Nekromanti Massaker...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vi (jag och en annan spelare) råkade efter många mystifika omständigheter (ni kallar mig bara sinnessjuk om jag tar upp exaktare detaljer /images/icons/wink.gif) ut för ett överfall av 8 skitbiffiga ryssar.
Det gick till så att jag slaktade järnet med en brandyxa och däckade 3 stycken samtidigt som min kompanjon utdelade ett antal välriktade huvudsparkar och svärdshugg i 3 huvuden - sedan hittade jag mirakulöst nog en skräpig gammal Glock som jag sköt sönder lite folk med.

Frågan är bara... kallas detta nödvärn? Det var ju trots allt dem som överföll oss - vi försvarade oss bara med så mycket slakt... *hrm*... våld menar jag, ursäkta, som nöden krävde. Okej, jag råkade kanske kapa en och annan arm, något ben och ett huvud med min yxa - men jag tycker fortfarande att det såg ut som självförsvar.
Detta "självförsvar" lämnade efter sig 7 (den sista flydde) slaktade ryssar som var stora som hus - om vi nu skulle anmäla oss själva och kalla det "nödvärn" så skulle nog det få lite smådåliga följder...
*tänker och tänker*
Är polismakten så korrumperad och obrydd att de inte ens skulle undersöka det närmare, för att få reda på om vi talar sanning eller inte?
Eller är det bara att spränga skiten (polisstationen, brandkåren, vita huset, allt!) i luften? /images/icons/smile.gif

*trött*

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det minimum av våld som nöden kräver

"Frågan är bara... kallas detta nödvärn?"

Utan närmare detaljer om förfarandet, nej.

Att göra något i nödvärn är att göra något olagligt som nöden kräver. För att nödvärn ska gälla ska man inte göra mer olagligheter än vad nöden kräver. I en överfallssituation så är det alltså såpass mycket våld att man kan värja sig själv från skada och inte ett jota mer.

Det innebär att det inte är nödvärn att mangla ihjäl sju biffiga ryssar och skrämma iväg en åttonde. Det är inte nödvärn att skjuta ihjäl ett antal personer med en skräpig gammal Glock.

Däremot är det nödvärn att göra så mycket motstånd att polisen hinner dyka upp eller så att man själv kan försvinna från platsen. Det sistnämnda måste ha gått att uppnå på något sätt utan att ha ihjäl sju biffar. Till exempel, i och med att du hann skjuta ett antal personer så borde du ha kunnat riktat elden mot benen och enbart skadskjutit. Samma sak med din kumpan, även om närstridssituationer är bra mycket mer kaotiska och okontrollerbara än eldstrid.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: *erkänner* Jag siktade på huvudet [le]

Och jag har just kommit fram till en logisk slutsats: Vi anmäler inte oss själva /images/icons/wink.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: *erkänner* Jag siktade på huvudet [le]

"Och jag har just kommit fram till en logisk slutsats: Vi anmäler inte oss själva"

Eller som mannen i Sverige för några år sedan. Stannade på motorvägen och gick fram till någon annan, handlade väl om någon olycka. Avlossade flera skott som blev resultatet att den andre dog.

I rättegången sa han att han inte visste att vapnet var laddat och han fick om jag inte minns fel, domen vållande till annans död, ev. blev det dessutom villkorligt(!)

Riddaren


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
i ett sånt läge hade mina spelare börjat kräva mig på gatlingkulsprutor....

Pendragon (inte för att de hade fått några...)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Finns det någon som _inte_ använder sig av massakrar när de spelar Neotech?"

Va???? Jag trodde man skulle göra upp med ett parti schack /images/icons/laugh.gif

Riddaren - på skojhumör idag


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vi har börjat spela någorlunda seriöst... /images/icons/smile.gif
Ja, rättare sagt, vi har gått ner från raketgevär och gatlingkulsprutor och det "som gör mest skada" till helt vanligt skit-saker. Rättare sagt, vi har gått över till realistiska massakrer!

Vilket innebär att nu kan man bli spårad också! /images/icons/smile.gif
Det kunde man inte förut, mjoo... om det fanns en övervakningskamera stor som en bioduk - då kanske man blev misstänkt.

Jag tror nog att jag har kommit fram till den enda lösningen: att spränga polisstationen i luften. Fast då kommer säkert mer än bara lokala poliskåren blandas in...
... vilket innebär att mina planer måste bli mer omfattande... världsherravälde ungefär... /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Schack är väl en självklarhet i neotech?
Alla mina RP har minst 17 i det./images/icons/smile.gif

Öhh, nej då, bara skämtade, men schack kan ju vara kul någon gång ibland. Själv har jag inte spelat på vet inte hur länge, spelde lite på klubbens fyllefest, men då var jag nog för full för att kunna tänka klart. Kommer inte ihåg så mycket från det festen.
Nästa fest skall jag nog spendera några hunda kronor på det traditionella lotteriet (man kan vinna två flaskor Wiskey (Osöker på stavningen, fick knappt 'G' i svenska)).

/Seinet - Schackklubbens fester brukar bli riktiga fyllefester.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Har du spelat "en väska kommer lastad"? Ett välskrivet och annorlunda NeoTech äventyr. Vi lyckades passa in det i en pågående kampanj som jag spelleder men en av spelarna i den gruppen ledde äventyret. Det tog ett bra tag innan alla insåg att de var jagade av sina egna rollpersoner!!


/Jon
 

Poohnkarn

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
17
Location
Göteborg, Sverige
Nödvärn

"Ej uppenbart oförsvarligt våld mot pågående eller nära förestående angrepp mot person eller egendom" (BrB 24:1)

Person är just person inte ett jag, dvs man får bruka ovanstående grad av våld för att förhindra angrepp mot person eller egendom(vilken person som helst).

Det bedömms från situation till situation. Frasen minsta möjliga våld må stämma ofta men långt ifrån alltid. Ta lagen om excess till exempel. Tack vare den kunde en polis skjuta ett skinnhuvud i bakhuvudet utan straff för att det var en extrem situation (många farliga skinhuvuden leder till psykisk stress).

Vid extrema situationer så är det ibland tillåtet med nästan hur mycket våld som helst fast man vet ju inte fall man gjort något olagligt föränns man har fått sit straff.

Våldet vid excess skall dock inte vara beräknatt utan pga extrem psykisk stress.

Det finns fler ansvarsfrihets grunder såsom samtycke, nöd, rättsligbefogenhet och förmans befallning med ändra våldsgrader såsom ej oförsvarligtoch försvarligt våld.

Detta är svensk lagstiftning nu för att jämföra med N2. Dock måste jag medge att excess är lite väl förenklad och att jag hoppat över mycket i nödvärn.

Ta en titt i Brottsbalken kap 24 (BrB 24). Behöver ni svar på frågor fråga polisen eller maila mig. Jag må va rostig men lite polisiering kommer jag ihåg (särskilt våldstrappan hihi).

"Egendom är stöld"
 
Top