Min fantasyvärld: Heroica

Troberg

Sinister eater
Nu är min fantasyvärld "färdig".

Den finns för nedladdning här (gratistjänst, så den kommer inte att finnas där för alltid, kommer att fixa bättre när den är färdig-färdig): https://sendgb.com/hLgOXat7z0W

Filen är ungeför 80 MB. Zippa upp den, klicka på index.html, och sedan Heroica där (de andra länkarna är döda nu).

Så, vad är det? Det är en mörk värld. Inte någon i huvudsak bra värld med monster som gör onda saker för att det är vad monster gör, utan en värld där människor gör onda saker, människor som vi, där samhället gör onda saker. Hård men orättvis. Det är också en värld där magi inte är något för spelarna, typ, och där magi har konsekvenser.

Den har också en karta, för att ansluta till karttråden... Kartan är en hexkarta, helt enkelt för att det är lättast när man inte vet riktigt från början vart man är på väg.

TW: Det finns bilder med viss lättkläddhet, men inte extrem sådan.

TW2: Den är gjord med stöd av AI, speciellt bilderna. Det finns inte en chans i helvete att jag betalar någon för att göra 320+ bilder för en hobbyprojektsspelvärld som inte kommer att dra in en krona. Låt resultatet stå för sig själv, oavsett vem som gjort det.

TW3: Det är en värld där dåliga saker händer. Det är inte för att det ska vara så, det är för att ge spelarna något att kontrastera mot.

Designmål: Målet var en mörk värld, men samtidigt med hjärta. Variation, varje ställe ska kännas unikt och spännande nog för att kunna vara en hel kampanj. Världen är helt systemlös, och även om jag tänker köra den med mitt system, så torde den funka med vad som helst som inte är alltför "high fantasy".

Diskussionspunkter som jag gärna vill ha åsikter om:

* Världen är tänkt att byggas upp i tre olika berättarmodeller. Vanlig beskrivning, en story (ett fartyg med ett mission att kartlägga världen), och en kampanj. De två förstnämnda är färdiga. Från början var kampanjen tänkt att eka storyn, men jag har börjat tveka där. Det känns nu som om Waverider är så tätt klnuten till sin besättning att det inte funkar att byta ut dem mot en spelargrupp. Så, två alternativ: 1. Ett andra fartyg som söker efter Waverider. 2. En helt fristående serie äventyr, ett på varje plats, kanske ett par, tre sidor styck. Åsikter?

* Magi. Från början var den tänkt för ett existerande magisystem, men efter hand som jag skruvade upp konsekvenserna i magin, så började jag tveka. Behöver man ha spelarmagiker? Behöver man ha ett system för magin?

* Jag har massor av anledningar till att jag designat olika platser, folk, gudar, händelser, företeelser osv som jag gjort. En del anledningar kanske är bra, en del är dåliga, så kom gärna med åsikter.

* Den är inte tänkt att vara i "pappersdokumentform", det är en webstruktur som man klickar sig runt i (oroa er inte, följer ni indexet så missar ni inget, allt nås därifrån). Min tanke är att om man ändå ska ha den digital, varför låsa den till papprets begränsningar? Är detta vettigt, eller är det en showstopper?

* Känns världen trovärdig, intressant och rolig (att spela i, inte nödvändigtvis att bo i...)?

* Hur känns upplägget beskrivning, story, kampanj?

* Lämna gärna disussionen om AI utanför. Vi pratar om resultatet här. Jag tänkte posta en tråd om mina erfarenheter av att jobba med AI senare, mitt workflow, min toolchain, vad den gör bra, vad den gör dåligt, hur jag använder den osv, men vi tar det separat, och inte idag.

Back