Nekromanti Mer Tolkien på min blog

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Vissa av oss minns forfarande din gamla Sinkadusartikel om att spela rollspel i Första Åldern. Den står sig fortfarande. Ibland tänker jag att jag skulle läsa om den och skriva ett Pendragon-hack för FÅ-spel, det kan nog bli hur bra som helst (man får nog ändra skadereglerna och göra ett nytt skill-set, men annars kan man nog köra ganska mycket rakt ur boxen).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Skarpskytten said:
Vissa av oss minns forfarande din gamla Sinkadusartikel om att spela rollspel i Första Åldern. Den står sig fortfarande. Ibland tänker jag att jag skulle läsa om den och skriva ett Pendragon-hack för FÅ-spel, det kan nog bli hur bra som helst (man får nog ändra skadereglerna och göra ett nytt skill-set, men annars kan man nog köra ganska mycket rakt ur boxen).
Ja, minns också den artikeln som riktigt fet- även om själva innehållet just nu inte riktigt dyker upp i minnes-maskinen....
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Skarpskytten said:
Vissa av oss minns forfarande din gamla Sinkadusartikel om att spela rollspel i Första Åldern. Den står sig fortfarande. Ibland tänker jag att jag skulle läsa om den och skriva ett Pendragon-hack för FÅ-spel, det kan nog bli hur bra som helst (man får nog ändra skadereglerna och göra ett nytt skill-set, men annars kan man nog köra ganska mycket rakt ur boxen).
Det här låter som en grym ide. Plus, det skulle vara en chans att sätta "Balrog slayer" på mitt character sheet :gremlaugh:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Skarpskytten said:
Vissa av oss minns forfarande din gamla Sinkadusartikel om att spela rollspel i Första Åldern. Den står sig fortfarande. Ibland tänker jag att jag skulle läsa om den och skriva ett Pendragon-hack för FÅ-spel, det kan nog bli hur bra som helst (man får nog ändra skadereglerna och göra ett nytt skill-set, men annars kan man nog köra ganska mycket rakt ur boxen).
Tack för det där betyget. :gremsmile:

Jo, Tolkiens värld står sig fint även om det är >20 år sedan jag skrev just den där texten. Jag tänkte att även en nutida läsare kan ha nytta och nöje av den.

Med tanke på hur extremt skickliga äventyrare kan vara i Beleriand, så kanske det blir bättre att använda ett spelsystem som är "öppet uppåt". Jag föreslår System D6, som utsprngligen utvecklade till Star Wars, en lika spektakulär miljö.

Nu har jag dessutom lagt upp del II av artikeln på bloggen ( länk >>>). Den handlar om kampanjer.

Inom några dagar kommer en del III med en tidslinje för Första Ålderns dramatiska slufas.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Mekanurg said:
Med tanke på hur extremt skickliga äventyrare kan vara i Beleriand, så kanske det blir bättre att använda ett spelsystem som är "öppet uppåt". Jag föreslår System D6, som utsprngligen utvecklade till Star Wars, en lika spektakulär miljö./quote]

Jag har en kopia av Fantasy d6, men spelet har inte fångat mig alls. Varför vet jag inte, får det funkar ju utmärkt på Star Wars, som vi alla vet ju bara är fantasy i rymden.

Till Pendragons försvar vill jag säga att det skalar bra uppåt, om du bara får in Glory nog (ännu en sak som dock måste ändras innan spelet klarar FÅ) så finns det inget som hindrar dig från att bygga en gubbe med STR 30 (lika mycket skada som en jätte) eller Sword 30 (150%). Lancelot har trots allt Lance 39, och får en "crit" varje gång han anfaller. Eat you heart out, Turin Turambar.
 
Top