Nekromanti Matinee Chronicles - nu är det officiellt släppt

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Via en efterfrågan och en smärre PM-diskussion bestämde jag mig för drygt ett halvår sedan att göra en konvertering av Matiné-motorn så att den passar till Mutant Chronicles-världen. Projektet har stadigt gått framåt och resultatet har folk kunnat se på hemsidan.

För er som inte vet vad Matiné är för något så kan jag säga att det är ett actioninriktat spelsystem som inriktar sig på att förmedla en viss spelstil som underlättar spelledarrollen och skapar kreativa spelare. Jag har tidigare gjort en konvertering till Mutant där jag testade att strukturera upp ett rollspel på ett annorlunda sätt. Med Matinee Chronicles har jag dels försökt utveckla min konstnärliga sida men också utveckla Matiné-systemet. Vad som finns i denna konvertering är att betraktas som Matiné 1,8.

Ett tack till alla som varit involverade i detta pdf-släpp. Ni finns omnämnda i spelet.

Hemsidan

/Han som har funderat på att göra en Gemini-konvertering men känner att det rollspelet är såpass dött att det inte är värt det





 

Attachments

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Grattis! Får se om jag beställer ett exemplar (har ju inte köpt Mutiné än så isf får det bli både och).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Paxen said:
Grattis! Får se om jag beställer ett exemplar (har ju inte köpt Mutiné än så isf får det bli både och).
Beställer? Det är väl bara en PDF, right, eller har jag missat något?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
solvebring said:
Paxen said:
Grattis! Får se om jag beställer ett exemplar (har ju inte köpt Mutiné än så isf får det bli både och).
Beställer? Det är väl bara en PDF, right, eller har jag missat något?
Det stämmer. Både Matinee Chronicles och Mutiné är bara pdf-släpp. Egentligen är det inte mycket i MC som kränker på upphovsrätten, möjligtvis det sista jag lade till om de fem apostlarna och deras tjänare.

/Han som tycker att det hade varit roligt att få sälja spelen, mest så att folk kunde få en fysisk produkt
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
solvebring said:
Paxen said:
Grattis! Får se om jag beställer ett exemplar (har ju inte köpt Mutiné än så isf får det bli både och).
Beställer? Det är väl bara en PDF, right, eller har jag missat något?
Men.. finns inte Mutin'e via Lulu?

Damn, nu har jag ju ingen ursäkt ^^

Jag får skylla på att jag borde ha lagt mig X antal timmar tidigare när jag skrev inlägget.. FFS!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Wheeler said:
Härligt att se att det blev färdigt så fort, har du kollat upp vad det skulle kräva/kosta att få släppa det på licens?
Fort och fort. Det tog några månader. :gremsmile: Har inte haft några tankar på licens och tror inte att det skulle vara möjligt, om det nu, enligt rykten, kommer att hända någonting med varumärket.

/Han som blev väldigt sugen på att skriva en mall för hur man ska skriva äventyr till MC, då de fem apostlarna skapar sköna teman på scenarion
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Fort och fort. Det tog några månader. smile Har inte haft några tankar på licens och tror inte att det skulle vara möjligt, om det nu, enligt rykten, kommer att hända någonting med varumärket.
I min värld gick det fort. :gremlaugh: Vad är det för rykten som går?

/Han som blev väldigt sugen på att skriva en mall för hur man ska skriva äventyr till MC, då de fem apostlarna skapar sköna teman på scenarion
Ja, gör det!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Ja, gör det!
Tja, jag vet inte vem det skulle intressera. :gremsmile: Egentligen kan jag ta scenariodelen till Mutiné nästan rakt av och bara byta ut vad för sorts händelser spelledaren ska bygga scenarion kring. Fast jag orkar nog inte bygga ett scenario bara för att exemplifiera. Kanske kan det komma om jag speltestar det här i framtiden..?

Vad är det för rykten som går?
"I senaste Fenix kan vi läsa en intervju med Fredrik Malmberg, /.../ Han gillar Mutant och tycker att den licensen borde hitta en ny plats och säger att det finns planer för Mutant Chronicles."
Källa: 5T6

"Paradox Entertainment äger rättigheterna till väldigt många karaktärer förutom Conan. /.../ Han har stora förväntningar på filmen och hoppas att den ska komma ut snart, sen skulle han vilja får chansen att göra en tv-serie av Mutant Chronicles."
Källa: Filmkritikerna.se

/Han som mer tror på ett Mutant Chronicles-spel än en tvserie
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Wheeler said:
Fort och fort. Det tog några månader. :gremsmile:
I min värld gick det fort. :gremlaugh:
När jag tänker efter så tog det tre månader sedan jag på allvar började skriva tills det blev klart. Fast det var tio månader sedan jag först sådde ett frö. Två månader efter det presenterade jag ett rollformulär.

/Han som kom å tänka på det här angående när han snackade i en annan tråd om att göra allting klart innan man sätter igång och börjar skriva
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
När jag tänker efter så tog det tre månader sedan jag på allvar började skriva tills det blev klart. Fast det var tio månader sedan jag först sådde ett frö. Två månader efter det presenterade jag ett rollformulär.
Jag såg rollformuläret för ca ett halvår sedan, så jag räknade nog därifrån. Men jag tycker fortfarande att det var snabbt jobbat.

Nu ser jag fram emot Matiné 2.0, för det måste väl passa utmärkt för att dra omkring på Chronopias gator?!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Wheeler said:
Nu ser jag fram emot Matiné 2.0,
Kul att höra. Om jag får mer sådan respons så kommer jag nog till och med skriva spelet. ^^ Just nu ligger det hela i träda. Det handlar om en kostnadsfråga också, för till nästa version har jag funderat på att dra in illustratörer och eventuellt några idéspridare och folk som kan bearbeta texten.

...för det måste väl passa utmärkt för att dra omkring på Chronopias gator?!
Definitivt. :gremsmile: Jag har lite idéer på hur jag ska göra en egen version. Det senaste jag har funderat kring är att bara släppa olika platser som dels innehåller stämningsfyllda element som spelledaren kan använda för att beskriva platsen (och staden i stort) men också samlingsplatser för olika fraktioner. Typ hur de på gladiatorplatsen Gropen kan hitta olika gäng, slavhandlare och en adelsman från ett av Husen. Dessa fraktioner är saker som spelledaren kan använda sig av när de behöver en viss företeelse i sitt äventyr. Typ "Behöver du [någon som gör detta] finns [dessa tre att använda dig av]". Ett mer specifikt exempel är "Behöver du någon som är efter makt på gatunivå så finns gängen Korparna, Blodskulten och Irrblossen. Här följer beskrivningar av dem och de platser där de brukar förekomma."

Till detta kommer det att medfölja två scenariostrukturer. En för rälsad action och en mer öppen struktur som fokuserar mer på intriger och konsekvenser av rollpersonernas agerande. Båda kommer med var sitt exempel, vilket också bildar introduktionsäventyr.

/Han som ser en rollspelsvärld utgöra två delar - vad som bidrar till stämning och vad som bidrar till drama, där platserna är stämning och personerna är drama
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Han said:
...för det måste väl passa utmärkt för att dra omkring på Chronopias gator?!
Definitivt. :gremsmile: Jag har lite idéer på hur jag ska göra en egen version. Det senaste jag har funderat kring är att bara släppa olika platser som dels innehåller stämningsfyllda element som spelledaren kan använda för att beskriva platsen (och staden i stort) men också samlingsplatser för olika fraktioner. Typ hur de på gladiatorplatsen Gropen kan hitta olika gäng, slavhandlare och en adelsman från ett av Husen. Dessa fraktioner är saker som spelledaren kan använda sig av när de behöver en viss företeelse i sitt äventyr. Typ "Behöver du [någon som gör detta] finns [dessa tre att använda dig av]". Ett mer specifikt exempel är "Behöver du någon som är efter makt på gatunivå så finns gängen Korparna, Blodskulten och Irrblossen. Här följer beskrivningar av dem och de platser där de brukar förekomma."
Jag har haft en idé sedan första gången jag läste Chronopia, att äventyrarna ska ta sig genom staden från porten till hamnen. Detta som en slags "genväg", men att de hela tiden ramlar in i massa äventyr och konflikter i olika stadsdelar.

Det hade nog fungera rätt bra för de platserna du tänkte beskriva. Som livet är just nu så skulle jag göra avslutade avsnitt varje speltillfälle, så att man inte måste ha med alla spelare varje gång.

Men vi ska kanske ta detta i en ny tråd. :gremblush:
 
Top