td></tr>
<tr><td>Människa</td><td>/5</td></tr></table>


Vad tycks?

/Mask
"—Dom spelade i Sverige förut!
—Var då?
—I damnark!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller redan på med ett...

Och det kallas för närvarande för Dungeon. Det är tänkt att det skall få lite Dungeon Keeper känsla över sig, något som jag tycker att jag lyckats hyfsat med hittils. Det är ett av mina mer seriösa projekt, med illustrationer o.s.v. Regelsystemet håller jag enkelt, men det tänker jag inte skriva något om nu
 
Top