Nekromanti Milstolpar i tidskriftshistorien

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hej!

Jag har en enkel fråga, som en del av mitt eviga sökande efter idéer och artiklar som läsarna vill ha.

Om du fick välja tre artiklar från vilka tidingar som helst, som du tycker har varit de absolut bästa för dig som spelare (roll-, bräd-, data- eller vad-som-helst-spelare) vilka skulle det vara och i vilka tidningar fanns de? Tidningar, fansin, webbplatser, vad som helst.

Till exempel, ur Sinkadus plockar jag I Metropolis Skugga (artikel om hur man kopplar ihop Nya Mutant och Kult), Hårda Bud (ett äventyr för Nya Mutant) och ur Sverox plockar jag Den Interaktiva illusionen (om interaktivitet i spel).

Så, har ni några favoriter?

För att påminna om vilken ohygglig mängd tidningar man kan hitta bra grejer i listar jag några här:

Sinkadus
Rubicon
Saga
Den fjättrade gåsen
Armageddon
Fea Livia
Codex
Widescreen
White Dwarf
Dragon
Dungeon
Arcane
Fenix
Imagine
GamesMaster
White Wolf
Alarums&Excursions
The Journal of the Travellers' Aid Society

...och så vidare.

Magnus
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Motfråga

Är det bara rollspelstidningar som gäller? Alla mina är nämligen från helt orelaterade blaskor :gremcrazy:


/Feliath - en tidning från 1912 texempel
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Motcitat

Om du fick välja tre artiklar från vilka tidingar som helst
Självklart får du hämta från vilken tidning som helst! Jag ville bara inte lista alla tidningar jag känner till... :gremlaugh:

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hmm. Min erfarenhet av rollspelstidningar rör iofs mest gamla Sinkadus (fram till nummer 30-35 eller så). De saker jag minns mest från Sinkadus är:

Den Sanna Magikern (eller nåt sånt) från Sinkadus 16 (den kom även med i Magiboxen).

Spelandet av Gripeborgs Hemlighet: en insändare i Sinkadus 18 eller 19 som var en sorts enormt sarkastisk minikrönika över äventyret i Sinkadus 17. I en närbelägen Sinkadus fanns också en regelfråga om hur Fata Morgana egentligen funkade, vilken också var tokrolig (och använde magikern Blixt-Anders som exempel)

Åsså har jag för mig att de hade en liten artikelserie om äventyr i stad, vildmark och grottor som var rätt bra. Stadsartikeln vill jag minnas också fanns i Sinkadus 16 (som var ett allmänt bra nummer).

Jo just det, runt 20 eller så fanns en artikel om nekromantiker som också låg till underlag för en del av materialet i Magiboxen - främst så var det där som man först såg "bisarra sidoeffekter av FV i magiskola"-tabellen (artikeln hade till nekromanti, Magiboxen expanderade det till Animism, Elementarmagi, Illusionism, Häxkonster, Stavmagi, och eventuellt några skolor till).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
PCGamer hade en artikelserie där de tog pulsen på lite gamla, banbrytande datorspel och vad de gjorde för datorspelen överlag när de kom. Det var en bra artikelserie, som skulle passa i flera andra sammanhang. En av de artiklarna i serien får ta en av de tre platserna.

Min andra plats tas "Bland tomtar och troll - En botanisering blad spelararketyper" från Codex 006. Den är söt och även om den inte har så mycket innehåll nu så hade den det för tre-fyra år sedan när jag köpte den.

Den tredje platsen får min egen "Pyramidspel hos Spelwebben" från senaste Lincon och då Löken #4. Den tar jag för att den är så otroligt fånig och för att jag inte läst tillräckligt många artiklar som jag kan säga "aha, den var så bra att jag kommer ihåg den" om.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Sarkath Hans Gravvalv...

...eller vad det hette är det roligaste äventyr jag har läst i en svensk speltidning. Sinkadus hade sina goda sidor ibland!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
NisseNytt hade en artikel i örm... något nummer... som handlade om lite nya termer som de tyckte behövdes i rollspelshobbyn, där de började med "besättning" (alltså som i "spelledaren besätter rollpersonen" och "rollpersonen besätter spelaren") som var djävulskt bra. Jag har ingen aning om vad den tidningen hade för nummer, men det var en blå tidning som dessutom handlade om alkemi. Go fetch. Det balla med den artikeln var framförallt attityden i den. Det var inte så mycket bullshit eller "nu skall jag skriva så att nybörjare ska förstå" (vilket iofs låter som ett bra intiativ, men som oftast leder till att artikeln känns oambitiös och oinspirerande och varken till nytta för nybörjare eller erfarna spelare).

I något nummer av Saga fanns det en artikel om skräck som var överdjävulskt bra. Jag kommer dock inte ihåg så mycket, men jag har för mig att det handlade om att rollspel inte var tillräckligt farligt. Den var iaf skitbra skriven och den fick mig att börja spela rollspel igen efter en lång svacka.

I ett gammalt nummer av Sinkadus kommer jag ihåg en artikel som bara var en lång uppradning av intriger, en efter en, kortfattat förklarade. Det var skitroligt att läsa. Perfekt för en tidning som vill locka med något åt nya spelare. Vi snodde iaf det konceptet till vår egen förbundstidning.

Öh, å så "Krugal Svylses Förbannelse", förstås. Även om jag inte förstod att det var ett parodiskt äventyr när jag var liten. Å på tal om äventyr tycker jag att det där äventyret med två spelledare och två spelgrupper (återigen Sinkadus) var rätt häftigt.

Och i ett senare nummer av NisseNytt (ett brunt nummer) så stod det om en konventsrapport från USA som verkligen slog upp mina ögon när jag var yngre. Den var häftig.

Öh, tja. Det är de artiklar jag kommer på, på rak arm.

---

/Johan Rising
som just märkte att någon lustigkurre lagt in information om honom när man söker på "Johan Rising" i något wiki-lexikon...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Krugal Svylses förbannelse...

...hette det, vilket Rising till exempel kom ihåg och nämnde ovan. Sarkath Hans gravvalv var introäventyret till någon gammal upplaga av DoD och gjorde knappast någon glad...

/tobias
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Krugal Svylses förbannelse...

Ja Krugal Svylses är ett helt underbart äventyr där det faktiskt fungerar helt logiskt med en lång Dungeon på slutet. Han var ju galen... Ja jag säger då det....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemm, jag har en hel bunde med bra erfarenheter från Snkadustidningarna. Tyvärr har jag blivit av med de få ex som jag hade. gillade dock skarpt de äventyr som gavs ut till DoD & SW.
Sedan så tycker jag att Codex är en trevlig tidning som tar upp lite gott & blandat som jag är intreserad av.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Dum i huvudet...

...är man ibland. Ni har helt rätt. Jag tror att jag skall konvertera den bokätande Megasen till D20 medan jag sitter hemma i min lägenhet och skäms över min totala förvirring. Sarkath Hans Gravvalv var dock det första äventyr jag någonsin spelade, vilket gör att det har ett visst nostalgiskt skimmer över sig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Sinkadus är den rollspelstidning som jag läst mest, och dessutom den bästa -- inte minst för att jag under större delen av dess historia spelade alla de spel den handlade om och därför hade nytta av de flesta artiklarna. Nu ska jag bara försöka komma på tre artiklar som verkligen utmärker sig:

Den första är uppenbar: Krönikera mera. Den artikeln gjorde att vi ihärdigt skrev krönikor över våra rollspelsupplevelser i flera års tid.

Sju vägar till odödlighet var också en artikel som satte igång min fantasi, även om den kanske inte var så fantastisk användbar i själva spelet.

Sedan måste jag välja något äventyr. Då väljer jag Den svarta tigern till Chock. Det var ett av de första äventyr jag spelade som gick ut på lite mer än att gå runt i grottor och sticka vassa föremål i lokalbefolkningen.

Den artikel jag gillat mest i Fenix hittills är den om konspirationer i Rom. Om jag orkade gå fem meter skulle jag kolla vad den hade för rubrik...

/tobias
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
  • Mechanics of Magic
  • Battle Ye not with Monsters (skräck utan att möta monsterna rent fysiskt)
  • Magical Mystery Tour (att få magi att verka mystiskt)
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Så, har ni några favoriter?

En av mina all time favourites är nog ett äventyr till Warhammer Fantasy RPG som fanns i White Dwarf för en herrans massa år sedan. Det handlade om en natt på en Taverna. Själva äventyret fick jag uppleva ur en spelares synvinkel och var underbar, om än kort.

Annars heter nog min favorit tidskrift "Challange". Det var Game Designers Workshop som gav ut den, och från början var det bara artiklar om GDWs egna spel, men till slut behandlade den även andra populära Sci-Fi rollspel.

/Honken
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Mina milstolpar

Mina milstolpar (det blev fler än tre):
Äventyrsserien (gamla Mutant) Den djupa purpurns brödraskap (Råttjakt & Sammansvärjningen) från (fansinet) Rubicon, In search of Peter Pan (äventyr till MUT89) från fansinet Armageddon, Drakdödaren med Gadirm Garaumsbane (Sinkadus) samt Sinkadusäventyren Spökgeneralen (DoD), Den svarta tigern (Chock) samt Loberga Herrgård (gamla Mutant).

Det var tider det...
 

Thomas Allvin

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
24
Ska jag själv välja tre favoritartiklar från Sinkadus så blir det nog:

"Den lille metafysikern" av Erik G i nummer 17.
"Hur SL överlever rollspelsäventyren" i nummer 16, där Fredrik Ström genomför en elak men rättvis (och konstruktiv) sågning av intro-äventyret till SRR.
"Balanskonster" av Dag Stålhandske i nummer 20.

Vad som väl förenar dessa artiklar är att de presenterar intressanta tankar och vidgar vyerna kring spelande eller en spelvärld. Detta tycker jag ofta är mer intressant än artiklar som är direkt applicerbara i ett äventyr (t.ex. regeltillägg eller beskrivningar av varelsen X).

/Thomas
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Måste det nödvändigtvis röra sig om milstolpar i den faktiska tidskriftshistorien... vi har ju exempel på saker som skulle vara bra artiklar här på forumet - eller snarare goda artikelförfattare. Mäster Faehrengasts serie om "platser som SL glömde" skulle kunna vara saker som han/andra kan bygga på juh... Så mitt tips är att tala med gentlemannen. :gremsmile:
 
Top