Nekromanti Mera frågor och en idé om magi till andra rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Okej, nytt inlägg.
Jag har skrivit lite mer, men det ska jag inte tråka ut er med... Jag kan dock säga att klimatet kommer att bli ganska svenskt (varma somrar, snöiga vintrar), det kommer inte att finnas några djungler eller öknar. Här har jag några frågor jag måste ta ställning till:

1. Ska jag ha en karta över Zirius och dess omgivningar, eller ska folk bara veta om typ: I väster och norr ligger berg och i söder ett hav. Mitt i landet ligger huvudstaden?
Personligen lutar jag nog mer åt det senare.

2. Ska det finnas gudar med i det hela eller ska jag strunta i dem? Jag vill ha in stämningen från Lloyd Alexanders 'krönikorna om landet prydain', och där finns inga gudar vad jag minns.

Härnäst kommer en liten idé om ett magisystem som jag tänkte ut innan jag bestämde mig för att inte använda RP-magiker.
Det hela går ut på att man har ett stort antal s.k. 'elementarbesvärjelser' (EB). Genom att kombinera dessa får man större besvärjelser.
Exempel: Man lägger ihop EBna 'forma jord' och 'animera', så har man en golembesvärjelse. Om man dessutom lägger till 'fängsla ande' och 'kontrollera ande', så har man en självstyrande golem som lyder ens order. Lägger man även till 'frammana element', så behöver man inte ha tillgång till formbar jord när man lägger besvärjelsen. Problemet är att ju fler EB man lägger in, desto svårare är besvärjelsen att lägga och att komma ihåg, plus att den drar mer mana.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
>Ska jag ha en karta över Zirius och dess omgivningar, eller ska folk bara veta om typ: I väster och norr ligger berg och i söder ett hav. Mitt i landet ligger huvudstaden?

Tja, spelarna behöver kanske inte se den men du behöver den säkert, så att du slipper komplikationer av typen: "Men öhh, tog det inte _två_ veckor att rida till de västra bergen förra gången!"
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Världs karta...det är ju ganska coolt om alla i hela världen vet i norr och väst berg etc...men där får du avgöra själv det är ju ditt rollspel...

:gremsmile:

"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Världs karta...det är ju ganska coolt om alla i hela världen vet i norr och väst berg etc...men där får du avgöra själv det är ju ditt rollspel...



"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
En världkarta är inte såå jobbig att göra. Dra några streck bara. Det jobbiga är att utforma detaljerna. In idé kan vara att dela in kartan i delområden. Varje delområde har sin egen karta. När RP:na passerar igenom så ritar du ut området. Helst innan de passerar. Du <EM>kan</EM> ju ändå gissa dig till var de ska fara när du är SL. /images/icons/smile.gif
Det är roligt för spelarna också att ha en karta att titta på och undra över delområderna som de inte passerat.

Magin tycker jag var lite vag. Om nu alla är elementarmagiker och ingen spelare får vara det så kan du lika gärna skippa regler för magikerna. Försök bara hålla dig på en lagom nivå.
Annars gillar jag reglerna som jag läste förut här på forumet. Ju fler ord i besvärjelsen desto svårare är det att lägga den. Om den är vag så händer det nåt som magikerna inte planerat, beroende på skicklighetsvärde då.

/[color:green]Han</font color=green> som är skittrött eftersom han kom hem från medeltidsveckan idag
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tänker inte ha några magiregler. Dessa var om någon annan ville ha dem.

Vad gäller världskartan, så var det inte det att det är jobbigt att göra en, grejen är att mycket i Zirius är okänt, och de flesta människor går aldrig utanför det lilla furstendöme de är födda i. Den längsta resa medelmänniskan gör är en resa till grannstaden. Därför finns det inte så många som skulle kunna göra en världskarta, och få som skulle ha nytta av en. Dessutom kan spelledaren känna sig mindre bunden: 'Hmmm, mitt nästa äventyr utspelar sig i en skog,och närmsta skog ligger två dagsmarcher från det ställe där de nu befinner sig. Skit!'

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Men öhh, tog det inte _två_ veckor att rida till de västra bergen förra gången!

Svar: "Eeeeh,jo, men då var ni på ett annat ställe och skulle till en annan del av bergskedjan... Och säg inte emot, för då får du inga xp!"

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Top