Nekromanti Miniresenecion/ spelrapport

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Måndag: Köpte Svenska Kulter på SF-bok i gamla stan, gick på demo mot rasism, tog några öl.

Tisdag runt lunch: Via sms meddelar vår ordinarie spelledare att han VABar och undra om nån annan har nått att spela. Jag svarar att vi kan köra introäventyret till svenska kulter.

Tisdag kväll: spelmöte:
Det tog lite mer än en timme att läsa det viktiga i reglerna, komma till någon slags ide om vad Svenska Kulter är för mig och hur jag sak förklara det för spelgruppen
"Efter som ni spelar kultister i stället för träiga professorer så blir världen lite som Lovecraft, fast mer vulgär; Om du jobbar i en videobutik är det en porrvideobutik, etc, ni dyrkar alltså de gamla gudarna."

Reglerna är nästan enklare att förklara än att förstå själv. Det enda som var lite luddigt var vilka grundegenskaper som köptes för vilka poäng.

Rollpersonerna är:
Roy Kallheden : Den rökande dödgrävaren, som har sett människor vandra ner i underjorden. Har förmågan "Främling Överallt”
Andrej Hellekrautz-Hertz: fundersam men köpt psykiater och psykoterapeut som dyrkar de bakom spegeln och förbereder människorna för deras ankomst, ett sinne i taget. Spegelgudarna låter honom ibland läsa andra människors tankar.
Egil Boräng: Fruktad Matkritiker och medlem i det hemliga sällskapet guldskeden – aspirerar på att bli en storspelare bland de hemliga sällskapen i Stockholm. Kan gjuta fasa i andra människor med enbart sin blick.

De sitter på Marsellos svartklubb, källaren, som ligger anonymt i valven under Piperska muren och Odd-fellow sällskapts byggnader på Kungsholmen.

Marcello och hans svartklubb stal jag av från Kaizers Orchestra låten Resistansen, och rörde på en nypa svenskkultkrydda.

Spelarna fick presentera sig och prata lite medan jag valde ut vilka äventyrstrådar vi skulle spela med. Det är uppenbart att de varken är hybrider eller småtjuvar…

Äventyret - Korbins Hus - som följer med i boken är riktigt bra, framför allt för att det medföljer ett gäng olika alternativ, vilket gjorde att jag kunde känna in gruppen när rollpersonerna vart klar och sen berömma vad den gruppen borde göra i det gamla huset och vilka detaljer som väntade där.

Det var lite svårt att helt oförberedd hantera momentet när de letade efter ledtrådar, mest för att jag inte var helt klar på vad som skulle gå att få reda på utan rätt färdigheter och identitet. Men det hade inte vart några problem om jag tex hade läst på reglerna i förväg eller haft exakt koll på vilka färdigheter de hade.

Det fanns lagom mycket att utforska för att de tre kultisterna skulle kunna köra lite av varsitt eget race, samtidigt som de alla fick en större förståelse för helheten.
Slutet var öppet så att vi på ett bra sett kunde se vad som hände med spelarna i stället för att kämpa fram mot en snygg sista scen.

Reglerna får en stark fyra av fem, det är inget spel jag kommer att spela varje vecka, men jag räknar med att det blire en klassiker vi kör one-shots i en sammanhängde värd med i pauserna mellan kampanjer i andra spel


Korbins hus får en femma på introäventyrsskalan. total fullträff.
 
Top