Nekromanti Manual of the planes

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Till AD&D fanns en bok med info om olika existensplan. Vet någon om den kommer att komma ut till 3rd ed också eller om man eventuellt kan använda den gamla och i så fall var man får tag på den (om nu någon hängde med till slutet på den meningen).
Det finns ju rätt många outsiders i MM och om jag minns rätt finns det många planar travel-spells också och det kunde ju vara trevligt att låta folk använda dem också (det känns inte såå lockande att hitta på alla planes själv, jag har fullt upp med min spelvärd och med att konstruera ett språk för orcherna).

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Manual of the Planes 3rd edition utkommer i slutet av Augusti och är skriven av samma Jeff Grubb som skrev den första för AD&D. Bland annat så har jag läst att den ska innehålla 40 "nya" monster och regler för hur man spelar Planeswalker karaktärer som Githyanki och Githzerai.
Nu mer så skiljer sig de olika D&D världarnas Outer Planes jämfört med tidigare då t ex World of Greyhawk och Forgotten Realms hade samma Outer Planes. Nu har de alltså sina egna unika kosmologier och i Manual of the Planes är det Greyhawks Outer Planes som presenteras. Detta kan vara ett stort minus för många ...
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Fokusen i Manual of the Planes till 3e kommer inte ligga på att beskriva kosmologi utan mer en guidebok för den som vill skapa sin egen kosmologi. Så vitt jag hört...

/Max
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Du har rätt. Manual of the Planes för 3E kommer att beskriva hur spelledaren själv kan bygga upp en kosmologi. Grayhawks Outer Planes kommer att användas som ett exempel på hur det kan se ut.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Quan´talis, kan du posta frukterna av ditt arbete med språk för orcher när du är färdig? Skulle vara kul att se!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Greyhawks kosmologi är dessutom identisk med den kosmologi som presenterades i gamla AD&D, även om jag misstänker att de kommer att ta mer inspiration från Manual of the Planes 1st ed än från Planescape.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Orcher

Varför konstruera språk som redan finns?

Jag har massa svartiska på burken, baserat på tolkiens..

Håller på att plugga (nästan) inför lajvet vi ska på i höst..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Orcher

Är det på sådana tillställningar som Orcherna fyller fickorna med surströmming? ;)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Orcher

Det skulle förstås vara det enkla sättet, men sånt gillar inte jag:)

Mina orcher skiljer sig mycket från Tolkiens (det gör i och för sig standardorcherna i MM också), så därför vill jag att deras språk också ska göra det ( dessutom finns ju alltid risken att någon av spelarna har bättre koll på Tolkien än vad jag har).

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
språk

Det finns en stor risk att jag aldrig blir klar, eller att resultatet blir någonting som bara jag förstår, men jag ska tänka på saken.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 
Top