Nekromanti Mer Veronica Mars

Genesis

Ni dés ni maître
Så på rollspelsforumet har jag lagt upp en liten tråd om en grej jag lärt mig av TV-serien Veronica Mars som jag just upptäckt. Serien är verkligen skitbra. Fast den har ett rätt skrämmande budskap, egentligen. Den är så fantastiskt anti-privatliv så det är inte sant. Veronica löser de flesta av sina problem genom att spionera på folk, och inte bara bad guys. Fan, i avsnittet jag just såg så buggar hon kuratorns kontor (!) och sitter och lyssnar på när hennes klasskamrater berättar om sin sorg över tjejen som dog ett år tidigare. WTF? Hon sitter verkligen med hörlurar ute i sin bil och tänker "Jaha, så Weevil hade ihop det med Lily? Intressant!" och "Duncan tar psykofarmika? Mot vad?". Naturligtvis är hon "ansvarsfull" med informationen, och när hon upptäcker saker som inte är hemska, så berättar hon inte om dem. Hon ger tillbaka fotona hon tagit av den hemliga klubben som visade sig vara ofarlig. Har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta, liksom.

Så jag kan inte låta bli att undra: är det MPAA-propaganda eller speglar det en allmän attityd hos jänkarna? Eller är det en enskild snubbe som verkligen avskyr pirater*?

---

* Intressant faktum: skolans fotbollslag heter Pirates, och i något avsnitt så talas det om "Pirate Points" som man kan få för att engagera sig i vissa aktiviteter, och köpa fördelar för (som att få beställa in mat utifrån). Systemet visas som orättvist och en tjej bygger sin kampanj för att bli elevrådsordförande på att ta bort Pirate Points, och blir jättepoppis för det. Jag undrar om namnet kommer att användas mer framöver?

Veronica kommer ju undan med rätt så mycket bara på att vara snygg, söt och sååååå cool. Det är i alla fall min bild av sensmoralen i serien. Är du bara cool nog så kan du vara hur utstött och illa ute som helst, det löser sig alltid!

Vad gäller attityden till privatliv så måste man nog tolka den i en amerikansk kontext för att det ska bli begripligt. För generellt sett tror jag att amerikanen i gemen huvudsakligen är oroad över att STATEN och myndigheterna rotar i ens privatliv, eller i viss mån storföretag och andra organisationer. Dessa är nämligen kollektivister och därmed nästan definitionsmässigt korrumperade och "onda".

V.M. däremot är ju en utpräglad individualist och en renegade som ensamt kämpar (oftast på de svagas sida) mot diverse förtryckande strukturer och organisationer. Miss Mars är en 2000-tals version av den ensamme cowboyen som silueteras mot solnedgången, hon är frihet och äppelpaj och den amerikanska drömmen.

Jag kan garantera att de gånger då en "statsanställd" eller "storföretagare" gör motsvarande saker som V.M. gör så framställs det oftast i en rejält negativ tolkning i serien. Men som sagt, för privatpersoner finns det ett mycket större moraliskt spelrum...

/Bjorn

Back