"
jag är en nybörjare, men aldrig trodde jag att mode kunde vara så viktigt."
Det är det inte, men när man spelat ett tag så vill man gärna rikta in sig på lite annorlunda saker.. Mode är en av sakerna.. Man gör det för att få världen lite mer färgrik och levande.. Om det verkar som om världen är konsekvent, genomtänkt och någorlunda logisk blir det lite roligare att spela i den, både för spelledaren och spelarna..
"
När jag har spelat har varken jag eller någon annan i min spelgrupp brytt sig om hur vi ser ut i spelet, när vi spelar fokuserar vi oss bara på äventyret och inget annat... Är det ett stort fel vi gör?"
Näe, det är aldrig fel att spela på ett visst sätt.. Så länge alla i spelgruppen är med på det..
"
När ni spelar rollspel, spelar ni det som om det vore helt verkligt... Ni går igenom allt i ni gör i abc, hur ni klär er, vad ni gör osv...? Eller hur gör ni...?"
Medan vi spelar så fyller vi ut rollpersonerna för att få lite mer djup på dem.. Man kan sitta och pyssla med att dekorera lägenheten, hitta på balla citat eller rita en bild på gubben (när jag är spelledare tvingar jag alla att rita porträtt), knåpa på sin bakgrund, med mera.. Dessutom.. Ju mer man pysslat om sin rollperson, desto mer bryr man sig om denne.. Testa gärna någon gång och skriva ner din karaktärs släktskap, eller i alla fall en del av den, och försök hitta på någon historia kring den..
Vad
Rising skrev var ett smart sätt att beskriva vilka intryck karaktären ville förmedla sgenom sin klädstil, då det faktiskt är det man gör när man ger sin rollperson kläder.. Jag skulle vilja ta det ett steg längre.. Kläderna bestäms av spelaren och jag har märkt att alla rollpersoner av samme spelare har ungefär samma klädstil rakt igenom genom alla rollspel (vi spelar runt 7-10 stycken) och färgas starkt av vilken klädstil denne har IRL (in real life)..
Det skulle jag vilja ändra på.. Hur vet jag inte.. Slumptabeller är inget jag personligen gillar..