Nekromanti Magiskt försvar för magiker?

Tomatalven

Hero
Jag blir förvirrad. I grundreglerna står det att SG:n för att skada eller kontrollera någons handlingar med magi är offrets Fysik eller Närvaro, oavsett om denne är trollkunnig eller ej. I Monster och varelser står det att "enligt regelboken" är magikers Magiskt försvar (alltså SG:n för att skada eller kontrollera dem etc.) är deras Närvaro x 2.
Det gör dem för det första OP. Om en spelare är magiker lägger hen förmodligen rätt mkt i Närvaro, så den karaktären blir svår att ta kål på med magi ändå. För det andra blir jag förvirrad, vilket gäller? Har jag missat något i grundregelboken?

Det var lite otydligt ja. Tanken var att förenklade magiker skulle vara lite tuffare motståndare eftersom de inte har allt en rollperson kan ha. Plus att SLP-magiker ska vara badass. Därför ändrade vi till Närvaro x 2. Men det var slarvigt formulerat kanske.

Okej, tack. Annars är allt likadant för RP- som för SLP-magiker vad jag kan se, utom begränsat antal besvärjelser i det senare fallet. Eller hur?

Jup. Man kan customisera SLP-magiker mycket, speciellt när det gäller besvärjelser. Hitta på unika.

Back