Nekromanti Magiregler

Mauugrim

Veteran
Är ny Speledare i Eon och skulle uppskatta lite hjälp angående magireglerna.

Har jag helt missuppfattat när jag tror att en magiker kan använda i princip vilken besvärjelse han vill, bara han lär sig den? (iom att det går att transformera från aspekt till aspekt menar jag)

sedan undrar jag om de färdiga magipaketen i Eon III är bra eller om man ska fixa allt själv?

allt detta kanske har dryftats tidigare men är som sagt ny som spelledare och på detta forum, så all hjälp uppskattas

tack på förhand!

En magiker kan lära sig alla besvärjelser men det finns en begränsning, nämligen minnets kapacitet vilket är lika med din psy + högsat värdet av besvärjelse/ritual eller cermoni. Eftersom ditt minne begränsar hur många magituder du kan ha i minnet så kanske du stannar runt 6-9 besvärjeler i minnet. Dock går det att lära sig mer än minnet tilllåter dock så kan man börja glöma gamla formler osv.

De färdiga magi packen har jag aldrig använt mig av då jag gillar att sitta och mixtra ihop olika besvärjelser. Dock så kan de färdiga magi packeten vara bra för ny börjare som ännu inte hunnit lära sig hela magi systemet eller om man bara vill sätta ihop en karaktär snabbt.

Sen om du vill kolla mer på magi regler, besvärjelser och effekter så kan du besöka Tokons Tokar eller Drunoks Drängar

Vad det gäller transformering, om jag fattat saker och ting rätt så måste man när man redan när man lär sig de formaliserade besvärjelserna lägga in transformeringen...

Så, en besvärjelse som t.ex.
Alstra Selenetropi (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6)

Och du vill använda t.ex. Nomotropi kommer att bli till exempel 1:
Alstra Nomotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6), Besvärjelse (Ob2T6)

Eller exempel 2:
Alstra Nomotropi (Ob2T6), Transformering (Ob4T6), Besvärjelse (Ob2T6)

Detta beror på att vid en normalsvår transformering förloras 1 filament vid transformeringen... Alltså krävs det 3 stycken för att få ut de två som behövs efter transformering... Genom att göra transformeringen svårare kan man dock slippa filamentförlusten, men det beror ju på hur magikern vill ha sin besvärjelse.

Se Mystik & Magi på sidan 33 om du är intresserad av mer detaljer på det hela, om du har den boken alltså... Sidan 32-38 behandlar skapandet av egna besvärjelser (och kan man de reglerna blir det lätt att modifiera befintliga besvärjelser)...

Man ska även tänka på att besvärjelsens magnitud förändras när man istället för att alstra 2 selenetropiska filament, alstrar 3 Nomotropiska... Vilket påverkar memoreringskapacitet (och ibland även tidsåtgången)...

De färdiga magipakenten? Menar du de redan klara besvärjelserna, eller paketen med magier i spelarens bok? (t.ex. Magipaket för eldmagiker m.fl.?)

Jag tycker man ska välja sina aspekter och magier själv när man skapar sin rollperson. Magipaketen brukar jag använda som spelledare om jag snabbt behöver en magiker med lite magier innom ett tema...

Lycka till med magikastandet.... :gremwink:

Rättning

Man ska även tänka på att besvärjelsens magnitud förändras när man istället för att alstra 2 selenetropiska filament, alstrar 3 Nomotropiska...

Detta är tyvärr felaktigt. Citerar M&M: "En besvärjelses magnitud motsvaras av hur många filament som effekterna använder - inte hur många filament som måste alstras."

Magnituden kommer alltså inte att förändras, så långe man inte väljer att transformera samtliga tre filament utan förlust och använda dem alla för att förstärka effekten.

Man måste ju se till att nybörjarna får rätt regler från början, eller hur? :gremsmile:

Back