Nekromanti Mest komplicerad?

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Tänkte bara höra några olika tankar om vilket spel som har den mest komplicerade spelvärlden. Några förslag?

//E
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Mest komplicerad värld??? Det beror på vad du menar. Men av de rollspel jag testat, skulle nog min röst landa på Harn från Colombia Games som det mest detaljerade.

Att köra en Hero Wars kampanj i Glorantha är inte helt okomplicerat det heller då Gloranthas (Rune Quest) mytologi nog är den mest omfattande (till ett rollspel då så klart) som jag känner till.

Numera har ju Greg Stafford på nytt kommit att ge ut sin fantasyvärld Glorantha som rollpel, nu med ett nytt regelsystem, med det passande namnet Hero Wars.


- Mattias
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hârn

>>Men av de rollspel jag testat, skulle nog min röst landa på Harn från Colombia Games som det mest detaljerade.<<

Jo, när man talar om hur många människor det bor i varenda jämrarns by i varenda jämrarns kungarike så blir det ju lätt så. :)

Tangent: tittade på Royal Manor (eller vad det nu hette), Hârns modul för hur man sköter ett medeltida gods, och blev lite sugen... någon som äger det och kan rekommendera/avråda inköp? Pilot's Almanac ska ju vara väldigt bra, har jag hört, och Hârn-prylarna är ju som sagt rätt genomarbetade.



"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tänkte bara höra några olika tankar om vilket spel som har den mest komplicerade spelvärlden."

Varje spelvärld som utspelar sig i vår egen historia eller möjligen nutid. Exempel: Ars Magica, Western, Sengoku, World of Darkness (även om de tenderar att "kapa bort" det som inte är svart, gotiskt och regnvått), m fl rollspel. Det finns ingen konstruerad spelvärld i världen som kommer ens i närheten av verkligheten vad gäller detaljrikedom.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Men alla spelvärldar är ju konstruerade, även om de utspelar sig i nutid. Jag tror exempelvis att jag skulle säga att Hârns spelvärld är om inte mer komplex så åtminstone mer komplext beskriven. Det är ju trots allt så att det är det som skrivits om den värld ett visst spel utspelar sig i som avgör om spelvärlden är komplex eller inte. I ett spel som utspelar sig i vår värld kanske konstruktören till och med hoppar över beskrivningen av vissa saker, för att de är självklara för oss...

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Borde det inte vara någon av AD&D-världarna? Det finns ju hur många moduler som helst. Dessutom finns det 3 miljarder romaner om världarna. Jag har i och för sig ingen koll då jag aldrig spelat AD&D (jag har dock en 2nd ed Players handbook någonstans).

Willie

"Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon" Mark Twain
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Spelsystem - det fanns något med 34 hitlocations och sex olika typer av skada...

Spelvärld - Glorantha

Alla system har någon aspekt som är komplex intill ospelbarhet. Kolla bara reglerna för "unarmen combat" i AD&D 1 ed...

-W
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
34 hit locations? Futtigt! I Bureau 13 kan du skjuta någon i yttersta leden i lillfingret. Sedan kollar man hur mycket stryk köttet respektive benet tar... analt så det förslår. Fast man kanske inte räknade hit points i så många locations, det kommer jag inte ihåg. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top