Nekromanti Mer om Lotusballaderna: urcherna

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Funderar på att lägga till ännu en ras till världen Pao (se tråden "Lotusballaderna" nedan för mer information om Pao). Denna ras, urcherna, är egentligen inspirerad av ett Star-Trek-Voyager avsnitt men naturligtvis är det också ett försök från min sida att både använda och vända på (kanske till och med satirisera) den typiska fantasy-orchen på samma sätt som jag har gjort med alverna. Jag vet dock inte riktigt om de passar in och om de tillför något till världen, om de känns alltför tillgjorda/icke-trovärdiga eller om de helt enkelt är byggda på en värdelös idé. All kritik, brainstorming och eventuellt starka punkter mottages med yttersta tacksamhet.
Okej: grundidén än så länge:

Någonstans ute på havet i väster ligger de paradisiska, tropiska öarna som kallas för Drömmarnas Öar. Dessa vackra länder är hem till urcherna, en ras av magiker, poeter och skulptörer som har förvridits till troll och illvättar av sin egen magi. Urchernas magi förser dem med allt de behöver och låter dem ägna alla sin tid åt själslig kontemplation, kroppslig njutning och konst. Magin dras ur uråldriga maskiner som någon annan, utdöd ras - kanske pangolinerna? - uppfört i urtiden (tänk snarare på stenansiktena på påskön än på "typiska" maskiner). Problemet är bara att dessa maskiner, belägna djupt nere under marken, lämnar stora mängder av det magiska "avfall" som sedan länge förvandlat urchernas yttre till odjur och som nu långsamt svämmar över Drömmarnas öar och förvandlar också urchernas hem till ogästvänliga, döda klippor täckta av svavel och aska.
Den enda räddning som finns för Drömmarnas Öar ligger i händerna på så kallade Vandrare, urcher som överger det paradisiska livet på Drömmarnas Öar och färdas över havet och tar med skepp fulla av magiskt avfall som de dumpar i havet (och kanske händer det då något med livet på havsbottnen?). Den enda haken är denna: den som en gång lämnat Drömmarnas Öar kan aldrig emr återvända dit (de hittar inte tillbaka).
Urcher som har offrat sig för resten av sitt folk och blivit Vandrare har bara ett val och det är att gå i land på fastlandet och leva bland alverna och människorna. Eftersom urchernas estetik är helt annorlunda än alvers och människors har de ingen nytta av sina konstnärliga talanger. Istället tvingas de flesta att dra nytta av sina ohyggliga kroppsliga tillgångar och bli legosoldater hos alver eller människor eller kringstrykande äventyrare.
Urcher bär alltid med sig Drömmarnas Öars skönhet och trolska lugn i sina hjärtan och de är, sina yttren till trots, de kanske mest hedervärda av Paos innevånare (ungefär, men bara ungefär, som samurajer eller krigarmunkar). Som ensamma, vemodiga krigarpoeter vandrar de över världen, evigt sorgsna över att aldrig mer få se sitt hem vars skönhet enligt dem själva överträffar även det mest magnifika som alverna eller människorna kan åstadkomma.
Det är det möjlig för urcherna att skaffa barn med mänskliga kvinnor. Resultatet blir då så kallade uruk-jin, halvurcher som till det yttre liknar urcherna men som helt saknar minnet av Drömmarnas Öar för att lugna och trösta sina själar. Istället bär de på ett hat mot världen och dess övriga raser, till och med mot de renrasiga urcherna. Uruk-jin blir ibland bönder eller djurtämjare som lever bland människorna men oftare drivs de av människornas och alvernas förakt och oförstående ut i vildmarken där de blir stråtrövare och banditer. Ibland slår de sig ihop med hundklanerna. Uruk-jin är sterila och därför ganska fåtaliga.

Det faktum att urcherna kan skaffa barn med människor antyder att de är släkt med människorna och att de kanske, någon gång i urtiden varit människor. Alverna behandlar dem ungefär som människor medan människorna oftast bär på väldiga fördomar mot dem.

*

tack för att du tragglade dig igenom det här. tack igen för eventuell feedback, den uppskattas

/sinisa
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Varför inte? Urcherna skulle i alla fall kunna annvändas som intressanta NPGs. Exempelvis så kan spelare i sjönöd räddas av ett avfallsfartyg bara för att inse att fartyget håller på att explodera på grund av läckor i förvaringsutrymmena, samt att ett odjur skapat av avfallet attackerar fartyget!?
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag tycker det verkar grymt bra. Väntar med iver på det färdiga resultatet. Du må ha en väldigt konstruktiv fantasi.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag tycker som föregående talare att det låter mycket bra. Och jag ser också fram emot resultatet av dina mödor.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Du gav mig en idé till en rätt ball karaktär

Tänkte först att rasen var rätt stereotyp för att alla verkade vara så inriktade på att ta hand om sig själva, uppnå sinnesfrid och sånt samt att skapa konst.. Men ju mer jag läser texten om och om igen så förstår jag att alla urcher inte måste syssla med samma saker.. Avslappning och njutning kan ske på olika sätt, liksom konsten att skapa..

En sak som jag lade märke till var att du skrev "förvridits till troll och illvättar".. Antar att dessa varelser inte finns utan du skrev så, precis som du nämnde alviska vasaller i den andra texten, för att kortfattat förklara hur de förvrids..

Två saker till som slog mig.. "Uruk-jin är sterila och därför ganska fåtaliga." samt "Det faktum att urcherna kan skaffa barn med människor...". Hur går det ihop? /images/icons/smile.gif
Den andra saken är avfallet.. Hur har det emottagits av de två andra raserna? Krigsförklaring? Har alverna åkt över till öarna.. Klarade de sig på ön?
Skickar urcherna (jag uttalar de "urker" av någon konstig anledning. Kanske för att det skulle vara för likt orcher annars) alltid avfallsskeppen mot samma håll?

Gillar rasen.. Det är lite skönheten som är instängd i odjuret.. Måste faktiskt säga att Pao är den enda värld som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att spela med istället för Ereb Altor när jag SL:er fantasy..
Fast nu kanske du inte ska lyssna på mig.. Jag brukar gilla det mesta som är relativt unikt.

/[color:448800]Han</font color=448800> som även gav lite kommentarer på övriga världen i förrgår
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Du gav mig en idé till en rätt ball karaktär

Nu är det ju så att orcher uttalas just orker, enligt vissa skolor (vem har sagt att jag tillhör någon av dessa skolor...)...

Irrelevant?
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Korrektur.

"Två saker till som slog mig.. "Uruk-jin är sterila och därför ganska fåtaliga." samt "Det faktum att urcherna kan skaffa barn med människor...". Hur går det ihop?"

- Alldeles utmärkt! Läs det igen;
"Det är det möjligt för urcherna att skaffa barn med mänskliga kvinnor. Resultatet blir då så kallade [color:red]uruk-jin</font color=red>."
/.../
"[color:red]Uruk-jin</font color=red> är sterila och därför ganska fåtaliga."

En slags mula, med andra ord... /images/icons/wink.gif

[color:red]- §eraphim.</font color=red>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,719
Location
Göteborg
några funderingar

avfallet.. Hur har det emottagits av de två andra raserna? Krigsförklaring?

Urcherna dumpade ju avfallet i havet. Det påverkar väl inte alver och människor?
Hmmm, Sinisa akrev något om att det kunde påverka livet i havet. Skulle det inte kunna vara så att det är detta avfall som ger upphov till de intelligenta silverålarna, manatya?

Har alverna åkt över till öarna..

Om inte ens urcherna som levt hela sitt liv på öarna kan hitta tillbaka dit, vore det väl underligt om alverna kunde hitta dem?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Har du hittat tillbaka till forumet?

Jag trodde att vi tappat bort dig för gott! Det här måste var första inlägget sen i april som du gör..........
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjoho!

Här sitter man och tänker: Nu skulle det sitta fint med ett litet Sinisa-inlägg på forumet.. Så får man fyra! Man tackar, man tackar.. :)Jag passar på att kommentera dokumentet du la upp för ett litet tag sedan också:Allt ser ju mysigt ut, ungefär som förut.. Inga nya kommenterar, men jag är positiv!Om solen är ett nyckelhål, är kaos lysande då? Det skulle vara rätt läckert att vandra i dom där öknarna med någon stor röd-orange lysande rymd omkring sig.. :gremsmile: Svårt att beskriva, men jag tänkte mig röd-orangeskiftande bakgrund.. Flytande liksom.. Som eld.. Med gula streck och prickar som glider runt i den.. :)Att pangolinerna hade gevär räknade jag inte med, vad har dom för mentalitet egentligen?Det som saknas för att börja spela nu känner jag är det som Dnalor skrev ett litet inlägg om: Hur lever man i världen? Vardagslivet, hur ser det ut?Okej, urcherna då.. Jag gillade balansen mellan alver, människor och pangoliner.. Men eftersom urcherna är rätt lika människor ändå så kanske dom får plats? Om dom bara är modifierade människor kan det nog vara kul att slänga in en här och där..
 
Top