Nekromanti Med eller utan blod?

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Vad är läskigast? En dörr som aldrig stänger sig ordentligt utan bara står eller ett halvuppätet lik på finmattan?

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Med blod och en jungfru på sidan sa vampyren

Aaa få se nu
Varulvar hungriga 15 st utanför huset ( dom vill inte gå in i huset vampyrerna är som sakt törstiga )
Vampyrer inomhus törstiga 3 st ( dom vill inte gå ut Varulvarna är som sakt hungriga )
En ondskefull kronofogd som jobbar på en bank och hittat DITT namn bland listan av oskydliga alternativa offer att jävlas med just för att tillfreställa ens egna korrupta behov av att orsaka smärta och lidande..

Det är väll ett mardröms senario eller ?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skräckn ligger i den halvstängda dörren i ett skumt upplyst rum. Där man mot förmodan att det KANSKE finns nått illa sinnat väsen.....
Ett lik på mattan är måhända bara äckligt tycker iaf jag.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Det beror sig alldeles på... rollpersonen kanske har grym fobi för dörrar :)



Frippe [A-K o t y 2000]
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Varför låta det goda bli det bästas fiende? Det mest skrämmande är naturligtvis en dörr som aldrig kan stängas ordentligt eftersom ett halvuppätet lik ligger i vägen på finmattan.

mvh
Örnie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tack för det !!!

Man har ju VISSA personer som man har som ledstjärnor...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Beror väl helt på omständigheterna. Min vardagsrumsdörr vill aldrig stänga sig ordentligt, men den skrämmer inte mig det minsta. Om det däremot låg ett halvuppätet lik på mattan skulle jag bli rejält rädd.

Om man har demoner efter sig som kommer efter en på natten kanske en ostängd dörr kan vara skrämmande på så sätt att man aldrig kan låsa om sig (hmm... ett kultäventyr började just ta form i mitt huvud), medans ett lik på mattan kanske inte är så skräckninjagande i jämförelse, eller kanske t.o.m. upplyftande (hurra, demonerna tog honom istället för mig).

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Beror på vilken stämning man försöker eftersträva. Dörren känns mer mys-läsa-bok-skräck. Kan tänka mig den i en novell från sent 1800/tidigt 1900-tal, där huvudpersonen som nyss köpt ett mycket gammalt hus. Han upptäcker att en av dörrarna krånglar och byter ut den. Men den nya dörren krånglar likväl! Mycket mystiskt indeed (huvudpersonen är naturligtvis rationalist och röker både pipa och bär morgonrock), men jag har svårt att tänka mig en häftig vidareutveckling.

Det där liket däremot, förutsatt att man har en bra SL som kan beskriva saker på ett suggestivt sätt, kan vara en schysst upptakt eller händelse i ett scenario.

Det första alternativet känns CoC eller Chock medans Alt. 2 känns KULT. I KULT är allt blodigt i onödan!
Slutligen tror jag att hur läskiga de två händelserna är beror helt på i vilket sammanhang de sätts.

//weatherman
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
demoner

jag tror att man ska akta sig för att använda demoner, iaf som fysisk manifestation. det brukar ta udden av stämningen när demoner är ens fiender som man måste nedkämpa med Chainsaw (tm) Sawed.off Shotgun (tm) och Holy Water(tm), visst, kan säkert vara kul att slåss mot demoner men den krypande skräcken försvinner nog när man träffar dem.
det är en av nackdelarna med KULT, det är alldeles för tuffa beskrivningar av mäktiga monster men man inser ganska snart att de är omöjliga att avända utan att kasta kampanjen på ända. kul läsning however...
man kan ju iofs använda dem på ett OERHÖRT sparsamt sätt, RP bara skymtar dem i drömmar eller i Metropolis, men när de kämpar mot dem känns det som allt kommit ur gängorna...

//weatherman, som inte riktigt vet vad han tycker om purgater och nefariter
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Beror på..

Beror på spelarna. Om man har spelare som verkligen går in för att spela rollerna och nästan upplever det som händer kan "vardagshändelser" (läs: icke-alltför-orimliga/övernaturliga händelser) bli hemska; flickvännen blir misshandlad/våldtagen, mormor dör i cancer, brorsan tar en överdos..
Tillochmed "subtila" varianter; lillasyster/rebelliska dottern börjar med droger, bästa kompisen hänger ute på stan med "fel typer", farsan blir skuldsatt upp till öronen - fungerar, men bara på spelare som går in i sina roller som sagt.
Tyvärr blir den här metoden RIKTIGT USEL om man applicerar den på en "oseriös" spelgrupp.. Ibland rent utav komisk.

I andra fall brukar spelarna lätt tröttna på gibb-skräck; det halvuppätna liket på mattan, grannen som är ute och klipper gräsmattan, bara för att i nästa sekund försvinna i ett moln av blod, medan "are you afraid of the dark?"-skräcken håller länge; dörren som aldrig vill stängas, saken som lever om på vinden, de klafsande stegen ute på bron när man försöker sova.

Det är nog upp till SL att "stämma av" spelgruppen och se vad det är som just de tycker är hemskt, men ett hett tips som jag upplever fungerar bra och som jag gärna använder mig av är återkopplingar till verkligheten. Scenarion som kommer så nära verkligheten att spelarna börjar undra om det verkligen kan hända/ha hänt.. Fungerar naturligtvis bäst i en nära miljö; Nutid, västvärlden, dock inte nödvändigtvis Sverige.

En VARNING till ovanstående är att spelarna, om de är rädda på riktigt, alltså inte "fear by entertainment" utan RIKTIGT rädda, eller är deprimerade/nedstämda kan det vara rent farligt (läs: icke-rekommenderat) att applicera en miljö som både är dyster och ligger nära till hands.

//MiDNiGHT.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Mark din gamla träsko...
Med dig som SL blir den tjocka värdshusvärden som aldrig slutar le riktigt läskig! =)


"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Mark din gamla träsko...

Med dig som SL blir den tjocka fryntlige värdshusvärden som aldrig slutar le riktigt läskig! =)




(Jag ber om ursäkt ifall någon finner detta förhållandevis interna inlägg stötande på något sätt =)

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
*suck*

Du verkar ha missförståt vad jag ville ha sagt med mitt inlägg. Det handlade inte om demoner, utan om det är läskigast med en dörr som aldrig stängs eller halvuppätet lik. Demonerna kunde lika gärna vara det-där-som-följer-efter-mig-som-jag-inte-har-en-aning-om-vad-det-är. Och jag tyckte INTE att man skulle strida med dem. Mina spelare får inte ens ha vapen (en revolver på sin höjd).

Dessutom tycker jag att man faktiskt VISST kan fightas med demoner utan att det förstör stämningen. Bara alla RP dör i striden :)

/Horus - RIP Blümchen
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
De gånger som jag som spelare blivit skrämd från vettet, och de gånger jag som SL skrämt spelgrupper från vettet (alltså VERKLIGEN fått dem rädda) så har det varit med "krypande skräck" modellen. Jag tror man måste våga låta scenariot gå i ett lite långsammare tempo med många små händelser för att bygga upp stämmningen ordentligt och för att låta spelarna komma in i sina roller. Detta kräver såklart seriösa spelare och en bra SL.

För att lösryckt och inte alls särskilt exakt citera KULT (1a svenska upplagan) "ingenting är så skrämmande som vetskapen att dr Heydens ruttnande lik när som helst kan ramla ut ur någon garderob" ja ni fattar vad jag menar...
 
Top