Magnus Stenlunds - Ynglingakonungarna?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,086
Location
Off grid
Vi har ju en hel del historiker på forumet, så jag tänkte passa på att be om lite hjälp.

Jag har läst hela den första boken och är en bra bit in i den andra. Och jag försöker nu sätta böckerna i en kontext.
Efter att jag beställde böckerna blev jag varse vem Stenlund är och i vilka sammanhang han figurerar.

Samtidigt är jag positivt överraskad av själva böckerna, det är massor med med fakta och information, det är referenser, det är tydliga resonemang om hur han drar sina slutsatser, och han är också tydlig med tidigare forskning och hur han förhåller sig till den. Det är å andra sidan uppenbart att han har en agenda, att han ibland "rör sig i grumliga vatten" och det hymlas inte med dagspolitiska tjuvnyp.

Så jag försökte hitta någon som är tillräckligt insatt som kan utvärdera fakta och slutsatserna i hans böcker utifrån en så objektiv vinkel som möjligt.
Men nätet verkar helt tomt på info (!). Det finns inga tydliga omnämnanden på historiska forum?
Jag hittar inga recensioner på annat än alternativa-höger-sajter?
Det finns inga ledarsidor, kulturreportage eller populärhistoriska artiklar vad jag kan se.
Detta trots att han drar ganska omvälvande slutsatser om vår historia och kritiserar tidigare forskning.

Så - om vi utan att tråden spårar ur - kunde få svar på följande frågor så skulle jag uppskatta det mycket.

1) Finns det någon etablerad historiker, journalist eller publikation som faktiskt har recenserat böckerna eller (offentligt) kommenterat dem? Var?

2) Vilka motsvarande (populärvetenskapliga) böcker finns utgivna om samma ämne men av mer namnkunniga historiker? Var kan jag läsa mer?

Tack!
//EvilSpook
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Band 1 och delar av band 2 av Norstedts svenska historia som kom ut från 2009 borde vara solitt.


Jag läste beskrivningarna av Stenlunds, och det verkar vara en kombination av att ta till sig ny forskning (i alla fall där det passar - man märker hur mycket han avskyr den källkritiska skolan) men också vara väldigt yvig med slutsatserna (exempel: ”Alverna som en gång levde i dagens Bohuslän, och vars kung mycket riktigt hette Gandalf, är mytens svar på hur dessa överlevare uppfattade sig.”). Det känns också litet oklart hur mycket man faktiskt kan skriva om Ynglingaätten - vad vi vet skulle de kunna vara helt fiktiva och bara vara ett påhitt för att stödja en dynastisk ambition.

 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Jag känner mig osäker på om det vore snällt eller elakt att likna honom vid Grimberg?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,627
Location
En mälarö
Jag känner mig osäker på om det vore snällt eller elakt att likna honom vid Grimberg?
Kan inte läsa detta och samtidigt hindra mitt huvuds inre röst från att högt sjunga, "Vaaad säääger Grimberg? Vaaad säger Grimberg? Vad säger Griiimmiiiis?" :cool:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Jag rekommenderar varmt dessa två böcker av Kristina Ekero Eriksson:
  • Vikingatidens vagga i vendeltidens värld (Natur & Kultur 2021)
  • Gamla Uppsala – människor och makt i högarnas skugga (Norstedts 2018)
Ta det på rätt sätt, men det är nog ingen slump att ingen professionell historiker recenserat Stenlund. Det vore att ge honom en aura av trovärdighet som han inte förtjänar. (Sagt i egenskap av att själv vara en f d professionell historiker.)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
376
Location
Södertälje/Uppsala
Mmm, har inte läst Norstedts historia men den torde ha problemet att det skett rätt stora landvinningar inom det arkeologiska området sen 2009. Framförallt har genetiska analyser förändrat synen på förhållandet mellan migration och kulturell/teknologisk utveckling.
Jag har som sagt inte läst verket, men jag vet att Welinder på andra håll drivit tesen att jordbruket spridits till Norden genom att den äldre befolkningen lärde sig odlingens konst från sina grannar i Tyskland, där nyare forskning snarare pekar på att jordbrukare söderifrån trängt undan fångstfolken.

Ett problem här är ju att den sortens skeenden och ämnen lockar till sej vitmaktfolk, nazister, hindunationalister och andra slags horribla knasbollar. Folk som gärna fyller ut tomrummet mellan akademin och allmänheten med diverse ideologiskt färgade alster som gör anspråk på vetenskapligthet samtidigt som dom rasar emot etablissemanget.
Jag är rädd att jag får lite såna vibbar av Stenlunds verk, särskilt när de har namn som Blodet och jorden.
Sådana verk tenderar inte att bli recenserade i akademiska sammanhang, då dom inte är akademiska verk. Man vill därtill undvika att ge dom legitimitet och uppmärksamhet.

Vad gäller alternativ vet jag inte om det finns nåt riktigt bra heltäckande. Karin Bojs böcker förmedlar dom genetiska rönen rätt väl, även om det är lite av ett fält i gungning, där nya upptäckter görs ständigt.
Man kan väl nämna Jonathan Lindströms Sveriges långa historia i sammanhanget. Men jag tycker att han har en olycklig vana att dra rätt långtgående slutsatser från rätt begränsad empiri samt att han bitvis gör en del långsökta mytologiska kopplingar. Har inte läst fram till bokens delar om järnåldern, så jag vågar inte yttra mej om dom.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Ett problem här är ju att den sortens skeenden och ämnen lockar till sej vitmaktfolk, nazister, hindunationalister och andra slags horribla knasbollar. Folk som gärna fyller ut tomrummet mellan akademin och allmänheten med diverse ideologiskt färgade alster som gör anspråk på vetenskapligthet samtidigt som dom rasar emot etablissemanget.
Jag är rädd att jag får lite såna vibbar av Stenlunds verk, särskilt när de har namn som Blodet och jorden.
Man behöver bara titta på hans Twitter för att se att han menar att judarna kontrollerar allt (inklusive att få honom sparkad från swebbtv) och att Rotschilds dessutom är satanister. Och självklart stöder han Putin.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,086
Location
Off grid
Jag rekommenderar varmt dessa två böcker av Kristina Ekero Eriksson:
  • Vikingatidens vagga i vendeltidens värld (Natur & Kultur 2021)
  • Gamla Uppsala – människor och makt i högarnas skugga (Norstedts 2018)
Även dessa är nu på inköpslistan.

Tack!
//EvilSpook
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,465
Man behöver bara titta på hans Twitter för att se att han menar att judarna kontrollerar allt (inklusive att få honom sparkad från swebbtv) och att Rotschilds dessutom är satanister. Och självklart stöder han Putin.
Det finns tyvärr en del sådana dårar ute i den historiska sfären. Det är irriterande när de verkar ha ett genuint intresse för bitar av historien som inte någon annan har. På samma helgalna förlag (Alternamedia - proppfullt med konspirationsteorier och extremhögerlitteratur) som Stenlund ligger på finns de enda översättningarna av fornaldarsagor. Det är böcker som verkligen, verkligen behöver finnas tillgängliga för modern publik för både historieämnet i allmänhet och litteraturhistora i synnerhet. Men jag kommer aldrig köpa dem, då jag inte vill ge dårarna på Alternamedia en spänn.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,164
Location
Omfalos
Man kan väl nämna Jonathan Lindströms Sveriges långa historia i sammanhanget. Men jag tycker att han har en olycklig vana att dra rätt långtgående slutsatser från rätt begränsad empiri samt att han bitvis gör en del långsökta mytologiska kopplingar. Har inte läst fram till bokens delar om järnåldern, så jag vågar inte yttra mej om dom.
Han tar ut svängarna rejält. Har inte orkat leta upp några recensioner av arkeologer, dock, men gissar att de flesta sådana är mer konservativa i sina tolkningar. Tror dock att trådskaparen skulle ha glädje av den. Lindströms är tex bra på arkeogenetik eller vad nu kallas. EDIT: det är en intressant och tankeväckande bok skriven av en seriös forskare (TM).
 
Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,164
Location
Omfalos
Jag rekommenderar varmt dessa två böcker av Kristina Ekero Eriksson:
  • Vikingatidens vagga i vendeltidens värld (Natur & Kultur 2021)
  • Gamla Uppsala – människor och makt i högarnas skugga (Norstedts 2018)
Ta det på rätt sätt, men det är nog ingen slump att ingen professionell historiker recenserat Stenlund. Det vore att ge honom en aura av trovärdighet som han inte förtjänar. (Sagt i egenskap av att själv vara en f d professionell historiker.)
Alltså, jag vet inte om jag köper det. Det är otroligt viktigt att yrkesverksamma historiker etc recenserar även dåliga böcker, och förklarar varför tolkningarna inte håller, lyfter fram de vetenskapliga bristerna. Det finns ju också exempel på att akademiker tar det på sig. Läste en gång en otrolig sågning av Herman Lindkvist (ständigt denna vessla) i Historik tidskrift (Norge). Och i en rätt ny Rig tar två arkeologer heder och äran av pajasen Sven Rosborn. Själv har jag sågat Peter Ullgren längs fotknölarna, dock mest språkliga och formmässiga brister.

Det är dock ett stort problem, det som Ondis är inne på i startposten. Många historiska verk recenseras inte alls. Dagspressen har nästan helt slutat, det är kanske Peter Englund som kan få en eller annan recension där. Erik Bengtssos bok Värdens jämlikaste land? fick en fem sex recensioner dagspressen, det är en närmast unik prestation idag, som var möjlig tack vare att författaren är ett namn i vänsterintellektuella kretsar. Populärhistoria lyfter några böcker i månaden; Militär historia är nedlagt, mot slutet körde de en bok per nummer, dvs 13 om året. Historisk tidskrift, Scandia och Historielärarnas förenings tidskrift tar långt ifrån in allt som ges ut på svenska. Arbetarhistoria recenserar ett dussin böcker per år, en del utgivna på icke-svenska förlag. Min senaste bok fick en recension av BTJ och en på en blogg; det är nog var man kan förvänta sig idag om man inte heter Peter Englund.
 
Last edited:
Top