Ulfgeir said:
Arfert said:
Har du skjutit med långbåge nångång? eller en modern compund med stor dragkraft.. inte ens med en sån har man stora chanser att träffa nåt på över 100 meter.
Med en compoundbåge har du inga problem att träffa på det avståndet (finns en anledning till att de har en mindre 10-ring när de skjuter inomhus). OS skjuts på 70 meter med Recurvebågar (med sikten och balansspröt), men finns en del tävlingar som skjuts på 90 M. Hela måltavlan är då 122 cm i diameter. I princip kan man säga där att pilar som är utanför gult (dvs värda mindre än 9 poäng gör att den skytten är ute ur medaljstriden.
Och med tanke på att en compound-båge kan få iväg en pil mer än 1 km så...
/Ulfgeir
Jag vet, jag har en compound-båge. De är oerhört lättare att använda än en långbåge. Men det är fortfarande hyfsat svårt att träffa nåt på över 100 m. Utomhus, i terräng då. Du får träna länge för att fixa det.
Och räckvidden på 1000 meter är ointressant, skjuter du ett gevär i 45 graders vinkel uppåt kommer du också långt, avstånd på fyra km, men du har ingen aning om vad/var du träffar. Samma sak om du gör likadant med en båge, pilen går långt, men du har ingen som helst kontroll.
Låt mig slutligen, för att sammanfatta mina åsikter i den här frågan, citera engelska wikipedia, som jag trots allt litar rätt mycket på i såna här nörd-diskussioner

(eftersom det dräller av folk som rättar felaktigheter i såna här frågor, där det annars lätt blir mytbildning och romantiserande av det förgångna):
"Early firearms were vastly inferior (to bows) in rate-of-fire, and were very susceptible to wet weather. However,
they had longer effective range and were tactically superior in the common situation of soldiers shooting at each other from behind obstructions."
(Min kursivering)