Nekromanti Minmaxare och Magi

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hej hej.. Dom som läser rollspelsmakarforumet är nog rätt bekanta med mitt grundegenskaps/färdighetssystem..

(Snabb resumé: Köp grundegenskaper -> Värdet i grundegenskapen ger dig erfarenhetspoäng -> t. ex hög fysik ger många erfarenhetspoäng på fysik-baserade färdigheter. Som för att förklara varifrån fysiken kommer..)

Problemet med detta är att det är oerhört lätt att minmaxa, bränna alla sina smidighets eller fysik-erfarenhetspoäng på vapenskickligheter.. Hur göra? Ska man låta spelarna och SL ta ansvar själva? Eftersom alla moment i karaktärsgenereringen ska kunna göras på det Fria och Rättvisa sättet, där man väljer fritt med den fria metoden, och får rättvisa rollpersoner med den rättvisa metoden, så behövs en regelmekanik för den rättvisa metoden.

Vad göra? Tillåta max 15 i en färdighet när man skapar en rollperson? Tillåta max hälften av erfarenhetspoängen på en färdigheter? Göra det DYRT med höga färdigheter? (Det är det redan, men jag tror inte det räcker..)


Och så över till Magin!
Jag skissar på ett väldigt fritt magisystem där man ska kunna improvisera lite och hålla på hur man vill.. Gärna mäktig, men samtidigt instabil och farlig, magi.

Jag har funderat på att man sätter ihop besvärjelser av olika komponenter, som ljus-forma-svärd för att få ett svärd av ljus, träd-ta-vatten för att få ett träd rötet..

Jag har även funderat på att man bara säger vad man vill göra (magikern som visualiserar i sitt huvud) och sedan får SL avgöra pris, och vara fri att misstolka meningen! Vissa ord är "farligare" att använda än andra, som t. ex döda..

Sedan så finns det möjligheten med olika skolor som alla har olika "trick", som t. ex skapa eld, samla ljus osv, som man utgår ifrån och lägger på effekter, som skapa STOR eld som flyger mot troll, och kanske improviserar egna effekter.




Som vanligt: Feedback och råd uppskattas! Mycket!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
<I>"Jag har även funderat på att man bara säger vad man vill göra (magikern som visualiserar i sitt huvud) och sedan får SL avgöra pris, och vara fri att misstolka meningen! Vissa ord är "farligare" att använda än andra, som t. ex döda.."</I>

Hehehe... jag använder faktiskt redan det systemet, men det finns ingen definition på vad som är farligt - allt är upp till Spelledaren om något går fel. Svårigheter och liknande är skitenkelt: antalet ord i meningen är också svårighetsgraden, även om vissa Invocations (besvärjelser) inte kräver några tärningsslag eller liknande alls.

Detta beror mest på att magi är förbjudet i spelets värld, så systemet gör det möjligt att dölja sin sanna natur. Du kan helt enkelt tala ut den mening du önskar använda till SL och samtidigt, på något sätt, visa att du använder magi. Exempelvis genom att göra någon halvdold gest med ena handen.

Under en av testomgångarna med systemet så var det en stor middag där alla rollpersoner satt samlade. En av rollpersonerna, magiker och kättare, skulle läxa upp lord:en som också fanns runt bordet. Så råkade det vara en gycklare som traskade runt med styltor i rummet och spelaren av magikern sa "tänk om han skulle 'råka ramla mot <I>någon</I>'".

Det intressanta är att ingen av spelarna kopplade det när mannen med styltor helt plötsligt ramlade ned i lord:ens knä och spillde ut all hans mat över honom...

Fördelen med den typen av magi är att det inte finns några begränsningar och att du inte måste ha besvärjelsen "Fälla styltvandrare" för att kunna uppnå nämnda effekt. Nackdelen kan vara för den typ av spelare som inte tycker om friform.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Närdet gäller det gäller fysiken och färdigheterna så tycker jag nog att man får ta och stätta ett gränsvärde för hur högt man får ta och sätta när man har gör en ny gubbe.
Därför att det är ju inte roligt att ha en kanonbra gubbe innan man enns har hunnit spela något.. Sen så kan man ju alltid höja dem med EP & sådant. Ska man höja någon av grundegenskaperna så ska det vara dyrare än om man ska höja någon av färdigheterna.

Jag tycker att din ide o magin verkar bra. Det är ju roligare om man kan få ta och komponera sina egna magier.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Om du gör andra färdigheter än vapen livsnödvändiga och väldigt viktiga måste ju folk köpa högre värden i dem. Kanske måste man köpa någon slags uthållighet eller möjligheten att klättra och klänga.Sedan kan man måsta ha ett visst värde i egenskaper och sånt för att få köpa.
Ärligt talat vet jag inget riktigt bra sätt.

När det gäller ruttna träd, är dem inte ganska blöta? Det har jag i varje fall fått för mig, inte för att det spelar någon roll här.

Det bör finnas några värden som SL kan utgå ifrån om systemet skall vara så fritt...men ett fritt system är tveklöst intressant.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Jag skulle itne spela med folk som utnytjar systemet... så kallade powergamare kan lika bra sitta o spela dataspel... mycket av det viktiga i spelet (om inte allt) försvinner om man unytjar systemet till att få en "bra" karaktär istället för en utvecklad och trovärdig...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Minmaxare

Problemet med detta är att det är oerhört lätt att minmaxa, bränna alla sina smidighets eller fysik-erfarenhetspoäng på vapenskickligheter.. Hur göra? Ska man låta spelarna och SL ta ansvar själva? Eftersom alla moment i karaktärsgenereringen ska kunna göras på det Fria och Rättvisa sättet, där man väljer fritt med den fria metoden, och får rättvisa rollpersoner med den rättvisa metoden, så behövs en regelmekanik för den rättvisa metoden.

En löning på detta problem skulle kunna vara att ge folk som på detta sätt koncentrerar sig på en enda sak till uteslutning av allt annat nivåer i roliga nakdelar som "manisk", "enkelspårig", "förslitningsskador", "världsfrånvänd", "asocial", "besservisser" eller "bräckligt självförtroende".

manisk: dåligt sinne för vad som är rimligt. En manisk person som vill laga en god stuvning kan ge sig ut på en timslång resa till staden mitt i natten för att väcka örthandlaren och köpa bättre kryddor.

Enkelspårig: karaktären har svårt att intressera sig för något annat än sitt valda område. Detta ökar kostnaderna för övriga färdigheter och man får dessutom halverad baschans i en annan färdighet per poäng "enkelspårig"

Förslitningsskador: varje längre period karaktären sysslar med sin favoritaktivitet intensivt finns det x% risk att en förslitningsskada ger funktionsnedsättning och smärta motsvarande ett avdrag av Y. Varje gång detta sker kan risken för att det kommer kunna ske igen ökas.

Världsfrånvänd: Karaktären har på grund av sin intensiva träning inte haft tid att skaffa sig sådant folk klassar som allmänbildning. Baschanser i kunskapsfärdigheter av denna natur (överlevnad, historia, kulturkännedom m.m) minskas kraftigt. Det finns en överhängande risk att folk försöker lura den uppenbart naive karaktären.

Associal: Karaktären har på grund av sin hårda asketiska träning inte haft tid att lära sig relatera till andra människor. Detta inverkar negativt på försök att kommunicera med eller förstå folk. Dessutom har karaktären ruskigt svårt att smälta in i en social omgivning och väcker känslor mellan förvirring och ogillande hos folk han/hon interagerar med.

Besservisser: är en mindre allvarlig form av Asocial. Karaktären "vet" att han är bäst på sitt valda område. Han/hon vägrar erkänna om han/hon någon gong skulle råka ha fel utan försvarar sitt påstående in absurdum. Dessutom missas aldrig en möjlighet att skina med sina kunskaper, oavsett om folk är intresserade eller inte.

Bräckligt självförtroende: Karaktären har byggt upp hela sin känsla av egenvärde runt sin förmåga på ett begränsat område. Allt som underminerar hans övertygelse om sin kompetens i detta område är ett hårt slag mot självkänslan och kan i värsta fall resultera i avdrag på färdighetsslag p.g.a. tvekan och osäkerhet.
Självklart kommer denna karaktär ta det mycket hårt om ålder eller andra faktorer oåterkalleligen sänker den intressanta förmågan.

Det går nog att komma på fler än dessa. Jag tror att många skulle överväga om de inte borde balansera sin karaktär litet mer efter att ha drabbats av några av nakdelarna med att inte göra det :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hahaha! I luv it!

Moahahahaaaaaaa moa... (osv)

Jag funderade iallafall på att också kräva spelarna på att för att få ett högt värde i stridskonst räcker det inte med bara hög fysik, eller hög smidighet.. Nej, man behöver hyfsad fysik, smidighet, kvickhet och psyke! (Eftersom alla används i strid)

Heh. Detta systemet gör nästan alla spelare till svenssons! /images/icons/smile.gif Nä, det är att överdriva.. Men, härliga idéer! Det enda jag egentligen vill är att folk inte skall bli stridsrobotar, och om jag slänger in t.ex förslitning och sociala nackdelar som gör att man lätt hamnar i bråk så.. Allra bäst vore det om nackdelarna slår på rollpersonens stridsförmåga, annars motarbetar dom sig själva lite..
Tusen tack! /images/icons/smile.gif


Skadeglädje är SL:s enda sanna glädje!


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Ang färdigheterna

Jag tror att man bör sätta upp ett sätt att begränsa rollpersoners färdighetsnivåer, för att inte få "power-gamers"... Detta för att jag inte tror att sl/spelare inte klarar av ansvaret i nya grupper elelr där SL är "vek". Jag har själv varit med i grupper där folk övertalade sl till de mest absurda saker, inte så kul.

Alla "seriösa" (fel ord..) sl kommer ta bort regeln om de anser det nödvändigt. Det är lättare att ta bort regler än att låta oerfarna spelledare komma på egna. Det är även lättare för spelledaren att "försvara" sina åsikter om systemet från början är ganska hårt.

Sen kan man ju se till den aspekten att det kanske inte är så många oerfarna spelledare som skulle ladda hem ett rollspel över internet, och då behövs ju inte begränsningen.
Jag tycker dock att någon begränsning bör finnas för att ge sl stöd för att motverka power-gaming och för att nya spelare/spelledare inte skall uppmuntras till det.

Om jag i mina unga år hade fått inskolat att 10 var ett bra fv (drakar) så hade det nog levt kvar än idag, kanske inte riktigt i samma grad, men ändå...

// Jan
 
Top