Nekromanti Material till Gondica i AETO

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tackar...

...det ser snyggt ut!

Liten notis: Detta material har anknytning till en viss SLP i "De Blå Ryttarna" som nyss kom upp på Rävspels sajt. Vill ni veta vem "Fröken P" _egentligen_ är, läs Alpha Et Omegas senaste nummer...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Egocentrerad errata...

Tja, ingen är fullkomlig... Några misstag som bara jag lär bry mig om, men...:

*Det namn Tirlega ran-Kostur gett sin oidentifierade nemesis är alltså "Brottets Sher Shah" - hon menade alltså att vem det än är, måste han/hon vara en lika stor ledare som den berömde zakiske härskaren. Akademisk skrift gör så där ibland.

*I artikeln om De Blå Ryttarna sägs det att Tirlega jobbar på Departementet för kejserlig Logistik, i den bit om henne själv som finns med i senaste AetO påstås hennes arbete vara på Departementet för utskrivning av hästar. Hon har hunnit bli befordrad till det förra mellan de tidpunkter då artiklarna "utspelas", OK?

Men mer fel hittar jag inte!

Nightowl, sen lunch idag...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det är uppenbart att det inte kan vara Tirlega, eftersom hon är en bastant liten tant och ingen babe.

Vem kan det vara då? Jo, vi har ju inte fått någon förklaring till "systern" som värdshusvärden nämner. Familj är inte något som frk tar-Kostur bryr sig särdeles mycket om, så det är säkert bara en täckmantel för något annat - men vad?

Eller så har hon en syster. Har hon då också något av samma geni. Enquiring minds want to know, but I won't tell'em. ;-)

Nightowl, som under dagen brottats med en tre meter lång drake.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det är uppenbart att det inte kan vara Tirlega, eftersom hon är en bastant liten tant och ingen babe.</I>

Det kanske är ett ungdomsporträtt? (-:

<I>Vem kan det vara då? Jo, vi har ju inte fått någon förklaring till "systern" som värdshusvärden nämner.</I>

Jo, det förstås...
Kul att pumpernickla i Gondica som omväxling, iaf. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Det kanske är ett ungdomsporträtt? (-:"
Tirlega var fetare som barn - men fast hon hade fingrar som prinskorvar och tjugo års skillnad i erfarenhet var hon bättre än far sin på repslagning.

Det är så man upptäcker mekanurgisk talang, fö.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Jag tycker mig se likheter mellan henne och Nastigast (Oraklets fyra ögon), för övrigt den mest enerverande SLP jag någonsin skapat bekantskap med. Men bilden måste vara av någon som supit henne snygg.:) Över till vad jag skulle skriva, vilka kroppsideal gäller egentligen för män och kvinnor?

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nastigast tänkte jag inte ens på. Charles Babbage (datasnille för industrialismen), Isaac Newton (matematiskt geni), kardinal Richelieu (intrigör bakom kulisserna i världsklass), Mycroft Holmes (förmågan att deducera obskyra samband från synbarligen icke anknutna händelser) och Havelock Vetinari (svagheten för unika och fulländade människor) har alla vagt spökat i bakgrunden dock. Dra inte för långa slutsatser om saken om säg deduktiva förmågor hos eventuella syskon eller tendensen att intrigera för att kontrollera Blå Kejsarinnan från det - tar-Kostur är tar-Kostur. Den främsta skillnaden mot Nastigast är att hon är betydligt mer social, viljestark och långt ifrån lika naiv som han. Mer vafan den där mörkhåriga alviskan hette i sådana fall.

Kroppsideak får du kolla med Anders, men jag tror de är ganska lika jordens (nog större betonande av hull än hos oss, eftersom välgöddhet är ett tecken på hög ställning). Fauner gillar mycket hår och mycket att ta i, dessutom ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>vilka kroppsideal gäller egentligen för män och kvinnor?</I>

Ståtliga, friska och välvårdade.

Termalierna har ett rätt ogenerat <I>heroiskt</I> ideal; det kan bl.a ses i designen på kläderna, som är gjorda för att framhäva raka ryggar, framskjutna bröstkorgar och en diffust bredbent pose. Antagligen syns det i deras konst också.

Män kan gärna vara muskulösa; det här med att det är fint att det syns att man inte arbetar, är klart mindre uttalat i det kollektivistiska Vidonia än det var i Europa men även här är det antagligen lite bonnigt att vara solbränd. Muskler och sånt är iofs inte nåt som <I>syns</I> särskilt mycket ändå; termalier är rätt tråkpryda av sig.

Att vara uttalat mager ses nog mest som ett tecken på undernäring (som i alla samhällen där det finns faktiskt fattigdom) och även om fetma inte är nåt att sträva efter är lite hull på benen aldrig fel - speciellt hos ungdomar; att undernäring i uppväxten skapar klena och sjuka vuxna är nåt som vidonier ser bra mycket mer av än vi. Kvinnors idealvikt ligger följaktligen högre än i dagens Sverige, fast det är ju långt ifrån alla som <I>kan</I> äta upp sig till den.

Män kan vara kortklippta eller långhåriga (iaf axellångt), och slätrakade eller skäggiga - men man <I>vårdar</I> sitt utseende. Både män och kvinnor lägger jämfört med oss ner rätt mycket tid på att putsa sig, och ett ovårdat utseende framkallar starkare negativa reaktioner i Gradjestad än i Stockholm (så man kan ju tänka sig hur slumräven på sid 30 uppfattas...). Vanliga bonnläppar kör väl mindre hårt på det, men "hel och ren" gäller även där.

--
Åke
 
Top