PROMOTION Midnatt, för alltid

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Så på OctoGônes 2021 spelade jag Minuit, pour toujours med Fabien Hildwein, huvudsaklig författare till spelet, och jag älskade det. Det är satir, paranoja, det är en blandning av 1984, Kafka och Dark City. Det har en mekanik som är enkel och genialisk, och som passar temat som fisken i handsken. Nu har jag gjort en översättning av spelet, och layoutat det.


Spelet kräver dock också förberedda scenarion. Än så länge har jag bara översatt ett av dem, Processen, som är det allra mest kafkaiga av dem, som namnet antyder. Jag har inte heller gjort mycket av layout till det. Fler översatta scenarion kommer, men jag ville posta om detta nu eftersom jag lagt ned en jäkla massa tid på layouten till Midnatt och ville visa upp det. Jag bifogar Processen till den här posten, så att ni kan se hur ett scenario ser ut. Notera dock att hemligheter är essentiella i spelet, och om du läst ett scenario kommer du inte att kunna spela det, förutom som Generalsekreterare. Så om man är intresserad av att spela Midnatt på GothCon (för jag kommer helt klart att pitcha det där) så kanske man bör undvika att läsa scenariot. Reglerna får man dock gärna läsa!

Åh, och jag tänker helt oförskämt tagga @God45 här, för kom igen, det här är precis din grej.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Klart att du gör en version som inte går att skriva ut
Klart jag gör! ”Spel ska vara svårtillgängliga” är ju typ mitt motto. Hade tänkt göra en ”vit version” senare, om jag orkar. Men nu jobbar jag på scenariona.
men ja det verkar ju vara ett rätt spännande spel.
Det är superspännande! Riktigt stressfyllt och förvirrande, precis som en bra dystopi ska vara.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Nu är sidan uppdaterad med samtliga förberedelser (scenarion). Notera att om man har läst en förberedelse kan man bara spela den som Generalsekreterare. De är ytterst hemliga och deltagarna får inte känna till varandras förberedelser.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Nu är sidan uppdaterad med samtliga förberedelser (scenarion). Notera att om man har läst en förberedelse kan man bara spela den som Generalsekreterare. De är ytterst hemliga och deltagarna får inte känna till varandras förberedelser.
Aha, jag trodde att det var något som skulle improviseras fram av sekreteraren! Kul läsning, ska bli kul att testa!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Och till sist är den utskriftsvänliga versionen av reglerna (version "Snö") färdig. Tack till @krank för tipset om Humane Type-pluginet till InDesign. Det är dock inte hans fel att hela "Rykten"-delen är närapå oläslig; det var jag som inte kunde motstå teckensnittet. Det är i vilket fall som helst mest tänkt som en överväldigande grej snarare än något man förväntas läsa rakt igenom, tänker jag.
 
Top