"
jag är en nybörjare, men aldrig trodde jag att mode kunde vara så viktigt."
Det är det inte, men när man spelat ett tag så vill man gärna rikta in sig på lite annorlunda saker.. Mode är en av sakerna.. Man gör det för att få världen lite mer färgrik och levande.. Om det verkar som om världen är konsekvent, genomtänkt och någorlunda logisk blir det lite roligare att spela i den, både för spelledaren och spelarna..
"
När jag har spelat har varken jag eller någon annan i min spelgrupp brytt sig om hur vi ser ut i spelet, när vi spelar fokuserar vi oss bara på äventyret och inget annat... Är det ett stort fel vi gör?"
Näe, det är aldrig fel att spela på ett visst sätt.. Så länge alla i spelgruppen är med på det..
"
När ni spelar rollspel, spelar ni det som om det vore helt verkligt... Ni går igenom allt i ni gör i abc, hur ni klär er, vad ni gör osv...? Eller hur gör ni...?"
Medan vi spelar så fyller vi ut rollpersonerna för att få lite mer djup på dem.. Man kan sitta och pyssla med att dekorera lägenheten, hitta på balla citat eller rita en bild på gubben (när jag är spelledare tvingar jag alla att rita porträtt), knåpa på sin bakgrund, med mera.. Dessutom.. Ju mer man pysslat om sin rollperson, desto mer bryr man sig om denne.. Testa gärna någon gång och skriva ner din karaktärs släktskap, eller i alla fall en del av den, och försök hitta på någon historia kring den..
Vad
Rising skrev var ett smart sätt att beskriva vilka intryck karaktären ville förmedla sgenom sin klädstil, då det faktiskt är det man gör när man ger sin rollperson kläder.. Jag skulle vilja ta det ett steg längre.. Kläderna bestäms av spelaren och jag har märkt att alla rollpersoner av samme spelare har ungefär samma klädstil rakt igenom genom alla rollspel (vi spelar runt 7-10 stycken) och färgas starkt av vilken klädstil denne har IRL (in real life)..
Det skulle jag vilja ändra på.. Hur vet jag inte.. Slumptabeller är inget jag personligen gillar..
Kläderna är något man borde kunna ändra på rätt kraftigt från plagg till plagg.. Ta en tunika (ser ungefär ut som en lång T-shirt) till exempel.. Jag kör med att man bara kan ha en färg på kläderna så en tunika kan alltså bara bli en tunika.. Den ene är den andre lik... eller? Tänk ut hur man kan variera tunikan.. Visst, man kan säga att tunikan är sliten, sydd i fint snitt, passar bäraren bra, är skitig eller något.. Det ger
lite karaktär på det, men inte tillräckligt.. Vad kan man göra mer? Hmmmm.. Man kan ha tråden i en annan färg och sy olika mönster vid armar, nacke och ben.. Man kan sy en symbol någonstans på tunikan.. Kanske ha trådar hängande från nederdelen av tunikan ("westernstyle") eller bjällror hängande (om gycklare).. Helt plötsligt blir inte tunikan bara en i mängden.. Jag kan återkomma om vilka mönster, hur saker sys och färgas när jag efterforskat lite mer på det (jag har ju sommarlov nu.. Har till exempel läst runt 4 böcker den här veckan)..
"
Gämför ni rollspelet med ett sätt att leva i det verkliga livet, om ni förstår vad jag menar...?"
Nej, knappast.. Jag använde rollspel förr i tiden som ett sätt att kunna drömma mig in i en annan värld och uppleva äventyr.. Numera spelar jag mest rollspel för att umgås med kompisar.. Ibland,
ibland kan jag få den gamla känslan av att drömma mig in i en annan värld, men då ska det vara ett bra äventyr med en bra spelledare..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tänkte försöka få ihop hur olika saker används och skapas som förklaringar till sin utrustningslista