Nekromanti Misslor, Allmodern och metafysiska grubblerier

Lorindor

Veteran
*SPOILER*

Misslorna kommer ju från en annan värld än Mundana som de flesta vet, och det har fått mig att grubbla över hur det hänger ihop med resten av spelvärlden.

Enligt LoH finns det parallella världar till Mundana i form av andra ”drömtentakler” från Drömmarens bur. Det är egentligen inget konstigt. Men ett citat ur LoH fick mig att fundera över gudarnas existens i andra världar:

Efter detta gudakrig uppstod en hieraki med gudarna som härskare och demonerna som slavar eller självständiga småfurstar över förkastade dimensioner.
De förnäma gudarna tog alltså makten i Mundana (som måste vara en rätt inflytelserik värld eftersom det blir så mycket bråk om den var tiotusende år) och demonerna fick de andra världarna (om man nu likt mig tolkar dimension = annan värld). Så betyder det att Allmodern, misslornas gudom, kan vara en demon egentligen? Eller om Allmodern är en gud på samma sätt som Mundanas gudar, bara det att hon av någon anledning verkar i misslornas ursprungliga värld, kan hon då manifestera sig på Mundana likt mundanska gudar? Och kan troende mundanska misslor få teotropiska (eller daimotropiska) filament av Allmodern? (Och när jag tänker efter lite: funkar det tvärtom också, att mundanska gudar kan manifestera sig eller ge filament till varelser i misslornas ursprungliga värld, eller någon annan värld för den delen? Men det är kanske lite oväsentligt, såvida inte en troende spelare hamnar i en annan värld.)

Skugglandet är ett exempel på en parallell värld till Mundana och i den är naturlagarna mycket annorlunda och skuggvarelsernas natur skiljer sig från de mundanska - ingen varelse verkar ha någon själ t.ex. Så skiljer sig misslor och mundanska varelser sig så mycket åt också? Har misslor själar, har de qadosh, är de liksom mundanska varelser uppbyggda av bio- och psykotropiska fält och liknande? Skillnaderna måste ju vara rätt stora eftersom misslor inte kan föröka sig med mundanska varelser, något som skuggvarelser kan.

Jag kanske hakar upp mig lite för mycket på detaljen att misslorna kom från en annan värld genom ett hål i himlen när det egentligen bara är en kul länk mellan Trollvinter och Eon, men jag tycker att det ändå borde överensstämma med andra fakta som skrivits om Mundana (inget behöver visserligen vara motsägelsefullt, det är kanske bara jag som inte ser sammanhangen - i sånna fall, upplys mig).

(Pik till Neogames: problemet är kanske att det inte finns så mycket fakta om misslor… :gremwink:)

- Lorindor, som har tvingats gå runt och grubbla på det här under några veckors tid nu, eftersom WRNU varit nere. :gremfrown:

Zolod

Veteran
Hm, jag tror det säkraste att göra för att få svar på frågorna är att vänta tills modulen om misslorna kommer ut; vilken enligt neogames hemsida just nu arbetas på av Kim Vässmar.

Men så som jag tänkt misslorna så är jag åtminstonde ganska säker på att de har en själ, främst eftersom det aldrig har skrivits något undantag om misslor när det handlar om exempelvis schamanism och nekromanti, t.ex. borde misslor inte kunna använda färdigheten Schamanism om de saknar själ och inte heller bli någon form av högre vandöd.

Angående Allmodern så verkar hon vara en tämligen diffus gudom... och det är väl inte ens säkert att hon finns. Min gissning är väl trots allt att hon finns och att hon är en gud, för om hon skapade misslorna så tror jag inte att hon är en demon... demoner verkar ganska genomgående vara otrevliga varelser och skulle nog inte skapa nåt som de små söta misslorna... Dessutom verkar den bild som misslorna har av sin gud inte vara någon som en demon skulle sprida till sina anhängare.

Men det där om att de kommer från en annan dimension är ju faktiskt något som inte alls nämns i LoH, där står det även att de första misslorna, Lorja och Fenja, vandrade runt en massa ända tills de slutligen bosatte sig i Vita Bergen och alltså låter det som om de fanns på mundana hela tiden. Men i avsnittet om misslorna i Spelarens Guide så står det att just dessa två misslor faktiskt ramlade ner från ett hål i himlen och hamnade i Kraggbergen... Det står visserligen i LoH att det som står där bara är en misslesaga, men varför påstås det i sagan att de bosatte sig i just Vita Bergen om de egentligen bosatte sig i Kraggbegen? Båda platserna finns ju faktiskt om man kollar på "hela mundanakartan". Men kanske har jag bara missförstått detta och det är inte alls de Vita Bergen som finns med på "hela mundanakartan" som avses i LoH? Detta är yttligare ett frågetecken kring misslornas ursprung som jag hoppas besvaras i den nya boken.

Flurtis

Hero
Efter detta gudakrig uppstod en hieraki med gudarna som härskare och demonerna som slavar eller självständiga småfurstar över förkastade dimensioner.
Okej, vad säger att alla andra dimensioner utom mundana skulle vara förkastade? Det skulle kunna innebära att misslorna kommer ifrån en "förkastad" värld med en demon som härskare om man nu vill det.

Det skulle även kunna betyda att allmodern är en helig get i gudaform som härskar över landet "bääland" och misslorna levde där var mass får slaktare med riktigt stora köttknivar i en ickeförkastad dimension.

Tolka det hur du vill, och hur det passar bäst till din kampanj!!

Regmolar

Swashbuckler
VARNING! DENNA TEXT ATT FULL AV tveksamma riktiga och potentiella SMÅSPOILERS från FORUMET och ETT ANTAL MODULER.

Misslornas inhoppande genom ett hål finns nämnd som fakta i t.ex. Barbarer & Människofolk och flera andra platser (bland annat i de åtminstone halvofficiella texter som getts ut angående misslor på internet, har jag för mig), så jag skulle vilja säga att det är den sanna historien. Dessutom kan de väl ha vandrat till Vita bergen efter att de träffade Kragg? Det mest logiska tycker jag borde vara att misslorna kom från ett närbeläget plan (eller dimension eller värld, vilket som) som bara råkar vara identiskt (eller så gott som) med Trollvinter, som antingen inte har någon vidare kontakt med Mundana, eller som helt enkelt var kortlivad och slutade existera en tid därefter. Men personligen ska jag undvika att dra förhastade slutsater innan "Misslor" kommit ut eller valfri neogamesanställd kommer och berättar vad Vässmar egentligen tänker skriva om det hela i "Misslor"

Angående skugglandet, lägg märke till att skuggfolk kan föröka sig med människor , inte med varandra. I sin egen värld "bara finns" de, något som förmodligen är relaterat till skugglandens natur. Kan ju ha något att göra med att Skugglanden i själva verket tycks vara (om man läser de antydningar jag hittat, behöver boken "Drakar" för att leda möjligt slutgiltig ledtråd...) någon slags halvverklig drömvärld. Allt där är ju om man läser om det mer eller mindre som en dröm i sago-setting, egentligen.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Jag har för mig att LoH sätter Mundana som THE Världen, the ultimate prize, ungefär, medan de andra världarna är återspeglingar (som skugglanden) eller helt orelaterade plan som mest finns där för att ge plats åt diversa avskum som demoner, kaosvarelser och bortglömda andar. Andledningen till att Mundana är så viktigt är enligt mig förmodligen att det bara där finns ett ordentligt bestånd av "boskap", dvs besjälade varelser som kan mjölkas på psykotropi eller ätas, på Mundana (skuggvarelser har ju inga själar, har jag för mig, och andar kan inte föröka sig). Angående allmodern tror jag att hon är en av de gudar som "glömt" att hålla pli på sina anhängare och därmed mest finns utan att äga så mycket makt pga. att hon inte får tillräckligt med psykotropi från sina anhängare (som Aeon själv). </font></td></tr></table>