Nekromanti mer strid

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Teutoburgerskogen

Tja, jag har läst en ganska utförlig beskriving av slaget vid Teutoburg Wald och den kanske största anledingen var att romarna lät sig överrumplas och nedgöras var att befälhavaren Quintilius Varus underskattade sina motståndare och helt enkelt inte såg dem som barbarer som inte skulle ha nångon chans mot det moderna och effektiva romerska armen. Han gick rakt in i en fälla som han redan blivit varnat för av Segestes (en tidigare änhängare till germanledaren Arminius) utan att han gjort några som helst försiktighets åtgärder, han trodde helt enkelt inte att germanerna skulle kunna planera eller genomföra något sådant. Dessutom hade Arminus varit befäl i den romerska armen och visste väl hur legionerna fungerade och stred.

/Per
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Han är... (OT)

...snällare än man kan tro. Särskilt än man kan tro om man är dum nog att man låter honom demonstrera hur riktig strid går till. Personligen. Smärtsamt. Realistiskt. Och hänsynslöst.

Något för alla lajv-boffrare att prova på förresten. Och något för alla som vill skriva realistiska stridsregler modellerat efter lajv-erfarenhet att prova på.

Men absolut inget för en vettig människa att prova på.

Nåja, jag tar min hämnd som spelledare istället. Tjena Nicke förresten.

MVH

Magnus
 
Top