DoD Monster som följeslagare

hedmeister

Kollegiemagistrat
Jag har just haft session zero med en grupp spelare som jag inte känner sen innan. Jag tänker SL:a Drakkejsarens hemlighet. När spelarna gjorde RP frågade en av dem om färdigheten "Rida" kunde användas för att rida drakar eller enhörningar. Jag började då fundera på en utveckling av hjälteförmågan Följeslagare så att den skulle kunna användas för att få ett monster som riddjur eller följeslagare. Min tanke är att en sån förmåga inte kan väljas förrän man kommit rätt långt in i en kampanj, att rätt förutsättningar uppnåtts och att den varelse man får som följeslagare är en yngre och mindre variant av monstret. Jag drar mig till minnes att det funnits spiritus familiaris i äldre versioner av DoD, men kommer inte ihåg hur dessa funkade rent regelmässigt.

Har nån av er prövat nåt sånt?

Jag har just haft session zero med en grupp spelare som jag inte känner sen innan. Jag tänker SL:a Drakkejsarens hemlighet. När spelarna gjorde RP frågade en av dem om färdigheten "Rida" kunde användas för att rida drakar eller enhörningar. Jag började då fundera på en utveckling av hjälteförmågan Följeslagare så att den skulle kunna användas för att få ett monster som riddjur eller följeslagare. Min tanke är att en sån förmåga inte kan väljas förrän man kommit rätt långt in i en kampanj, att rätt förutsättningar uppnåtts och att den varelse man får som följeslagare är en yngre och mindre variant av monstret. Jag drar mig till minnes att det funnits spiritus familiaris i äldre versioner av DoD, men kommer inte ihåg hur dessa funkade rent regelmässigt.

Har nån av er prövat nåt sånt?

Om du har tillgång till Ereb Altor: Världsboken kan du ta dig en titt på hjälteförmågorna Luftryttare och Monstertämjare på s. 24 och 25.

Jag drar mig till minnes att det funnits spiritus familiaris i äldre versioner av DoD, men kommer inte ihåg hur dessa funkade rent regelmässigt.
I den kommande Magi-boken kommer besvärjelsen Spiritus Familiaris att finnas och den funkar ungefär som jag vill minnas att den gjorde förr. Dessvärre så funkar den bara på varelser av högst storleken av en medelstor hund.

Men det finns ytterligare en besvärjelse som är en kraftfullare variant, kallad Spiritus Patronus. Den låter en binda ett djur av större storlek, vald från listan "vanliga djur" på sidan 99 i grundregelboken, inga monster dock. Så det du efterfrågar kommer delvis finnas i Magi-boken när den släpps.

Back