Nekromanti Mongoose släpper Lankhmar

• Thread starter Thread starter Guest
  • Start date Start date
G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Mongoose släpper Lankhmar
Rollspelsföretaget Mongoose Publishings nyutgivning av Runequest kommer inte enbart grunda sig i den klassiska världen Glorantha, utan även i Fritz Leibers Lankhmar.

Gå till nyheten/notisen

Ironiskt men logiskt. Lankhmar var den boklicens som D&D höll fast vid under alla år sedan 70-talet. Men så D&D-fanboy jag är tyckte jag aldrig att just den världen passade särskilt bra för D&D. BRP borde fungera bättre.

Fuck, vad kul!

Lankhmar är den av TSR-världarna jag gillar bäst och man får verkligen hoppas att Mongoose klarar av att göra den rättvisa. Misstänker att detta är den heliga graalen som Matthew har snackat om?

Jag kommer ihåg att jag ägde runequest en gång i tiden. En box. Massa olika magisorter och allt var förlagt till någon sorts mytiskt europa. Minns inte riktigt hur reglerna var... Någon kanske kan fylla i?

Jag kommer ihåg att jag ägde runequest en gång i tiden. En box. Massa olika magisorter och allt var förlagt till någon sorts mytiskt europa.
Det RuneQuest du ägde var förmodligen 3:e utgåvan som gavs ut av Avalon Hill och trycktes och distribuerades av Games Workshop i Europa.

Minns inte riktigt hur reglerna var... Någon kanske kan fylla i?
RuneQuests regelverk har hittills byggt helt på BRP. Jag mixade t.ex. mina RuneQuestregler (också 3E) med DoD Expert utan några större problem. Dock är jag osäker på vilket regelverk Mongoose planerar att använda, eftersom de bara har rätten till varumärket och spelvärlden Glorantha och inte BRP som regelsystem.

Så vitt jag har hört kommer regelverket att vara till nittio procent kompatibelt med tidigare versioner, åtminstone enligt vad Mongoosefolket själva har sagt. Det kommer också att vara open content, så att de som så önskar kan släppa egna världar till dessa regler.

Själv undrar jag dock hur detta kommer att samverka med Chaosiums BRP Deluxe, som väl också ska komma ut nu någon gång, åtminstone enligt killen som skriver den (jag hittar den dock inte på Chaosiums hemsida).

Back