Nekromanti Mental vs Social tvekamp - hjälp!

Breyguhn

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
6
Jag har några frågor kring mental vs social tvekamp, det känns som att det är ett visst överlapp. Behöver hjälp om hur de ska användas!

T.ex. ett övertalningsförsök eller ett förhör, blir det en mental eller social tvekamp? Känns som att det handlar ungefär lika mycket om en debatt eller ett gräl (social tvekamp) som ett försök att tvinga någon att göra något med ren viljekraft (mental tvekamp). Eller är det så att en mental tvekamp måste innehålla någon slags specifik psykisk förmåga eller arkana?

Om man är en helt vanlig människa (t.ex. i början av spelet), helt utan arkana eller magiska förmågor. Kan man då ingå i en mental tvekamp (man är rimligtvis utan psykiska krafter)? När i så fall?

Edit: Detta handlar alltså om Svenska Kulter
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Förhör skulle jag säga var en mental tvekamp, men ett gräl är en social. Men det är en balans/tolknings-fråga. Men jag tycker att man kan köra en mental tvekamp utan arkana. Som allmänna mind-games, manipulationer. Där den ena sidan kanske inte ens vet att den utsätts för.
 

Breyguhn

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
6
Ok Tack! Men ett övertalningsförsök då, jag vill att någon annan ska göra något som jag vill (utan användning av arkana). Är det en social tvekamp om man försöker övertala med argument och en mental tvekamp om man försöker typ manipulera motståndaren att göra det man vill utan att hen förstår det?

Jag förstår att man kan vara lite flexibel i gränsfall, jag försöker bara lista ut hur man ska tänka när man ska fördela poäng mellan närvaro och psyke.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Breyguhn;n217105 said:
Ok Tack! Men ett övertalningsförsök då, jag vill att någon annan ska göra något som jag vill (utan användning av arkana). Är det en social tvekamp om man försöker övertala med argument och en mental tvekamp om man försöker typ manipulera motståndaren att göra det man vill utan att hen förstår det?
Ja, ungefär så. Mental tvekamp är mer manipulation, även genom saker som till exempel ej utsagda hot eller förförelse.
 

Breyguhn

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
6
Tack för hjälpen! Ska spelleda för första gången, peppen är på topp. Det ska bli så kul!

Edit: Första gången för vuxna dvs, har kört lite för mina kids som uppvärmning hehe
 
Top