Nekromanti Magiskt försvar för magiker?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag blir förvirrad. I grundreglerna står det att SG:n för att skada eller kontrollera någons handlingar med magi är offrets Fysik eller Närvaro, oavsett om denne är trollkunnig eller ej. I Monster och varelser står det att "enligt regelboken" är magikers Magiskt försvar (alltså SG:n för att skada eller kontrollera dem etc.) är deras Närvaro x 2.
Det gör dem för det första OP. Om en spelare är magiker lägger hen förmodligen rätt mkt i Närvaro, så den karaktären blir svår att ta kål på med magi ändå. För det andra blir jag förvirrad, vilket gäller? Har jag missat något i grundregelboken?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det var lite otydligt ja. Tanken var att förenklade magiker skulle vara lite tuffare motståndare eftersom de inte har allt en rollperson kan ha. Plus att SLP-magiker ska vara badass. Därför ändrade vi till Närvaro x 2. Men det var slarvigt formulerat kanske.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Okej, tack. Annars är allt likadant för RP- som för SLP-magiker vad jag kan se, utom begränsat antal besvärjelser i det senare fallet. Eller hur?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jup. Man kan customisera SLP-magiker mycket, speciellt när det gäller besvärjelser. Hitta på unika.
 
Top