Nekromanti Magifråga

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jag har nyss köpt Eon, och jag är ganska förvirrad över
magisystemet. Skulle någon kunna vara snäll och förklara
det, speciellt det här med flera filament till en och samma
besvärjelse. T. Ex. om en magiker skall kasta en tredje
magnitudens besvärjelse, måste han då slå tre slag för
alstra?

Radiated Rat
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Nej, han ska bara slå de slag som står vid besvärjelsen. Om vi tar "Den rämnande köldens spricka" (sid 208) så slår han ett Ob3T6 slag för Alstra Kryotropi och Ob3T6 för Besvärjelse.

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Man väver besvärjelser genom att kombinera effekter.
De lättaste besvärjelserna består av bara en effekt.

Styrkan på en magi mäts i magnituder vilket är det antal filament som används för att väva effekten. Man kan måsta alstra fler filament för de kan gå förlorade på vägen.

Svårigheten på ett alstra slag är lika med antalet filament som skall alstras. 1 filament Ob1T6 Alstra, 3 filament Ob3t6 Alstra.

Om en besvärjelse innehåller flera effekter så får ändå bara göra ett alstra slag när man väver en Besvärjelse, till skillnad från Ritual, där man kan alstra flera gånger.

Filament för den andra effekten måste omvandlas till rätt aspekt, transformeras. Då kan filament gå åt. Svårigheten på ett besvärjelse slag är lika med antalet filament som vävs i just den effekten.

Magikern uttalar, gör gesterna för alla alstringar, transformeringar och effekt vävningar sedan "startar" magin.

Enkelt exempel, (taget ur luften)
Rena luft
Alstra Pneumotropi Ob2T6 (två filament)
Besvärjese Ob2T6
Renar lite luft

Ren luft
Alstra pneumotropi Ob4T6
Tranformera Ob2t6
Besvärjelse Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6
*Transformering av två filament pneumo till ataxa
Gör så två kubikmeter har ren så länge besvärjelsen gäller

Nu har jag medvetet hoppat över hur länge de fungerar. Det ovan är grunden, det finns ett antal knep som beskrivs i Mystik&Magi för att ändra svårigheterna på slagen och alla besvärjelser har inte korrekta värden i grundboken så lita inte helt på den.

_öRn
 
Top