Nekromanti Med ursäkter till kungen...eh rosen....whatever

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När Rubicon dök upp 1989 innehöll den något som dess konkurrent aldrig haft (i de nummer jag läst), humor. Från nummer 2 och framåt dök Överlevnadshandboken (hoppas namnet är rätt, annars får jag väl verbalt spö) upp och ett kultfenomen hade uppstått.

När så min förening startade upp sitt fanzin några år senare döck det här plagget upp (eller homage som det också kallas) för att förgylla livet för medlemmarna.


Lokes Lunta 10 år.
Loke 15 år.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Ler, bara ler.. =) [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som tycker det var ett bra plagiat
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Kul!!

Ha! Skitkul! Var finns de andra delarna? Det vore jättekul att läsa dem!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Det var som fan

När Rubicon dök upp 1989 innehöll den något som dess konkurrent aldrig haft (i de nummer jag läst), humor.

Ska man vara noga så fanns det faktiskt en seriestripp som nån hade gjort i det sista numret av "riktiga" Sinkadus. Jag fattade själv aldrig poängen i den, men...

Historisk fotnot: Det var lite tradition att ta med en serie i tidningen eftersom fanzinet Rubicon hade haft flera (såvitt jag vet den första spelblaskan i Sverige som hade det), framförallt Jonas Nelsons 'Klantalf & Co' - som senare resurrectades i Armageddon av andra kreatörer - och Jesper Alméns 'Vidrig Vandraren'.

Från nummer 2 och framåt dök Överlevnadshandboken (hoppas namnet är rätt, annars får jag väl verbalt spö) upp

Den korrekta titeln var 'Rubicons handbok i överlevnad', men 'Överlevnadshandboken' är så grundligt inarbetat att jag har mött folk som enbart känner igen den under det namnet.

Rättning om numret, däremot - den hade premiär i Rubicon #3.

och ett kultfenomen hade uppstått.

Ett kultfenomen som också tenderar att dra bort all uppmärksamhet från allting annat jag har gjort under åren. Ungefär som om Krille enbart skulle vara känd för 'Playelfs flickor'... (-:

När så min förening startade upp sitt fanzin några år senare döck det här plagget upp (eller homage som det också kallas) för att förgylla livet för medlemmarna.

Häpp!
Den var ju riktigt skoj - och jag diggar "din äckliga naturare". (-:  Fast jag har lite svårt att se vad det står på SL-skärmen...

--
Åke, som inte lyckas hitta nåt om Lokes Lunta på zinescene.org?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Det var som fan

"Ett kultfenomen som också tenderar att dra bort all uppmärksamhet från allting annat jag har gjort under åren."

Jo, jag kan tänka mig det, trots allt jag själv både skriver och ritar rollspelsgrejer hade jag inte en aning om att du också skrivit rollspelsgrejer förän jag läste intervjun i Codex.

Vad som står på SL-skärmen... Död på ena sidan och våld på den andra.

Ingen Lokes Lunta på zinescene.org...Ja nu har vi ju bara kommit ut med sisådär en 40 nummer men kanske till nummer 100?

Jag skickade nummer till Sverox rescensent lagom till socialstyrelsesverox startade och fanzinrecensioner togs bort så den ende utanför klubben som fått njuta är rescensenten (Hej Hans!) och personer som jag arbetar med.

En samlingsvolym med det bästa ur 10 års publikation är dock på väg och kommer någon gång nästa år.

Sen har det funnits två Lokes Lunta, ett från Gotland också vår version.

Fortsättning följer, senare i dag.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Kul!!

De andra delarna finns i nummer av SK Lokes Lunta 7-40 varav de flesta går att beatälla för vad som säkert totalt blir en hutlöst stor summa pengar, det är ju några hundra sidor.

Jag kommer köra de första 11 delarna här plus den första delen av deras hopförande med en annan serie.

Det kommer en samlingsvolym med serier från Lokes Lunta nästa år, så man slipper all tråkig text. Det blir billigare än att beställa numren ovan och så får man en massa humor.

Tillsammans med att Lokes Lunta 50 ges utkommer förhoppningsvis en CD att pressas med alla Lokes publikationer från 1990-2002 och där kommer de då att ligga med.

Som en liten fotnot så finns det en upphottad och rentecknad version av det första avsnittet men Ola Nilsson ville inte ha med den i Codex så det projektet lades ner.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Kul!!

Perfekt! Hur får man tag på CD:n? Den vore ganska kul att ha......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top