Nekromanti Mattias (Sundsvall)

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Hej allihopa!

Jag heter, som ni kanske räknat ut från rubriken, Mattias. Jag bor för närvarande i Sundsvall, och har haft för vana att göra det sedan ungefär för alltid - några kortare arbets- och studierelaterade perioder undantagna.

Jag började spela rollspel i högstadiet runt 1995 någon gång, hade en period då det blev väldigt lite spelat i några år när jag var runt 25, men blev sedan indragen i träsket igen. :gremwink:

Så här är jag nu, registrerad och allt. Jag har lurkat här lite sporadiskt redan tidigare, men aldrig tagit tag i saken och blivit aktiv medlem. Exakt hur aktiv jag egentligen kommer vara här återstår väl fortfarande att se förvisso - men nu har jag åtminstone möjligheten tänker jag. :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Välkommen till forumet!

Vad liras och har lirats i Sundsvall?
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Man tackar ödmjukast för välkomnandena! :gremsmile:

Under den senare halvan av nittiotalet så hann jag väl med att testa det mesta av det som var svenskspråkigt och hyfsat känt. Viking, Western, Wastelands, Neotech, diverse Drakar och Demoner så klart, Eon, för att nämna några av de jag minns mest av. På den utrikiska fronten så blev det nog mest Shadowrun 2. Och så en massa andra, inom bägge språkkategorierna, som man körde mindre frekvent eller bara testade vid något enstaka tillfälle så klart.

På senare år har det blivit en hel del Shadowrun 4, en del Dark Heresy och lite Star Wars (d20-varianten). Just nu sitter jag och försöker förbereda en More Than Human-kampanj, och jag har precis varit med och crowdfundat Leviathan (och köpt Bortom i samma veva), vilket jag ser mycket fram emot att testa.

Vad resten av Sundsvall spelar får de svara på själva, om de dyker upp här. :gremwink:
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
IcarusDream said:
Om möjligheten finns att åka till Härnösand så finns det spelgrupp här uppe :gremsmile:
Möjligheten finns nog, men jag är rädd att det ligger lite utanför min budget att företa mig sådana resor med någon högre frekvens däremot...

Men om ni behöver förstärkning inför någon one-shot, eller om ni planerar någon kampanj där det är tillräckligt långt mellan spelmötena för att jag ska hinna fylla på plånboken emellan, så tänker jag att det kan ju alltid vara kul att lära känna lite nytt folk. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Välkommen ut ur forumets lurkerhörna, Mattias!

Kul att du stödde Leviathan (och slog till på Bortom i samma veva). Jag ser fram emot att få dela med mig av det färdiga spelet till dig (och alla andra)!

Får man fråga hur du drogs in i hobbyn igen? Har sett att det är något som verkar inträffa ofta nu på sistone så jag är nyfiken på vad som lockar tillbaka spelarna. :gremsmile:
 

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Robert Jonsson said:
Välkommen ut ur forumets lurkerhörna, Mattias!
Man tackar, man tackar. :gremsmile:

Robert Jonsson said:
Kul att du stödde Leviathan (och slog till på Bortom i samma veva). Jag ser fram emot att få dela med mig av det färdiga spelet till dig (och alla andra)!
Jag ser mycket fram emot detsamma! :gremsmile:

Robert Jonsson said:
Får man fråga hur du drogs in i hobbyn igen? Har sett att det är något som verkar inträffa ofta nu på sistone så jag är nyfiken på vad som lockar tillbaka spelarna. :gremsmile:
I mitt fall så var det nog så enkelt att en bekant frågade om jag ville vara med i en Dark Heresy-kampanj de påbörjat relativt nyligen. Jag tänkte att "varför inte" och när det visade sig vara en - med mina mått mätt åtminstone - väldigt bra spelledare så kunde jag inte låta bli att få upp intresset igen.

Han var (är) väldigt bra på att göra spelvärlden levande, och lyckas balansera historieberättandet och karaktärsutvecklingen med strider och action på ett sätt som verkligen fungerar för mig. Tillräckligt mycket pang-pang för att spelmötena inte ska bli för enformiga, men tillräckligt lite pang-pang för att de inte ska bli för enformiga. Om du förstår hur jag menar. :gremsmile:

Framförallt just det där med att spelvärlden får liv, så att pang-panget faktiskt känns som att det spelar roll, är något som fungerade för mig.

I högstadiet var det väl ofta betydligt mer roll-playing än role-playing om man säger så, men numera känns det som om jag vill att tärningsrullandet ska finnas i en kontext som betyder något, skapar något slags känsla, har en vikt på något sätt.

Så ja, på den vägen är det väl. Ren slump, kombinerat med en tydlig påminnelse om att rollspel kan (bör?) vara lite mer än vad andra spelformer är. Tevespel och brädspel har sin charm, men rollspel har liksom mer att ge känner jag. :gremsmile:
 
Top