Nekromanti Min rollperson till Vampire

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Hade jag tänkt skulle vara en Malkavian, men jag är lite osäker hur pass spelbar en galen rollperson kan vara. Jag har läst igenom de olika störningarna man kan lida av, men jag har inte bestämt mig för någon av dem ännu.

Är det någon på forumet som har spelat en Malkavian - eller kanske någon annan sorts psykiskt sjuk individ - och vill dela med sig av det möjligtvis?

/Alexander - Behöver lite råd
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Jag har bara spelat Vampire en gång, och spelade då just en Malkavian. Det var kul! Kommer inte rikigt ihåg vad han hade för störningar, men jag har för mig att han var extremt paranoid. Han va iaf en jävel på att dyrka lås och liknande saker, men så bodde han också på ett mentalsjukhus under dagarna och bröt sig ut under natten och sprang naken på gatorna med kalsongerna på huvudet. (-:

 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
galen med måtta

Efter att ha sett och hört om en massa illa spelade malkaver tycker jag det viktigaste är: spela inte över. Ge din karaktär en sinnessjukdom, men gör honom inte till en pajas. Hanibal Lecter är en klart tokig individ t.ex. men det är inte direkt uppenbart. På samma sätt kan det gärna få ta de andra karaktärerna ett tag att komma på precis på vilket sätt du är tokig.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
En kompis spelade en Malkavian. Hans störning var att han trodde sig vara vän med råttor. När RP var nere i kloakerna och letade efter en Nosferatu´s boning så försökte han hela tiden fråga sina "vänner" råttorna efter vägen...

/Boboliwsy
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Re: galen med måtta

Håller med. Jag har spelat två malkaver. Den första var en helt urflippad typ med personlighetsklyvning (en personlighet trodde att han var Leonardo da Vinci) som iofs var kul ett tag, men nån vettig kampanj gick det ju inte att spela med honom, och efter ett tag tröttnade man.
Den andre var en präst som trodde att han fick visioner av Gud. Han fick även lite andra små derangements under åren, men var aldrig speciellt urflippad. Med honom har jag spelat en lång kampanj (Transylvanian Chronicles), och han var kul att spela ända till slutet.
I allmänhet tycker jag att malkaver passar bättre om galenskapen på något sätt är tragisk eller hemsk. Jag tycker definitivt inte att malkaver ska springa omkring och utföra practical jokes och fåna sig.

/Raistlin
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: *Nickar instämmande*

Jupp, håller med er. Jag tycker själv att det är mycket viktigt att min Malkavian ska fungera i spelgruppen och definitivt inte bli gruppens pajas.

Rollpersonen ifråga är en nervöst lagd före detta kriminalare som med tiden ådragit sig allt värre störningar ända tills han slutligen blev vampyr. Jag har faktiskt en väldigt klar bild av honom förutom just då vilken störning han ska lida av...
 
Top