Mitt och min dotters planetkräl

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så, som jag skrev i tråden om "bra grejer" så spelade jag och min sjuåriga dotter rollspel idag. Det var första gången på ett halvår på dagen som vi spelade, minus ett fiaskoartat försök att spela Tails of Equestria (en berättelse i sig, som jag sparar till en annan post).

Vi körde mitt "fantasirollspelet"-system som vi har gjort något år tillbaka eller så. Varje rollfigur har tre grundegenskaper, tre "som-satser" med saker den är bra på samt tre föremål och en kompis när den börjar. Resolutionen är att man tar x-antal tärningar för relevant grundegenskap, en extra om minst en av "som-satserna" ger en fördel, en extra om minst ett föremål ger en fördel och en extra om ens kompis kan vara till hjälp. Sedan tar man en till fem tärningar med motstånd beroende på svårighetsgraden och slår hela högen. Alla tärningar på 4 eller mer kvittas av mot varandra. Får spelaren mest lyck så vinner den, minst förlorar den och får en konsekvens och tar alla tärningar ut varandra så lyckas man med konsekvens. Konsekvenserna var en ny grej jag ville testa, lånat från @Pilzeman s briljanta Muminrollspel.

Först gjorde vi en ny rollfigur, en rymdkrigare som hette Rymdstjärna. Vi letade också upp lite legofigurer. Jag hade skrivit ut ett hexpapper med rätt stora hexar. Mitt på kartan ritade vi Rymdstjärnas kraschade rymdskepp. Runt ritade jag terrängen i de sex kringliggande hexarna. Jag gjorde också ett enkelt system för att generera dels innehåll i hexarna, dels ledtrådar till Macguffins (mer nedan) och sidoäventyr. Jag bestämde också att varje blank hex som rollfigurens upptäckte hade 50% chans att ha samma terräng som en av grannhexarna, och annars fick jag hitta på en ny terräng. Det här systemet var helt nytt och jag var nyfiken på att se hur det funkade i praktiken.

Berättelsen började med att Rymdstjärna och hennes ninjamus Rymdmini kraschade på planeten i sitt rosa rymdskepp. Skeppet visade sig var trasigt och för att laga det måste Rymdstjärna hitta en karbunknator, pluttinium och rymdkristall, tänkta som Macguffins för att göra själva hexkrälet intressant. Jag slumpade ut var dessa tre saker fanns på hexkartan.

Så började äventyret. Rymdstjärna gav sig av söderut mot Kristallbergen. Där slog jag fram "natur" som hexinnehåll och bestämde att ett kristallblock kom störtande ned mot Rymdstjärna. Hon drog fram sitt lasersvärd för att klyva klippan, men slog noll lyck. Jag beskrev då hur Rymdstjärna klöv klippan med sitt svärd och med hjälp av ninjamusen, men hur hon tappade sitt lasersvärd. Det studsade hela vägen in i en grannhex!

Rymdstjärna gav sig av efter sitt svärd. Hon kom in i en hex med molnslätter. Där slog jag fram "folk", alltså fredliga invånare, som innehåll och därtill ett sidoäventyr. Där träffade hon Rymdborstaren, en legofigur jag har byggt och som figurerat mycket i våra lekar. Det blev lite rollspel (Rymdborstaren fick inte rykta Rymdmini!) vilket mynnade ut i att Rymdborstaren lovade att hjälpa till att hitta lasersvärdet. Han berättade också hur ett hemskt monster i en grannhex vaktade tvålen han behövde för att rykta rymdpegaserna i sin hemhex. Sedan var det dags för tärningsresolution, och med hjälp av sina rymd in-lines och Rymdborstaren hittade Rymdstjärna sitt lasersvärd.

Sen tog orken slut. (Barnet har ont i halsen och lär bli hemma ett tag).

Mitt resolutionssystem funkade bra de två gånger det kom till användning. Jag också fick träna mig på fail-forward, ett tänk som är jättebra när man spelar med barn men som jag inte är van vid. Även mitt hexkrälsystem levererade; jag är inte jättebra på improvisation och känner att jag är något på spåret här, något som kan ge mig lite stöd när jag bara ska hitta på saker. Jag ska modda det lite så att det blir lättare att hitta ledtrådar och så att det genererar fler sidoäventyr.

Hoppas att det inte dröjer sex månader till nästa spelmöte!
 

Attachments

Last edited:
Top