Nekromanti Mjöd?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag har ju faktiskt aldrig druckit det. Är sugen på att pröva. Utan några särskilda kontakter eller möjligheter får det lov att bli något mjöd från Systembolaget. Någon som kan rekommendera något? ... Har hört att det kan vara en väldig skillnad på mjöd och mjöd och att man bör akta sig från amerikanska och polska sorter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Jag har inte druckit jättemånga olika sorter (dock mycket av några få sorter =) och hitills har mjöden jag prövat varierat från rätt syrligt, vitt mouserande vin (typ) till ett rätt sött med inte så kraftigt öl (typ) plus ett par därimellan. Så väldigt stor skillnad från mjöd till mjöd.

.
Har dock aldrig druckit mjöd från systemet, så om någon har tipps om det är jag också nyfiken =)
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Mjöd brukar vara ganska sött enligt min erfarenhet. Jag har testat diverse hembryggningar samt några sorter från Systemet. Minns dock inte namnen nu. Varför ska man undvika amerikanska och polska sorter? Jänkarna är ena jävlar på att brygga öl så jag ser ingen anledning till att undvika deras mjöd och de polska mjöd jag har testat har varit smarriga. Förvisso ganska alkoholstarka men då dricker man heller inte så mycket.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnamund;n134930 said:
Varför ska man undvika amerikanska och polska sorter?
Sammantaget av vad jag nu läst och hört under diverse efterforskningar ska främst jänkarna och polackerna använda tillsatser utöver honungen för att skapa sötma och därav nå smakkaraktärer mer lik sirap och annat än faktisk honung. Om det är sant, plus eller minus vet jag personligen ingenting om. Dock har jag läst sådana just sådana (negativa) betyg.

Men nå, om du kommer på några namn värda att rekommendera så är jag idel öra och mycket tacksam.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster;n134923 said:
Jag har inte druckit jättemånga olika sorter (dock mycket av några få sorter =) och hitills har mjöden jag prövat varierat från rätt syrligt, vitt mouserande vin (typ) till ett rätt sött med inte så kraftigt öl (typ) plus ett par därimellan. Så väldigt stor skillnad från mjöd till mjöd.
Ja, uppenbarligen finns det en jädra massa modeller. Delvis därför är det så svårt att veta vad man ska pröva. Och man får ju läsa och höra så mycket, bland annat den där kritiken mot amerikanskt och polskt mjöd – lustigt nog då de senare omnämns som vana drickare och stadiga producenter.

Nå, utefter dina ord låter »rätt sött inte så kraftigt öl» väldigt lockande. Mölska – braggot – låter ju gott, om man ska ta Wikipedia på orden. Sedan har man så klart föreställningar om att det ska finnas något traditionellt, nordiskt mjöd utefter hur vikingarna drack det, men det är antagligen bara någon mytisk hittepåföreställning om att det skulle ha funnits någon särskild standard utöver lokal sådan, gissar jag på. Därav är det fortfarande lika svårt att hitta en inriktning på egen hand även om man har föreställningen om att vilja dricka »nordiskt mjöd».

... Man kanske skulle försöka hitta någon traditionell mead istället. Britterna brukar ju imho vara bra på det här med drycker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
solvebring;n134936 said:
Sammantaget av vad jag nu läst och hört under diverse efterforskningar ska främst jänkarna och polackerna använda tillsatser utöver honungen för att skapa sötma och därav nå smakkaraktärer mer lik sirap och annat än faktisk honung.
Om man gillar söta saker och sirap så är ju det här inget negativt =)

Något att komma ihåg är att det finns många ganska extrema mjödsnobbar som har väldigt bestämda åsikter om vad som är "riktig mjöd" och inte. Gissar på att dessa låtit sig förledas av benämningen "traditionellt mjöd" (som jäses av endast vatten och honung), när man även traditionellt blandat i allt möjligt för att få till jäsning och smak.

Wikipedia har annars en överskådlig och rätt informativ artikel om mjöd:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjöd
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Aifur har också ett trevligt sortiment av mjöder. Dock mer av "smutsslaget", där sjätte tunnans mjöd istället passar att både smutta på och bälga i sig i stor mängd =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Som sagt är jag ute efter produkter från Apotek Röda näsan, så att jag kan köpa hem mjödet då jag inte har möjlighet att fara runt i huvudstaden bara för att testa. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,958
Location
Ludvika
Ärligt talat, jag hade inte gjort det så kompliserat =)

Jag sökte på mjöd på systemet och fick upp 37 sorter som skall säljas i butik. Jag sorterade på pris och fick fram att de tre billigaste av dessa är ett ryskt bärnstensmjöd (amber), ett ryskt äppelmjöd och en svensk Mölska. Att köpa en flaska av varje skulle gå på 106 kronor vilket borde vara överkomligt för en månad.

Sen stiger de drastiskt i pris, så därefter skulle jag kanske sattsa på en flaska i månaden eller så tills jag provat mig igenom resten. Då har du en kul liten hobby som inte kräver mycket tid alls och bara kostar 100-150 spänn i månaden.
 
Top