Nekromanti Mitt ex av saga, pluss och minus

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Sitte här med saga boken och tänkte tycka til lite...
Först skulle jag vilja gratulera till en produkt som överträffade mina förväntningar!
Jag har använt saga som finns på webben men måste säga att den tryckta versionen känns mycket mer komplett och klar vilken den ju också är.

Det som är mest possetivt med spelet tcker jag är innehållet...
Jag gillar att det är en bok, det haderliga gamla kartonage looken gör att jag antagligen får för mig att läsa den på T- banan mm vilket inte skulle hända med ett annat format.

Sedan är jag enormt förtjust i de små bilderna med texten till, det ger en underbar närhetskänsla.

Sedan tycker jag att layouten är mycket snygg och tilltalande, enda nackdelen är at texten känns lite liten när ljuset är dåligt.

Så över till lite minus...
Det är 2 stora minus som jag själv inte känner är några problem men som jag skulle bli irriterad över om jag inte var rollspelare sedan länge.
Tärningar saknas, det finns visserligen här hemma och även de som är nya har säkert en T6 men en T20 är inte kika vanligt.
Det andra är att det inte finns något rollformulär med, det står inte heller var man kan få tag i ett rollformulär. Dessutom gillar jag inte placeringen av det, sist i kapitlet för rollpersons skapandet och längst bak i boken utan några hänsyftningar att det finns där.
sista gerjen är sedan att det inte finns något register, även jag är en sådan som använder mig av register.

Trotts dessa minus är jag grymt nöjd med mitt köp och jag hoppas ni tar kritiken på rätt sätt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Tärningar saknas, det finns visserligen här hemma och även de som är nya har säkert en T6 men en T20 är inte kika vanligt."
Tja, med tanke på att rollspel inte finns hos bokhandlare utan i spelbutiker (men inte leksaksbutiker, tråkigt nog) så finns tärningar att köpa i (nät)butiken där man köper boken. Men det borde stå någonstans vilka tärningar som behövs, ja.

"Det andra är att det inte finns något rollformulär med, det står inte heller var man kan få tag i ett rollformulär."
I början står det "Mer finns att hämta på www.sagagames.com" och i slutet finns ett rollformulär och när åtminstone jag slog upp den sidan så var det första jag såg "Ladda ner rollformuläret och mycket mer på www.sagagames.com".

Annars så kan du ju rycka loss rollformuläret i boken. Om du inte vill förstöra boken så tror jag säkert att Arfert gärna säljer en annan bok till dig.
I vilket fall som helst så håller jag med dig om att det borde ha nämnts vad ett rollformulär är för något lite noggrannare och hur det ser ut. Enligt min mening så borde det ha stått på sidan 14 samt igen på sidan 22. Det tas lite för givet vad man använder rollformuläret till.

/Han som förklarade utifrån rollformuläret när han skrev sitt EDoD-system
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hej.. nej vi vill höra vad folk tycker så all feedback är välkommen. Och du gillar ju spelet, så vad har vi att gnälla om ;-)


Rollformuläret: ... på sidan INNEHÅLL (sid 4) står det: "Mer finns att hämta på www.sagagames.com" och på sidan med rollformuläret står det: "ladda ...ner rollformulär och mycket mer på www.sagagames.com". Adressen står även på baksidan av boken. ... kanske skulle stå på fler ställen, lite större... Men vi ska trycka upp formular till försäljning i alla fall.

Att det tomma formuläret hamnade sist i boken är en konvention.. det brukar ligga där i de flesta spel. Och vi tyckte det var en ganska bra plats. Sen finns det ju att ladda ner på sajten också.

Storleken på texten var en kompromiss för att få ner formatet på boken och sidantalet... men jag tycker det funkar, är ju som storleken på brödtexten i en tidning eller pocket... och ett tydligt typsnitt.

...och det där med tärningar... jag aldrig hört talas om att man får med tärningar annat i spel som kommer i låda... och en låda känns fel för oss.. vi vill ju sälja en inbunden BOK! Hade vi gjort Saga i en låda hade vi gjort upplägget annorlunda (regelbok resp. kampanjbok, softcover, troligen)... och dessutom hade spelet blivit dyrare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det står vilka tärningar man använder, i stycket TÄRNINGAR strax efter "vad är rollspel"-texten.

På samma sida står det vad ett rollformulär är, men det kanske borde gjorts tydligare, ja. ;-)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: Mitt ex av saga, plus och minus

"Det står vilka tärningar man använder, i stycket TÄRNINGAR strax efter 'vad är rollspel'-texten."
Jag tänkte i mitt huvud "på baksidan", men det kom tydligen inte med i inlägget. Antagligen har jag fått tanken från detta inlägg.

/Han som antar att alla har synpunkter på små grejer som kan göra spelet bättre och det är ju synd att man faktiskt inte kan fråga såpass många om det
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag har en fundering på det där med nedladdningen.
ni värkar ju ganska händiga när det gäller kod knackande och sådant...
Skulle man inte kunna göra ett formulär på nätet som man kan fylla i direkt utan att skriva ut det först?
Det är så mycket snyggare om man kan skriva vissa saker på data.

Jag har sett att det står i boken nu, men jag såg det inte direkt. Antar att de flesta sätter sig och läser igenom mer nogrant än jag innan de börjar spela...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ska fråga Johan om det går att fixa... själv kan jag inte skriva en rad kod ;-)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,920
Location
Port Kad, The Rim
Det går att göra. Jag har fyllt i detta slags PDF-formulär vid några tillfällen. Däremot vet jag inte hur man ställer inte Acrobat för detta.
 
Top