Nekromanti Mera Shadowrun frågor..

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

Jag insåg att det nästan inte fanns någonting alls i Shadowrun grundboken om Bioware. Efter att ha kollat runt lite på nätet så hittade jag en hög med bioware att använda i spelet, men jag förstår inte allt riktigt...
Jag har förstått att dom inte drar någon Essence, men dom har en Body kostnad, hur fungerar det?? Får eller förlorar man Body?? /images/icons/wink.gif

Hmm... Det var väll vad jag kunde komma på för frågor just nu...

/ Sir Forgal


Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Bioware for dummies

Man har en Bio Index. Bioware har en viss kostnad på ens Bio Index - överskrider man den gränsen kan det hända Dåliga Saker. Ens Bio Index är Essence + 3 - en kille utan cyber kan alltså ha 9 poäng bio, medan en sammie med 1 Essence kan ha 4 poäng bio.

Åtminstone har jag för mig att det funkar så, jag har inte Man & Machine (där reglerna finns) än. :D

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Bioware for dummies

Hejsan!

oki, danke... =)
Vad är det för ruskiga saker som kan hända??
Varför har man valt att kalla det för Body då?? Det låter juh inte så smart, som gjort för att blanda ihop med attributet...
En sak till som jag funderade på var essence. När man förlorar essence på grund av Cyberware, ändras ens personlighet eller liknande? Kommer det stegvis att det går ut för en då man boostar sig med chrom och elektronik eller dör man bara helt plötsligt??

Jag köpte Cybertechnology till SR2 nyss och hittade något som hette Cybermancy, som gör så att man kan ha mer Cyberware än essence, med vissa förluster... Är detta bra regler eller borde man bara låta RP ha essence Cyberware i kroppen?? Kan man ha mer Bioware i kroppen om man kör med dessa regler ochså??

/ Sír Forgal


Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Bioware for dummies

Märkligheterna kan bero lite på vilken version av Bioware-reglerna man använder. I Man and Machine är reglerna som EchoFive minns dem. När Bioware först kom, i Shadowtech, fungerade de dock lite annorlunda (Body-index, som avgjorde hur mycket bioware man kunde ha, var lika med ens "unaugmented Body-rating").
De nya reglerna är bättre. Med de gamla kunde en streetsam slänga på sig mängder av cybernetik, för att sedan komplettera med en hel del bioware (med tanke på att en streetsam ofta har rätt hög Body så fick han plats med rätt mycket bioware). I de nya reglerna tvingas man göra ett litet val, vill man ha "naturliga" förbättringar (bioware) eller maskinella (cybernetik). Man kan helt enkelt inte få det bästa från två världar längre, vilket är rätt hälsosamt, i synnerhet för spelbalansen.

Personlighetsförändringen kommer gradvis. Ju lägre Essence man har desto mindre mänsklig är man. En streetsam med 0,3 i Essence är inte charmig, har inte mycket till empati, är stirrig, sterrig och överspänd och har förmodligen börjat tycka att alla andra är konstiga, irrationella och obegripliga. Man skulle nog kunna säga att ju lägre Essence desto mer psykotisk. Förmodligen förlorar de gradvis uppfattning om begrepp som moral och etik, de blir mer och mer som maskiner. Detta är en genralisering, men det är svårt att behålla mänskligheten med låg Essence (varför tror ni vampyrer suger Essence i SR?)
När man når 0 i Essence är man inte människa längre, det finns inget som håller liv i människan i kroppen, och det gör att kroppen lägger av, och man dör. Det finns de som påstår att man kommit på ett sätt att hålla kvar människan i en kropp med 0 i Essence (eller till och med ännu lägre), men vi får hoppas att detta inte är sant. Vad skulle det bli för varelse? Ett lik med en själ och ande som borde vara död. Är det en människa det?
Alltså, reglerna för negativ Essence anser jag personligen inte är något för spelare. Använd det till att skapa monstruösa och skräckinjagande motståndare till spelarna. Använd dem som avskräckande exempel på hur det kan gå om man får för låg Essence. En cyberzombie är något jag inte skulle tillåta som spelarkaraktär. Helt enkelt för att de är mer psykotiska maskiner är människor (alver, dvärgar, orker eller troll också för den delen). De blir för groteska helt enkelt.

/Daniel
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Bioware for dummies

Det finns ju en regel som enkelt beskriver förändringen som kommer med mycket cyberware. "Cyberware and social interaction". Den ger ju negativa modifieringar i TN vid Etiquette och Negotiation slag. Jag tydde det som att man förlorar sin empati för folk när man blir mer av en maskin.

Däremot använder jag bara regeln om någon med störande cyberware (såsom en mekaniskt uppumpad arm) pratar med någon som inte är van vid den graden av implantat. "Så när han försöker fråga ut den gamla tanten fär man plus men itne när man köpslår med en mercenary-fixer.)

_öRn
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Bioware for dummies

Jag kan inte påminna mig särskilt mycket i regelväg som i detalj beskriver vad som händer när Essence sjunker, mer än att man blir allt mindre och mindre människa. Essence är något sorts värde på hur mycket själ och ande man har kvar i sig. Sedan får man tolka det hur man vill. Det slår säkert olika på olika personer också. Reglerna för högre TN för Etiquette och sådant har jag bara sett som ett tips. Jag kan till exempel tänka mig att det ger bonus att ha tydlig och imponerande cybernetik när man kör vissa typer av "Negotiations" ("Ser du mina ännu blodiga cyberspurs? Det finns en risk för att de blir det sista du ser om du inte går med på vad vi säger."
Sedan beror andras reaktioner säkert på hur vana de själva är vid cybernetik, men andras reaktioner har inte mycket med att göra hur pass mycket humanitet och mänsklighet som finns kvar i en person (som vanligt använder jag humanitet och mänsklighet med den underförstådda inkluderingen av orker, troll, dvärgar, alver och alla andra intelligenta varelser). Man förlorar empati, förmågan att förstå andras känslor och leva sig in i andras situationer, men kan fortfarande komma ihåg de inlärda beteendemönster som gör att man kan fungera bland andra något så när. Men man begriper inte riktigt meningen med att bete sig som man gör. Skillnaden kanske tycks hårfin, men jag anser den enorm. En psykotisk galning kan verka sund, trevlig och vettig, men han är fortfarande en psykotisk galning.

/Daniel
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Bioware for dummies

Hejsan!
Håller med dig, jag läste juh också det där kapitlet i regelboken, men ansåg att det handlade mer om utseende än personlighet. Dom gämför det juh med att ha rustning i allmän åsyn.

Är det Man and Machine man vill ha för att få klarhet i allt detta eller?? Det är kanske en bok som jag borde lägga till min "önskelista"... /images/icons/wink.gif

/ Sir Forgal


Gå och kolla in filarkivet. (rollspel, lajv mm)
<A HREF="http://lrp.zon.se/filarkivet" target="_new">http://lrp.zon.se/filarkivet</A>
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Bioware for dummies

ett exempel: jag har en NPC som har strax över 0 i essence. Hans fritid består av att sitta på ett betongblock (normalt möblemang klarar inte av hans vikt och taggiga saker) och stirra på dumburken i åtta timmar utan att blinka. Knackar det på dörren har han ett vapen framme riktat mot dörren innan någon hinner blinka. Sånt är rätt skrämmande för vanliga personer. :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Bioware for dummies

M&M är en bra bok om man vill veta mer om:
Cybertechnology
Cyberlimb Accessories
Cybermancy
Biotechnology
Nanotechnology
Chemistry
Damage And Healing
Surgery
Man & MAchine expands on the basic cybernetic gear offered in Shadowrun, Third Edition, and provides advanced rules for implanting, surgery, healing and damage. This sourcebook offers more than 200 new pieces of gear, features advancements in biotechnology and chemistry, and introduces nanotechnology.

Det är knappast den bok jag värdesätter mest i min SR-samling, men den är rätt vältäckande inom ovanstående områden. Tycker man att det är spännande och roligt att bygga om levande varelser så är den ett måste. I slutet är det till exempel sju sidor (med väldigt liten text) med bara listor över olika tillbehör för den som inte är nöjd med det naturen hade att erbjuda. Och så finns ju kemikapitlet för den som inte nöjer sig med att operera in plåt i sig, utan också vill fixa till ämnesbalansen i kroppen. ("drogad till en reptil" eller vad var det Egon sjöng?)
Den tar upp en hel del om de frågor som tagits upp i den här tråden, så är det frågor som är viktiga när du spelar SR är det en given bok.
Personligen tycker jag den är mer användbar än Shadowbeat (som väl knappast lär gå att få tag på längre) och Virtual Realities, men inte lika trevlig som Magic in the Shadows eller Germany Sourcebook (som måste vara bland det bästa som kommit till SR).

/ Daniel
 
Top