Nekromanti Mitt Damarien

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Spoilers efter detta inlägg min spelgrupp

Jag tänkte skriva en genomgång av mitt Damarien för mina nya spelare, och tänkte att Eonforumet kan nog vara bra hjälp med missar och på att peka ut saker som inte funkar eller är dumma, skulle ioförsig kunna göra det i rollspelsforumet också då det inte är mer systembundet än en liten mekanisk grej som jag tänkte lägga på folk som är uppväxta i Damarien, men jag misstänker att folk här kommer vara mer intresserade.

Och för att klargöra, detta är första gången jag spelar i mitt Damarien med dessa spelare och dessa spelare är de första jag spelar med som har haft kontakt med Eon förut,

Damarien är ett regnigt och skogstäck land, i min tappning är det dock något kyligare (jag tänker mig att en kall underhavsström går upp till ytan och vänder mot Damariens kust), då skogen är av sådan typ att den får näring av svampar och sådant istället för jorden är jorden ganska näringsfattig och jordbruk är svårt. Landet är inhägnat av bergs, med mindre pass norr mot jargien och söder mot västmark men båda är bevakade av antalet vakttorn.

Daakkyrkan i Damarien är inte av samma typ som i Jargien, de förordar att man ska leva sin lott och är allmänt negativt inställda till pilgrimsfärder, daak finns ju lika mycket i Damarien som i andra länder och du är inte bättre Daaktroende för att du tagit dig till en helig plats.

Landet är inte utsagt magifientligt, men om egendom förstörs eller personer skadas är det ofta döden för en magiker och alla som är vagt bekanta med magikern (de ska ju veta att hen är kapabel till sådana illdåd samt har inte varnat om detta och hyser därför sympatier enligt häxjägarna).

Landet både exporterar och importerar järn, landet är ganska rikt med högkvalitativ järnmalm som är något som säljs till Jargien, Cirefalier och Takalorr i utbyte mot mångfaldigt mer av järn av lägre kvalite, trots handeln är det lite billigare än andra länder med högkvalitativt järn och stål, en annan vanlig handelsvara är slavar då Damarien olikt Jargien inte har lagar emot handel med slavar, dock är övriga förskaffningsolagliga och träldom är inte ett straff i landet.

Språket är inte skillt från Jargiska i grund och botten, men det är kraftigt dialektalt och inehåller en del låneord från faliska och sakhra i handelssammanhang vid stressade eller på andra sett påverkade situationer kan den damariska dialekten räknas som med brytning.

När jag inte har ett spelmöte innom en halvtimma kommer jag göra en lite mer arketypsik Damarier som provinspålägg på Jargiern i nya grundboken.

Upprepar spoilers efter detta inlägg min spelgrupp

/Luna Lovegood
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ser fint ut. :grin:
Nämnas kan också att Damarien är inspirerat av en rad olika länder i öst-central europa som storhertigdömet Warzawa, Polen, Ungern, lite Ryssland[Ivan den förskräcklige], Moldavien, Bulgarien, Valakiet och Rumänien[Vlad Tepes/Dracula], Polen-Litauen och Teutoniska orden med mera.

Religiositeten är också intressant: förrutom Daakkyrkan har vi en stark närvaro av Xinu, Vampyrer[Thanata], Kristallorden som hatar det Vita Klostret som tillber de fem vindarna med mera - utveckla detta mera?
Hur ser matkulturen ut? Sång och musik? Skrock, sagor, ankedoter och vidskepelse? Armén? Vapnens och rustningarnas design? Heraldik? Adeln? Etc Etc.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Luna Lovegood;n30378 said:
Daakkyrkan i Damarien är inte av samma typ som i Jargien, de förordar att man ska leva sin lott och är allmänt negativt inställda till pilgrimsfärder, daak finns ju lika mycket i Damarien som i andra länder och du är inte bättre Daaktroende för att du tagit dig till en helig plats.

Språket är inte skillt från Jargiska i grund och botten, men det är kraftigt dialektalt och inehåller en del låneord från faliska och sakhra i handelssammanhang vid stressade eller på andra sett påverkade situationer kan den damariska dialekten räknas som med brytning
Jag ska själv starta ett Damarienäventyr snart och det här är grejer jag kommer att sno jävligt stenhårt. Diggar allt du gjort med landet, men de här två sakerna är mina favoriter. :)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det vita klostret finns i större städer och kommer vara i en separat del om man kommer från en stad (de har ingen närvaro i byar och på landet), kristallordern känns dum så som en religion som bara har syftet att vara emot en annan religion kan vara och om xinu och vampyrer finns så har spelarna ingen koll på dem.

Jag har givetvis tagit en hel del inspiration från östeuropa men också från andra ställen som Frankrike, vissa indianstammar och Kina, men mer om det kommer senare då jag måste fundera på hur man ska få det i ord.

Matkulturen är i del tagit från officiella moduler (som i sin tur tagit det från Romarriket) med mycket jästa såser och fisk, men även från Mongoliet, Frankrike och Tyskland, mycket inälvsmat a'la nomadkultur (som kommer från en hypotetisk stor närvaro av frakk i forntiden) och krydd, korv och dryckeskultur från länder som slagits ihop från många mindre (så som Damarien gjort).
Sagor är ofta fabler, där djur som lätt flyr ofta är hjältarna och tillsammans med skrocken framhåller de att den som inte lägger näsan i blöt är de som lever längst och oftast bäst. Anekdoter är däremot snarare ofta utformade så att man ska veta sinn plats och hålla sig där, även om den typen av anekdoter är väldigt ovanliga bland aristokratin och plutokratin, sagorna och skrocken är dock ofta av samma art även där.

Vapen i armén är nästan uteslutande glavar, stridshammare, spjut, armborst och ryttarglavar, för livvakter, jägare och andra beväpnade medborgare går stridshammare och ryttarglav bort och ersätts med sticksvärd, yxa och kularmborst, för folk som inte vill synas med vapen eller inte har rätt till det är slunga och olika typer av dolkar vanliga även om de givetvis finns bland föregående grupper också.

Damarien har i mångt och mycket gått ifrån tyngre rustningar och brukar istället ofta ha läderrustningar eller fjäll/lamellpansar, beroende på trupptyp, då soldaterna mest slåss i dålig terräng så är nämligen mobilitet ett måste. Sköld är dock med i de flesta förband dock beroende på vapentyp, mer har jag dock inte tänkt på det än och det är sådan sak som kan formas av vad spelgruppen tycker.

Heraldiken är väldigt lik den Jargiska då det är därifrån de har fått den, men innehåller mer symboler och Damariska företeelser och vapen.

Adeln är på nedgång, den riskerar inte att försvinna men det var ett tag sedan feodalsystemet upphörde och nästan inga har adlats sedan dess och Thamas Vitfjäder har tagit bort systemet med klenare straff för adeln vilket innebär att denna befolkning har kuvats ganska rejält, det sagt sitter nobiliteten fortfarande på majoriteten av gods och gruvor och nu när de själva inte behöver hålla en arme går det ofta bättre ekonomiskt trots de högre skatterna, de få familjer som helt upphört har godset ofta tillfallit tronen om de inte sålt av godsen till handelshus för att med pengar försöka komma undan med livet i behåll.

Handelshus och gillen får jag ta senare då jag börjar bli för trött.

/Luna Lovegood som får spoilermärka denna tråden även om hen hoppades på att det inte skulle behövas
 
Top