Magiska föremål för de 7 dödssynderna

Faehrengaust

Swashbuckler
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,823
Location
Uppsala
Ett förslag på ett set av magiska föremål som representerar de 7 dödssynderna.

Lättjans kudde
En härlig fluffig kudde som alltid formar sig perfekt under huvudet. Den är hel, vit och ren oavsett vad den utsetts för.

Den som sover på kudden kommer alltid att få en perfekt sömn och vakna utvilad. En natts sömn med kudden helar X HP/KP/Hälsa/tillstånd eller vad man nu använder. Dessutom kommer man att vara utomordentligt pigg och alert så att man får plus på inlärning (XP bonus eller vad det nu är) och plus på alla koncentrationsslag/sociala tester etc. Man är i toppform helt enkelt!

Det är mycket svårt att väcka den som sover med kudden och blir man väckt så är man slö och trött hela dagen.

Men... varje natt man använder kudden så riskerar man bli beroende av den (ett viljestyrka-slag eller motsvarande). När man väl blivit det så kommer man inte vilja låta någon annan använda kudden och man kommer bevaka den noga. Dessutom vill man aldrig mer sova utan den. För varje fortsatt natt så måste man fortsätta att testa och ju fler gånger man misslyckas desto slöare kommer man att bli (de initiala bonusarna försvinner och förvandlas till avdrag) Man kommer bli allt mer motvillig att anstränga sig och allt slöare. Till slut kommer man bara vilja sova hela dagarna.

Frosseriets sked
En stor vacker sked som alltid håller sig hel och ren. Har en liten ögla så att man fästa den vid bältet om man inte vill bära den i väskan.

Den som äter med skeden kommer alltid att njuta av smaken oavsett hur äckligt det egentligen är. Skeden oskadliggör även alla farliga ämnen så man kan äta vilket skit som helst (bokstavligen). När man ätit en måltid så återhämtar man X HP/KP/Hälsa/tillstånd och känner sig mätt och belåten. Så belåten att man kommer att få bonus på hälso- och sociala tester. Och annat där SL bedömer det lämpligt.

Äter man med skeden så vill man koncentrera sig på maten. Man vill inte bli störd så man är inte social under måltiden och blir irriterad/sur om man blir avbruten.

Varje gång man använder skeden så riskerar man att bli beroende på samma sätt som för kudden. När man blivit beroende så blir man allt mer sugen på mat och äter allt mer. Ju fler slag man misslyckats ju mer frossar man. Till slut är mat det ända man kan tänka på och man är i ständig jakt efter nästa måltid. Man vill dessutom ha allt festligare måltider.

Girighetens skrin
Ett vackert ornamenterat skrin som är lätt att bära på. Den tål vad som helst och är alltid hel och ren.

Skrinet har egenheten att om man stoppar in värdefulla saker, t.ex. guld, silver, ädelstenar så väger de ingenting och det får plats hur mycket som helst. Dessutom får man allt mer tur med ekonomin i takt med att man fyller på skrinet. Spelar ingen roll om det är spel, affärer, lurendrejerier eller bara saker man hittar, allt går bra. Varje gång man stoppar in något värdefullt i skrinet så får man en lyckokänsla som gör att man mår bra (ger bonus på nästa test/scen).

Det känns fel att stoppa in något annat än värdefulla föremål i skrinet. Gör man det så försvinner föremålen så fort man stängt locket.

Varje gång man stoppar in skatter i skrinet så måste man testa på samma sätt som ovan. Misslyckas man så blir man beroende av skrinet. Den som är beroende vill fortsätta fylla på skrinet och inte ta ut något. Ju fler gånger man misslyckas desto värre blir det, man vill bara leta efter mer skatter att stoppa in. Till slut kommer man sluta äta för att inte slösa pengar och man kommer sälja allt man har utom skrinet så klart. Man kommer att börja stjäla.

Högmodets hatt
En vacker och moderiktig hatt som passar perfekt. Den är alltid hel och ren oavsett vad händer.

Den som har hatten på sig känner sig genast självsäker och orädd. För betraktare så ser det ut som att personen blir resligare och mer imponerande. Hatten ger bonus på alla typer av slag (t.ex. strid och sociala tester) där självsäkerhet är bra. Personen behöver inte så för att bli rädd eller dylikt. Varje gång man tar sig an en utmaning så får man bonus på att utföra utmaningen.

Har man väl antagit en utmaning så vill man genomföra den. Man blir inte nöjd om det måste försenas eller avbrytas.

Man måste testa för beroende för varje utmaning man antar. När man blir beroende av hatten så kommer man börja bli allt mer ego-trippad och dumdristig. Man tar sig an vilken utmaning som helst eftersom man är övertygad om ens egna förmåga.

Lustens halsband
Ett vackert halsband som alltid passar bäraren perfekt. Den är alltid ren och fin.

Har man halsbandet på sig så blir man mer attraktiv och har lätt att hitta partners (oavsett kön... eller sort). Varje gång man förlustar sig så mår man riktigt bra och får bonus på alla sociala slag ett tag framöver.

Man vill verkligen inte bli avbruten när man förlustar sig, dessutom tar man god tid på sig för att njuta ordentligt.

Varje gång man förlustar sig så riskerar man att bli beroende och jag tror ni kan gissa vad det leder till...

Avundets spegel
En handhållen vacker spegel som inte kan förstöras eller smutsas ner.

Om man tittar i spegeln och tänker på någon som är bättre än en själv på något eller har mer än en själv så kommer man få bonus på det man tänker på. Exempel: om man tittar i spegeln och tänker att Arnold är mycket starkare så kommer man själv få plus på styrka. Man kan bara ha en bonus åt gången men man kan ändra den genom att titta på spegeln igen.

Skulle man lyckas besegra den som man tänkt på så kommer bonusen att bli permanent. Men man måste besegra den med hjälp av den förmåga man tänkt på (men man kan utnyttja nästan vilka trick man vill)

När man speglar sig så är man helt världsfrånvarande och upptagen med sitt speglande. Blir man avbruten så blir man förbannad.

Varje gång man använder spegeln så riskerar man att bli beroende. När man väl blir beroende så kommer man tillbringa allt mer tid med spegeln och tänka på allt man är sämre på än andra. Nu blir det även så att man kommer att få permanent avdrag på förmågan tills man besegrar den man tänkt på. Man kommer dessutom börja önska illa till alla andra och inte bara vilja besegra dem utan verkligen förgöra dem. Man kommer också att börja sikta allt högre.

Vredens vapen
Ett perfekt vapen för personen. Helt oförstörbart och har fantastiska egenskaper.

Vapnet är helt enkelt bra i strid. Och det blir fenomenalt om man hyser hat mot motståndaren och släpper loss sin vrede. När man gör detta så blir det en slags bärsärkagång där man blir en otrolig stridsmaskin. Man riskerar inte att skada vänner eller dylikt utan det är helt riktat mot hatobjektet.

Har man vapnet så vill man komma i strid med de man hatar med.

Varje gång man släpper loss vreden så kan man bli beroende och när man blivit det så får man allt lättare att hata och man vill slåss mer och mer. Till slut kommer man att börja anfalla allt och alla.

---

Summering:
Alla föremålen är attraktiva, oförstörbara och passar bra. De ger bara bra bonusar i början, men användning medför beroende. När man blivit beroende så kommer man inte vilja släppa dem ifrån sig och man vill använde dem mer och mer. I takt med att man använder dem så kommer man att glida allt mer mot avgrunden.

---

Bonustankar:
- Vad händer om man har flera föremål? Ännu mer skoj!
- Vad är motmedlen? Har det med de 7 dygderna att göra?
 
Jag tycker du gör ett klassiskt misstag i att alla föremålen är vända inåt med synden mot användaren utom lust som är vänt mot andra. Det brukar vara samma med demoner av synderna och så, frosseri äter mycket men lust är snygg och gör andra lustfyllda.
 
Jag tycker du gör ett klassiskt misstag i att alla föremålen är vända inåt med synden mot användaren utom lust som är vänt mot andra. Det brukar vara samma med demoner av synderna och så, frosseri äter mycket men lust är snygg och gör andra lustfyllda.

Modifiera efter behag :)

Edit: Borde skrivit efter lust så klart :)
 
Last edited:
Back
Top