Nekromanti Moduler och andra böcker

Köpte nyligen Eon-boxen, och har sedan dess plöjt igenom de två underbara böckerna. Hoppas på att snart kunna sätta igång och spela Diamantäpplet.

Hursomhelst. Under min läsning av spelarens bok och spelledarguiden så besvärades jag (som alltid i rollspel) av det ständiga refererandet till andra böcker som man kan köpa om man önskar få djupare kunskaper i vissa ämnen.

Sådant har alltid varit besvärligt för mig. Om man gör ett rollspel och ger ut en bok om det då ska den tamejfan vara komplett i så stor utsträckning som möjligt. Jag har inget emot extra böcker, men alkemi behandlades till exempel överhuvudtaget inte i Eons grundböcker.

Nu har jag gnällt av mig och glider sålunda obesvärat vidare till min fråga. Min situation är följande: jag skulle vilja köpa någon extra bok, men vet inte vilken. Finns det någon av modulerna ni tycker är helt oumbärlig, och som verkligen är värd pengarna?

Hjalle

Swashbuckler
Ja du. Frågan har ställt förr. Många gånger. Väldigt många gånger. Men men.

För ökad insikt i världen kan Atlasboxen vara en riktig guldklimp för dig, och tveka inte att slå till nu. 200 spänn är cirka 50% extrapris, bara Geografica Mundana, standardvärldsmodulen, kostar mer. Atlasboxen innehåller nämnda Geografica Mundana, som beskriver länderna i Mundana; Fjärran riken, en ganska tunn modul som beskriver länderna bortom det mer centrala Mundana; Encyklopedia Mundana, en fin uppslagsbok över alla företeelser i Mundana; samt en mängd kartor och ett karthäfte. Mycket bra köp, passa på medan det är 200 kr billigare än normalt.

Vill du ha djupare insikt i krigarens värld, med nya vapen, stridskonstregler och annat smått och gott, kan du med gott samvete köpa Vapenmästaren.

Spelarens handbok har jag inte ens tittat på sen nya upplagan av Eon kom ut. Det du har täcker redan allt som finns däri, förutom en sida med heraldik...

...och för det kan du lika gärna köpa Riddaren, som beskriver detta och mycket, mycket mer. En härlig modul, om du frågar mig, och ett mycket bra köp om du planerar att lira riddare eller adel.

Vill du spela alv så får du tyvärr vänta tills nya alvboken kommer ut, den gamla är slutsåld. Man kan hitta den i mindre spelbutiker fortfarande, men på Sf-bokhandlarna och hos Neogames är den rätt slut.

Vill du spela dvärg är Dvärgar: Stenens söner en bra modul.

Vill du spela tirak, eller göra tiraker till något utöver slaktoffer och drägg, är den eminenta Tiraker: Mörkrets döttrar ett kap.

Vill du spela mindre civiliserad människa, eller bara veta mer om kraggbarbarer, rauner, kamorianer och många fler, är Barbarer & Människofolk ett fint köp.

Vill du fördjupa dig i magi, så är Mystik & Magi ett måste.

Vill du veta mer om religion, så kan du köpa Religioner: Gudarnas kamp, även om denna modul är känd som en av de mindre bra modulerna.

Vill du ha med mer monster, köp Monster i Mundana.

Vill du veta mer om cirefalier, köp Cirefalier!

Och så vidare. Jag skulle rekommendera dig att köpa Atlasboxen först, mycket på grund av det hejdlöst fina priset.

-Hjalle, tipsar.

Tusen tack! Jag kastade mig över boxen på neogames! Jag ska svara mer utförligt på ditt meddelande vid ett senare tillfälle.

Ber om ursäkt. Jag borde ha kollat upp om frågan ställts tidigare. Men nu fick jag i alla fall reda på att boxen såldes så billigt, och det var ju bra. :gremgrin: