Nekromanti Min-Maxing

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
Hej!

Jag och min grupp har spelat rollspel ihop under många år och älskar (till och från) att min-maxa våra karaktärer. Vi ska strax börja spela Symbaroum (kanske väntar på Spelarboken, det beror på hur länge vi orkar stå ut med Coriolis urusla regelsystem.) och jag känner att detta spel vill jag gärna Min-maxa. Har bara läst igenom boken en gång men vi lär ägna en kväll åt snart att studera för att göra roliga min-max karaktärer.

Vilka Koncept tycker ni är starkast och hur skulle ni bygga era hjältar? T.ex. den starkaste krigaren, mäktigaste magikern eller tuffaste tjuven?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Har inte spelat det men är intresserad och det som verkar min-maxigast är att köra med olika companions, den där bjäran, eldrustningen och nån sorts skyddsande eller liknande. De verkar få egen xp och kan lära sig det mesta, så gratis en extra person :p men jag kan ha fel
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jo, vill man vara helt Bäst kör man nog på en rese som är självlärd magiker med alla tre följeslagar-ritualerna, hög övertygande och vaksam och förmågor som Ledare, Sjätte Sinne och Prickskytt. Då har man tre kompisar (varav en man delar Hälsa med), är bra på att snacka och upptäcka fara och slänga magi (sen när man har fått mer ererfarenhet vill säga) och kan skjuta folk fulla med pilar medans de slåss mot en björn, en eld-golem och en ängel...
 

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
haha "kompis-builden" låter väldigt kraftfull! Den skulle vara kul att pröva, ett tag iaf.

Jag läste igenom tråden som länkades ovan och den innehåller mycket intressant men de skriver mest om hur man bygger den ultimata krigaren och om klagar på "träffsäker".

Det skulle vara kul att höra hur ni skulle bygga bästa möjliga tjuven, t.ex. häxjägare? Tycker ni det alltid är värt att satsa på en magi-skola vid sidan av?

Och om man inte blandar olika magi-sorter, vilken skulle ni säga är den mest användbara "magikern" och hur skulle ni bygga denne?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Jag vill inte säga jag tycker minmaxning är tråkigt, det kan vara nog så nöjsamt (om än en aning perverst ;-) i komplicerade spel som D&D3

...men så som Symbaroum är uppbyggt är det faktiskt rätt enkelt att välja förmågor enbart baserat på stridsförmåga...

...så det blir inte riktigt underlag för någon större diskussion, kan jag tycka.

Mycket mer givande att diskutera intressanta karaktärer som, trots att personligheten och bakgrundshistorien sätts i centrum, ändå kan göra sitt i en typisk äventyrsutmaning (som exempelvis strid)
 

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
Sen är det ju intressant att prata om hur man min-maxar en grupp. Om man är 4a spelare känner det roligast/mest fördelaktigt att ha en av varje arketyp känner jag iaf. Sen tror jag spelet blir roligast om alla lär sig lite magi (har kört mycket D&D 6.0 där magiker tillslut blev helt övermäktiga, vet inte hur ni tänker kring Symbaroum)
 

SirBulle

Veteran
Joined
17 Dec 2014
Messages
9
Gällande magiker finns det två kraftfulla som jag ser det.
Ena magicern spelar med "kompis-build" som beskrevs ovan.
Den andra spelar med "tvångsförvandling" eller "Bända vilja". Du kan läsa mer om det här: https://www.rollspel.nu/threads/723...la dem på nästan exakt samma sätt om du vill.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Rese-krigare kan vara stenhårda. Eftersom många förmågor ger fler tärningar, inte bara större valörer, vilket leder till att man får en väldigt säker skada och rustning.

En bra kombo på en 50-poängskaraktär är Järnnäve, Rustmästare, Tvillingattack och Välsignad Sköld, samt Robust. 15 Stark, 13 Kvick och 11 Viljestark är mycket stabilt.

Två attacker per runda, med 1T8+1T4 samt 1T6+1T4 skada, som slår för träff med 15. Järnnäve - Gesäll är nästa köp, för att få ytterligare 1T4 skada på varje attack.

Försvar slås mot 14 med en rustning på 1T8+1T4+1T4 (när Välsignad Sköld har kastats, vilket ju visserligen är lite fifty-fifty), vilket betyder att karaktären är så gott som immun mot skada från de flesta Ordinära och Svaga motståndare.

Edit: Att senare utveckla karaktären till att bli Teurg (Om nu en Rese släpps in i kyrkan) och ge den Ritualen Välsigna Vapen och Förmågan Häxhammare blir bara mer OP. 30 erfarenhet där, och 20 på Järnnäve - Gesäll så gör karaktären 1T8+1T4+1T4+1T4 och 1T6+1T4+1T4+1T4 i skada med sina attacker, vilket rätt snabbt plockar sönder det mesta.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Dazumal;n91149 said:
Naturlagarna som styr svenska forum har en gång för alla bestämt att:

DoD = Drakar, Drakar och Demoner (inte USAs försvarsdepartement)
DnD, D&D = Dungeons and Dragons

Fortsätt nu diskutera :)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
CapnZapp;n91173 said:
Naturlagarna som styr svenska forum har en gång för alla bestämt att:

DoD = Drakar, Drakar och Demoner (inte USAs försvarsdepartement)
DnD, D&D = Dungeons and Dragons

Fortsätt nu diskutera :)
Precis, så om man behöver något utfört som kräver en tidsmaskin, så kan man med fördel vända sig till Bargokk. :wink: Sorry för OT, nu ska jag vara tyst. :)
 

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
CapnZapp;n91173 said:
Naturlagarna som styr svenska forum har en gång för alla bestämt att:

DoD = Drakar, Drakar och Demoner (inte USAs försvarsdepartement)
DnD, D&D = Dungeons and Dragons

Fortsätt nu diskutera :)

Haha jag menar såklart DoD 6.0! Jag ursäktar röran, jag har aldrig skrivit på ett rollspelsforum förut. Vi spelade med samma karaktärer i 4-5 år (vi spelar ca 5 timmar varje onsdag utan undantag) där magikern blivit så mäktig att vi andra nästan känns överflödiga, blir det lätt så i Symbaroum tycker ni?

Ett närmare exempel är ju Mutant UA där vår grupp min-maxade såpass bra (1 4armad jätte mutant med pansar, regenerera, 1 Robot med Naturvetenskap och teknologi som kunde förstå, reparera och kontrolera t.ex. skyttesluskar, 1 människa som bara satte på kontakter, befäl, övertala för att ta gruppen ur retoriska problem och 1 psimutant med osynlig, telekenesi och dominera). Vi krossade allt motstånd (Vi beslagtog t.ex. den Gotländska flottan, människan har kontroll över/äger stora delar av Piri-samfundet vi funderade på att slakta Hydran men pengarna som skulle behövas efter för att reparera vår robotarmé kändes som bättre att investera i politiska planer) ... Det är sådant vi tycker är roligt. Att vara de sjukt mäktiga hjältarna som blir bäst på allt de gör.

Vi känner att Symbaroum kan bli riktigt roligt för oss. Och att optimera gruppen i kampanjer så att vi glänser är en viktig del för att vi ska ha kul (Förutom när vi kört t.ex. skräckspel). I början kände jag lite att det bästa är helt enkelt att spela 4 magiker med olika skolor men jag vill tro att krigarna och tjuvarna drar jämnt med magikerna.

Alternativt att man "multi-klassar", dvs att alla kör spridda klasser men väljer varsin magi-skola att fokusera på, vad tror ni om det? 2 tjuv-magiker och 2 krigar-magiker?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Min känsla med Magiker är att de tillför sånt som inte andra kan, både på slagfältet och för problemlösning, men gör till exempel sällan mer skada än en krigare i närstrid.

Sen är det ju verkligen så i Symbaroum att man inte begränsas i sina val, så vem som helst kan lära sig Mystiska Förmågor. Jag husreglar däremot så att man inte kan lära sig en Magisk Skola under spel, utan bara mellan kampanjer eller liknande, då det tar tid.
 
Top