Masker

lowdice

Vän
Sitter på annan ort (Gävle, och det utmärkta biblioteket där, med både grundregler och spelarens handbok (och väktarens vrede) stängde precis). Och på vägen därifrån inser jag att jag inte minns varför folk i symbaroum använder masker.

Jag har tillgång till grundreglerna och spelledarens handbok, men inte hittat något om varför där. Står det någonstans?

Står inte mycket om det, i Spelarens Handbok finns en del masker i avsnittet Lägre Artefakter (s. 123-127) som är magiska och ger olika plus.

Min egen tolkning är att masker både är ett socialt accepterat sätt att uttrycka sig men också vara anonym, och dels förknippas med vissa ämbeten. Typ när teurgen tar på sig sin mask är han inte längre privatpersonen utan en representant för prios och kyrkan, lite som att katolska präster är dolda vid bikt. Liknande tänker jag kan gälla häxor. Därmed inte sagt att alla präster och häxor alltid bär mask men att många gör det speciellt vid vissa riter och mässor med mera. Plus att maskens utforning säkert kan symbolisera olika saker.
Hos rika kan säkert välgjorda masker i dyra material vara statussymboler.
Kultister har ju goda skäl att vara anonyma och kan säkert också bära masker för att skapa tillhörighet, avindividualiser och skapa en estetik i linje med sin kult.
Korinthia bär mask för att dölja sitt ärrade ansikte men jag tänker att det också bidrar till att skapa mystik, majestät och en känsla av tidlöshet, ingen ser Korinthia åldras.

Och på vägen därifrån inser jag att jag inte minns varför folk i symbaroum använder masker.
Ja, jag har alltid undrat själv.

Drottning Korinthia har en mask ända sedan att hon kom tillbaka från att varit bortrövad av svartkonstnärer(? kan minnas fel). Det adeln gör brukar smitta av sig på övriga befolkningen.

Ja, jag har alltid undrat själv.

Drottning Korinthia har en mask ända sedan att hon kom tillbaka från att varit bortrövad av svartkonstnärer(? kan minnas fel). Det adeln gör brukar smitta av sig på övriga befolkningen.
Så är det, även Huldran bär masker.

Back