WRNU modereringskårens ihoppratning

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Moderator Magnus skrev:

MODERERING

Jag låser denna medans vi pratar ihop oss inom modereringskåren. Generella diskussioner om generella samtalsklimat här och i världen och på andra rollspelsforum ... nja, det är väl inte On-topic?

Och som ni vet stängde vi OT-forumet av en anledning och det var att den här typen av diskussioner ofta ledde till uppslitande konflikter.

/Magnus



Man kan undra vad ni kom fram till?

Jag menar, om ni stängde tråden för att den var not safe for work är det ju en sak. Men om ni stängde den för att den var off topic vill jag bara säga att några av oss ansträngde oss rejält för att hålla den on the topic of rollspel, och då specifikt diskussionsklimatet för rollspel.

Visst kan ni hävda att enbart rollspel är on topic för wrnu, men om inte diskussioner om rollspel är godtagbart här, var då kan man diskutera hur rollspel diskuteras med andra rollspelsdiskutörer? Jag hoppas jag inte upprör någon om jag vågar påstå wrnu besöks av betydligt fler rollspelsdiskutörer än rollspelare...

Mvh
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,443
Location
Stockholm
Man kan undra vad ni kom fram till?
Givet trådens ämne, sexism i S&S, ansåg vi att det var OT att prata om det generella diskussionsklimatet på andra rollspelsforum.

Sen lät vi den vara låst baserat på tidigare erfarenheter om hur trådar med just ämnet "sexism inom X" utvecklas.

Det är väl typ det vi kom fram till.

Visst kan ni hävda att enbart rollspel är on topic för wrnu, men om inte diskussioner om rollspel är godtagbart här, var då kan man diskutera hur rollspel diskuteras med andra rollspelsdiskutörer?
Jag tror att du blandat ihop OT för tråden med OT för forumet.

Sen ska jag väl erkänna att jag inte skulle se på en tråd om generella diskussionsklimat på internet med oförställd glädje och gamman. Det skulle troligen involvera en stor del OT och ganska snabbt högt tonläge med en rejäl dos avfärdande av andras perspektiv, ofta med en personlig vinkel. Och det leder ofta till uppslitande konflikter.

Men om du nu väldigt gärna vill diskutera hur man diskuterar rollspel på EN World, RPG.net eller TheRPGsite så kan du ju testa att starta en sådan tråd. Sen får vi ta det därifrån.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Vad jag vill, är att vrida tillbaka (eller fram!) klockan till ett universum där man inte blir behandlad som paria av engelsktalande rollspelare för att man händelsevis råka gilla att spela i världar med helt eller delvis obehagliga fenomen jag inte det minsta vill uppleva i verkligheten. Som ond bråd död, exempelvis. Eller slaveri. Eller svepande generaliseringar som att alla X får plus i Intelligens eller att alla Y får minus i Fysik (oavsett värden på X och Y må det vara folkgrupper, yrken, kön eller vilken annan uppdelning som helst). Grundpelaren i hela fantasygenren är, trots allt, stereotyper.

Men nu lever vi i ett starkt frustrerande tidevarv där den anglosaxiska inställningen (inom rollspelssfären), att mord och död är fullständigt normalt och barntillåtet, men i princip alla andra yttringar (utom de som aktivt predikar fördömande, dvs den fullkomligt absurda inställningen "vadå begränsningar i yttrandefriheten - klart du får diskutera typ fattigdom... bara du upprepar hur dåligt du tycker det är och hur dåligt läsaren måste tycka det är, genomgående i din text. Inga inskränkningar här inte!") anses suspekta, och varje kulturyttring som någon skulle kunna bli förnärmad av närmast ses som brottslig.

Med andra ord, eftersom jag inte kan tvinga dessa synnerligen trångsynta häxjägare (jag menar nu - när det kokar ner till pudelns kärna - den genomsnittslige rollspelsforumsmoderatorn på stora UK/US forum, eftersom de besitter ett oligopol på diskussionsklimatet) att diskutera saken (där) får jag nöja mig med att ventilera (här). Då tyckte jag att det implicita påståendet som startade tråden, dvs inte bara att S&S har en inbyggd sexism (vilket den definitivt har) utan även att det på något vis skulle vara dåligt (och inte bara något man antingen gillar eller ogillar, så som kultur ska bedömas, dvs enbart subjektivt inte objektivt), var en närliggande startpunkt.

I övrigt hänvisar jag till vad jag skrev i exempelvis följande inlägg:

PS. Om tråden ifråga kommer förbli stängd ser jag ärligt talat inte någon nytta med starta nya trådar, eftersom (såvitt jag kan se) fanns det inget annat angivet skäl för dess stängning att denna diskussion inte anses lämplig för forumet. Man måste trots allt hänga upp en diskussion på ett ämne, och fungerar inte sexism som detta ämne, ser jag inte att slaveri, eller orättvisor, eller ras-stereotyper, osv fungerar bättre. Att då be mig (och andra) att inte diskutera diskussionsklimatet i tråden ifråga, utan i en tråd om... vad...? känns 70% locket på och 30% inbjuden med armbågen.

Jag vill ju inte diskutera under trådens premiss, som ju är att "låt oss nu tävla om hur vi alla säger samma sak, nämligen att sexism är dåligt". Se mina inlägg som on topic med argumentet att "kultur är inte objektivt nånting alls, utan något subjektivt i betraktarens ögon".

Eller ännu bättre. Se mina inlägg som konst, för då blir de oantastbara :)

PPS. Här är mitt första inlägg i tråden, som jag definitivt kan tycka är "on" topic. Att vidare diskussion sprider ämnet känns bara naturligt (och för mig, önskvärt).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Kanske ska förtydliga att denna tråd startade av ett så enkelt skäl att moderatortexten gav sken att ta till en temporär åtgärd, som mer och mer gled över till att bli permanent utan någon kommunikation kring detta.

Sett ur det perspektivet har jag fått svar på mina frågor och har inget att tillägga. Tack
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Är det bördan att behöva moderera konfliktfyllda trådar som är för stor för att orkas med, så kanske det kan lösas @CapnZapp kunde ta på sig att moderera såna trådar? Om det istället är att kulturkrigstjafsande bara inte får förekomma här så kunde det vara lite tydligare utskrivet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om det istället är att kulturkrigstjafsande bara inte får förekomma här så kunde det vara lite tydligare utskrivet.
Jag skulle vara helt ok med det, kanske rent av nöjd med det (för jag är här för att diskutera rollspel, inte kulturkrig).

Men problemet - med diskussionsklimatet (om det nu är det som är ämnet för den här tråden) - är att en kategori av åsikter/tyckande passerar som självklarheter (därför att majoriteten är överens?) - och att det blir tjafs om detta fenomen eller dessa åsikter/tyckade infrågasätts eller sätts i perspektiv. För att exemplifiera: Trump och hans anhängare omnämns då och då i detta forum - och det är väsentligen alltid helt onödigt (off topic) - och tjänar bara till att polarisera, och för att säga "så här dumma är de andra". Om jag ville exemplifiera någon som jag tycker är dum så skulle jag kunna välja X, Y, eller Z, men jag ser ingen anledning att flytta fokus till "X är dumma" från trådens ämne, eftersom jag vet att åsikten "X är dumma" kommer skapa irritation, tjafs och polarisering.
 
Top