Modernare serieinspiration till Troubleshooters?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Ok, Yoko Tsuno, Tintin, Spirou, Franka, Frank Världsreportern, Blake & Mortimer, Tim & Tommy, Max Jordan med fler i all ära, men hur ser det ut med "Ligne Claire"/franko-belgisk-stil/serier i modern tappning som passar att få inspiration från, utan att behöva gå till nämnda klassiker?

Jag gillar t ex den norska serien Krüger & Krogh, som utspelas 1963ish i Norge. Krüger och Krogh är norska agenter, ofta inblandade i övernaturliga och mystiska fall och varje album skulle lätt kunna bli ett Troubleshootersscenario. I böckerna finns det dessutom alltid ett avslutskapitel med rena rama handoutsen, bakgrunder, kartor osv.

Atom Agency har jag inte läst ännu.

Vad finns det mer som passar Troubleshooters och är relativt nytecknat (även om stilen är "retro").
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Vi har ju den svenska serien Agent Annorlunda som är klart inspirerad av fransk-belgiska serier. Den gavs ut mellan år 1986 och 1992, så det kanske är lite för gammalt? Men ändå värt att ta en titt på! 🙂

DAC9774B-3CF6-4E04-9BB5-33B39BEFFF81.jpeg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Den där har jag inte tänkt på på åratal. Minns den som jätteskoj!
Jag har också goda minnen från den! Tror nog att albumet Herkules Harem skulle kännas olustigt idag av fler än ett skäl, men många av de andra albumen skulle det vara kul att läsa 😁
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag vet inte vad som räknas som "modernare" men någonstans har jag en bunt med Attila-serier om den schweiziska talande agenthunden. De är definitivt en inspiration.
1679316780173.png

EDIT: Jag trodde de var från sent 80-tal, men det måste vara arvegods från storasyrran eftersom de verkar ha getts ut redan 1981.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Jag vet inte vad som räknas som "modernare" men någonstans har jag en bunt med Attila-serier om den schweiziska talande agenthunden. De är definitivt en inspiration.

EDIT: Jag trodde de var från sent 80-tal, men det måste vara arvegods från storasyrran eftersom de verkar ha getts ut redan 1981.
Tänkte mig snarare från 2000 och framåt så de där går nog under "klassikereran 70-80-tal", men kör på!
 

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Atom Agency är bra och kan absolut passa som bra inspiration. Cobalts utgivning av Spirou och Nickes extraordinära äventyr samt utgivningarna om Greve Champignac och de om Zafir är ju i och för sig Spirou men ger en annan tvist på det hela och är klart läsvärda.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Theos ockulta kuriositeter

En svensk serie av Ola Skogäng som skrevs c:a 2008-2013

Theo driver en antikaffär i Stockholm, men extraknäcker även som privatdetektiv av det övernaturliga slaget.
Theo har fått en förbannelse kastad på sig så han ser ut som en björn.

1679328362695.png

1679328377679.png

1679328391679.png
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Hittade två seriesviter på lunchrundan: Rubine (polisserie/mordgåtor i nutida Chicago) och Silas Corey (spion & deckarintriger under WW1). Båda verkar lovande. Ngn som läst?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Om andra medier än just serier är av intresse rekommenderar jag verkligen de tre spelen Broken Sword: Shadow of the templars, Broken Sword: The smoking mirror och Broken Sword: The serpent’s curse. Alla tre spel har en stark känsla av fransk-belgiska äventyrsserier och är riktigt bra!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Om andra medier än just serier är av intresse rekommenderar jag verkligen de tre spelen Broken Sword: Shadow of the templars, Broken Sword: The smoking mirror och Broken Sword: The serpent’s curse. Alla tre spel har en stark känsla av fransk-belgiska äventyrsserier och är riktigt bra!
Bra tips, noterade detta: "Dave Gibbons produced comics for each remake of the first two Broken Sword games; Broken Sword: The Shadow of the Templars – Director's Cut, and Broken Sword: The Smoking Mirror – Remastered. "

EDIT: Dave Gibbons har varit husgud sedan Watchmen och Give Me Liberty (Martha Washington). The Originals var nog det senaste jag läste (bra den med!)
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Apropå Krüger & Krogh: med tanke på seriens popularitet i Norge så borde ngn skriva en artikel om hur man spelar "spesialagenter i det topp-hemmelige etterretningsorganet AFMA – Avsnitt For Mellemliggende Anliggender" i Troubleshooters. Finns det ngn motsvarighet till Fenix i Norge?


9788242959966.jpg
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Visserligen inte modernare sett till att serierna utspelar sig på 1920-talet istället, men likväl tecknade efter år 2000; The Adventures of Julius Chancer av Garen Ewing. Han omfamnar Hergés stil till fullo, samtidigt som han på något omisskännligt sätt gör den till sin egen. Utomordentligt trevliga äventyrsserier. Som bonus kan ju även nämnas spelet Curious Expedition 2 där hans inblandning är uppenbar...
rorchid.jpg
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Visserligen inte modernare sett till att serierna utspelar sig på 1920-talet istället, men likväl tecknade efter år 2000; The Adventures of Julius Chancer av Garen Ewing. Han omfamnar Hergés stil till fullo, samtidigt som han på något omisskännligt sätt gör den till sin egen. Utomordentligt trevliga äventyrsserier. Som bonus kan ju även nämnas spelet Curious Expedition 2 där hans inblandning är uppenbar...
Har faktiskt samlingsalbumet liggandes oläst någonstans!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Jerome K Bloch kanske? Eller det kanske är för alldagligt
Nejdå! Bra tips. Gavs den ut på svenska samlat någon gång (såg att den gått i Magnum och Fantomen)? IDW gav ut 2 volymer runt 2017, så borde gå att få tag på dessa + att Europe Comics gett ut några digitalt.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Nejdå! Bra tips. Gavs den ut på svenska samlat någon gång (såg att den gått i Magnum och Fantomen)? IDW gav ut 2 volymer runt 2017, så borde gå att få tag på dessa.
Jag vet faktiskt inte. Kan inte på rak arm komma på om jagh sett den på svenska i Fantomen, på franska eller båda delarna...
 
Top