McGuffin affären

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Så jag spelleder en publicerad kampanj med en hel del fetch quests (kampanjen kan få vara namnlös). Men det är en jävla massa McGuffin samlande som pågår. Jag har lagt till en antikaffär (stulen rakt av från Needfull things i stämningen) där man bara kan gå och köpa versioner av alla prylar man behöver för handlingen. Så just när spelarna behöver hitta den magiska statyn får affären in en exakt likadan som fungerar lika bra. Så om spelarna inte vill deala med de shitty inte vikingarnas bullshit utan bara vill vidare i handlingen så betalar de i affären och slipper den delen av kampanjen. Det är bara quest XP i kampanjen och de får exakt samma mängd av att köpa prylen som att göra questen, så det håller sig mekaniskt balanserat.

Jag är ett geni och jag ville bara dela med mig av min perfekta ide!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Hmmmm, fast varför?

Om det är tråkigt att hämta grejen så är det väl ett problem? Känns bakvänt att förbereda nåt som spelarna kan hoppa över, då kan man lika gärna skippa det helt från början?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Hmmmm, fast varför?

Om det är tråkigt att hämta grejen så är det väl ett problem? Känns bakvänt att förbereda nåt som spelarna kan hoppa över, då kan man lika gärna skippa det helt från början?
Den här metoden låter spelarna välja om de vill lösa uppdraget eller bara röja i en megadungeon tills de har nog med pengar.

Edit: Alltså, det jag menar är fördelen är atr jag inte väljer utan spelarna väljer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Hmmmm, fast varför?

Om det är tråkigt att hämta grejen så är det väl ett problem? Känns bakvänt att förbereda nåt som spelarna kan hoppa över, då kan man lika gärna skippa det helt från början?
Som jag tänker mig så är nyckeldelen här "en publicerad kampanj". Om man vill köra en publicerad kampanj men inte nödvändigtvis tycker att varje litet sidospår är roligt så tänker jag att det är bra om man hittar ett sätt att skippa de man inte gillar.

Om jag skulle använda mig av en sådan lösning – inte omöjligt, jag har hört att en del CoC-kampanjer har en massa såna här mer eller mindre skojjiga sidospår – så skulle jag ju isf prata med spelarna i slutet av föregående spelmöte, så att säga. Om de då vill göra sidospåret så förbereder jag det till nästa gång. Om de hellre köper sig förbi det så behöver jag ju inte förbereda något.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Det är ju en idé helt klart. Som har en känsla av andra spel än rollspel över sig.

Jag hade valt en annan lösning på det, eller åtminstone tro mig känna mina spelare väl nog för att bara ge alternativ till tråkiga fetchquest, eller skippa fetchquesten helt med att låta dem få fler mcguffins i en av de roligare dito.

Påminner mig om Tales of-TV-spelsserien där man i vissa av dem kan betala en organisation för att hitta skatter man missat i en region så man slipper backtracka en massa.
 
Top