Nekromanti Magic-nybörjare!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Hej på er! Jag har precis köpt ett magic-the gathering beginners set med två kortlekar och svenska regler. Har suttit och spelat hela kvällen med min polare och tycker att det är jättekul! Det var ett par saker jag inte förstod i reglerna bara.
Vad är stapeln, och hur fungerar den? Kan man spela ut trollformler fast det inte är ens egen runda?
Jag kommer säkert att komma på fler frågor varteftersom men jag litar på att ni kommer att besvara dem med nöje :gremcool:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
De flesta saker kan du bara spela ut i din egen runda, och om man ska vara ännu petigare endast i dina huvudfaser (en runda består av: Startfas (Untap, Upkeep, Draw), Huvudfas 1, Stridsfas (Början av strid, deklarera anfallade, deklarera blockare, stridsskada, slut på strid), Huvudfas 2 och Slutfas (slut-på-rundan och upprensning)). För att slutligen göra det ännu jobbigare kan du bara spela ut de flesta saker när inget annat ligger på "stacken" (antagligen vad som kallas "stapeln" i de svenska reglerna).
Det finns dock undantag från detta: Du kan spela ut kort av typen "Instant" när du vill, så länge du har prioritet. Det innebär två viktiga saker: du kan spela kortet under motståndarens runda, och du kan spela kortet i respons till att något annat händer. Generellt sett räknas också aktiverade förmågor som instants om inget annat sägs (t ex Sadistic Hypnotist, på vilken det står Sacrifice a creature: Target player discards two cards from his or her hand. Play this ability only any time you could play a sorcery)

Stapeln/stacken är ett sätt att hålla reda på vad som händer och i vilken ordning. När man annonserar en besvärjelse eller förmåga placeras den på stapeln. När man gjort detta kan man antingen själv placera fler förmågor/besvärjelser på stapeln (dock endast instants och liknande eftersom det ligger något på stapeln redan) eller låta motståndaren få prioritet. När motståndaren sedan har prioritet har han samma val: lägg på fler saker på stapeln eller låta prioriteten gå tillbaka. När båda spelarna "passar" efter varandra utlöses den effekt som ligger överst på stapeln, varpå den spelare vars tur det är åter får prioritet och kan lägga mer saker på stapeln eller "passa", precis som innan.

Anledningen till att det kallas för en stapel (eller stack) är att det fungerar som en stapel tallrikar - det du stoppar på sist är det som du tar ut först. Låt oss ta ett exempel: Du spelar ut en Firebolt (Sorcery, R, Firebolt deals 2 damage to target creature, Flashback 4R - du behöver inte bry dig om Flashback i exemplet dock) på min Llanowar Elf. Då tappar du ett Berg för att betala Fireboltens kostnad, och placerar Firebolt på stapeln. Du har inget mer att tillägga, utan låter mig få göra saker nu. I min hand har jag en Monstrous Growth (Sorcery, 1G, Target creature gets +4/+4 until end of turn) och en Giant Growth (Instant, G, Target creature gets +3/+3 until end of turn). Jag kan inte kasta Monstrous Growth eftersom det är en Sorcery och sådana kan bara kastas i min egen runda när inget annat ligger på stapeln. Däremot kan jag kasta Giant Growth eftersom det är en Instant. Sagt och gjort, jag tappar en Skog och lägger en Giant Growth på min alv.

Efter detta har jag inget att tillägga, och du har inte heller något mer att göra. Då börjar vi med min Giant Growth, eftersom den "ligger överst" på stapeln. Vips så är min Llanowar Elf en 4/4 till slutet av rundan. Ingen har något att göra mellan Giant Growth och Firebolt, så sedan gör Firebolt 2 i skada på min alv. Dock så har min alv 4 i toughness, så den klarar två i skada alldeles utmärkt.

Ett lite lurigare exempel hade varit om jag t ex hade anfallit dig med min alv, och efter att du släppt förbi den (alltså låtit bli att blocka) så lägger jag en Giant Growth på den innan skada beräknas. Då kan du inte lägga en Firebolt på den (eftersom det är en Sorcery), men däremot en Shock (Instant, R, Shock deals 2 damage to target creature). Om ingen sedan har något att tillägga händer följande: Shock ger alven 2 poäng i skada, alven dör (och hamnar i graven) för att skadan är lika med eller mer än dess toughness, och Giant Growth kontras av spelreglerna eftersom dess target är borta.

Hoppas det här gjorde saker och ting lite tydligare!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Synd att de ska förvirra folk genom att översätta magictermerna. "Stapeln" låter ju fånigt värre. :gremsmile: Det är ju alltid jobbigt att lära sig spelet direkt från en regelbok, även om jag antar att starterreglerna nuförtiden är väldigt anpassade för nybörjare så är det alltid enklare att lära sig spelet från nån som redan kan det. Jag minns när jag satt och skulle lära mig reglerna från Revised-regelboken för sisådär 8 år sen, det var inte lite vi missuppfattade då :gremsmile:

/Svante, spelar magic
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Jag minns när jag satt och skulle lära mig reglerna från Revised-regelboken för sisådär 8 år sen, det var inte lite vi missuppfattade då "

Skoja inte! Vi fick bland annat för oss att man kunde spara mana i poolen hur länge man ville, vilket gjorde att killen som hade en fireball i sin lek var sjukt övermäktig :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Nybörjarfel

Jag tror hittills inte att jag träffat en nybörjare (mig själv inkluderat) som inte tappade sina varelser när han blockade de första gångerna. Hur kommer det sig? Ingen upplaga av regelboken har någonsin antytt att man ska göra så!

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Re: Nybörjarfel

Hurra! Jag gjorde inte det första gången jag spelade!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Tack. Ja, det blev faktiskt lite tydligare. Det är dock fortfarande lite förvirrande, men så ska det väl vara närman är nybörjare antar jag :gremwink: Jag var och köpte lite nya roliga saker igår, bl.a tre booster-packs till 7th edition. I dem så fanns det lite nya typer av kort som jag inte förstod mig på riktigt (du har nämnt ett par av dem). Jag skulle bli jätteglad om du (eller någon annan) kunde förklara skillnaden på de här korten för mig;

Enchantment
Enchant creature
Sorcery
Instant
Artifact

Vissa creatures hade vissa förmågor också, hur utlöser man dessa? Bland annat då var det en slags pil på några av dem, tappar man dem för att utlösa förmågan då?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
enchantment: är kort som ger effekt på spel och ligger kvar tills det pga av kortet eller pga av andra kort tas bort, kan bara spelas på din tur om inget annat sägs eller att du har kort som gör att du kan spela ut enchantmentkort, så som Opposition

sorcery: kan bara spelas på din tur, om inget annat sägs, så som fireball

instant: kan spelas när som helst, så som Counterspell

enchant creature: spelas på creature och ligger kvar i spel hela tiden om inget annat sägs, eller motsåndaren tar bort kortet

Articfact: en icke färgs kort som ger dig antingen för eller nackdelar, ett av de mest berömda är Black Lotus som gör att du får 3 valfira mana för ingen kostnad vilket är väldigt väldigt bra

//Netfeed, som föreslår www.svenskamagic.com och Apprentice som är väldigt bra program om du vill testa lekar
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Ok, så om t.ex en motståndare anfaller mig med ett monster så kan jag slänga in en instant mot honom för att exempelvis tillfoga monstret skada, eller boosta mitt eget monster för att blocka bättre?

Måste man tappa en enchantment för att den skall verka eller är den aktiv så länge den ligger ute i spel?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
i strid:

senario: du anfaller med en Grizzly Bear, och motsåtåndaren väljer att blocka med sin Grizzly Bear, båda två är två/två(2/2) och i vanliga fall skulle båda två döda varandra, 2G och spelar ut en Giant Growth för en G, vilket din moståndare countrar med CounterSpell, båda är instants. nu har du fortfarande två st 2/2 som slåss, medans om din Giant Growth skulle gått igenom så du ha en 5/5 och motsåndaren skulle haft en 2/2
men nu är det så att du sitter på en giant growth till, vilken tur va?, som du spelar ut med din andra G denna kan inte motsåndaren countra och nu slåss en 5/5 mot en 2/2 och det är din Grizzly som vinner, bra va?
om vi nu tar detta ett steg till och säger att du hade haft en creatur med samma satas fast den var trample istället, då skulle du skadat motståndaren 3 skada därför att de bara behövs 2 för att döda hans creature.

sedan när det gäller enchantments så behöver du inte tappa dem om det itne finns med ett litet tapp märke eller att det står att du måste det
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Enchantments

sedan när det gäller enchantments så behöver du inte tappa dem om det itne finns med ett litet tapp märke eller att det står att du måste det
Jag är såhär nära [visar väldigt kort avstånd] 100% säker på att det inte finns en enchantment med en tap-symbol.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Re: Enchantments

och jag kan bidra med den lilla bit som fattades till 100%. det finns inga enchantments med tapförmåga. om man bortser från att man kan göra enchantments av creatures (med soul sculptor) eller vice versa (med opalescence) då :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Enchantment: Permanent kort som påverkar spelet så länge det är kvar i spel.
Enchant Creature: Undertyp till enchantment som måste läggas på en varelse. Om varelsen försvinner åker Enchant Creature-kortet i graven.
Sorcery: En tillfällig effekt.
Instant: En tillfällig effekt som kan spelas närhelst man har prioritet. Andra kort kan bara spelas i ens egen "Main Phase" när inget annat ligger på stacken.
Artifact: Permanent kort som har egenheten att den endast kostar generell mana - det spelar alltså ingen roll om manan är svart, blå, vit, grön, röd eller färglös. Vissa artifacts är dessutom varelser (Artifact Creature).

Förmågor på varelser (och andra kort med för den delen) finns i tre olika typer: konstanta förmågor, utlösta förmågor, och aktiverade förmågor.

Konstanta förmågor har t ex Lord of Atlantis, där det står något i stil med "Merfolk have +1/+1 and islandwalk". Det innebär att så fort Lord of Atlantis är i spel så är helt plötsligt alla merfolk (kort som det står "Creature - Merfolk" på) tuffare och kan inte blockas om motståndaren kontrollerar Islands. Dessa använder *inte* stacken.

Utlösta förmågor (Triggered abilities) skrivs som "When X, Y happens". Ett exempel är Sustainer of the Realm, som säger "Whenever Sustainer of the Realm blocks, it gets +0/+2 until end of turn." En vanlig undertyp av utlösta förmågor är "Comes into play-abilities" som utlöses så fort varelsen kommer in i spel - i princip kan man säga att varelsen har en inbyggd sorcery. Ett exempel är Venerable Monk: "When Venerable Monk comes into play, you gain 2 life." I förbifarten kan nämnas att när ett kort refererar till sitt eget namn betyder det endast just *det* kortet. Om du har en Venerable Monk ute och spelar en till så utlöses inte förmågan på den munk som redan ligger i spel, bara på den som precis kommer in. Utlösta förmågor använder stacken.

Slutligen har vi aktiverade förmågor som skrivs som "cost: effect." Här har vi exemplet Honor Guard som säger "W: Honor Guard gets +0/+1 until end of turn." Aktiverade förmågor använder också stacken. Om förmågorna är av "pump"-typ (som Honor Guard som "pumpar" upp toughness) så är det oftast rätt smart att aktivera den en gång i taget och låta varje aktivering fullföljas i stället för att pumpa allt på en gång utan att låta motståndaren göra något mellan. Två exempel på hur det kan gå i de olika fallen.

Exempel 1:
Vit spelare: "Jag tappar mina fem Plains och pumpar upp min Honor Guard fem gånger."
Röd spelare: "OK. Medan dina pumpningar ligger på stacken så spelar jag en Shock på din Honor Guard."
Detta leder till att Honor Guard (som fortfarande är 1/1) tar två poäng i skada och dör. Sedan kontras alla pumpningarna av spelreglerna eftersom deras mål inte längre finns.

Exempel 2:
Vit spelare: "Jag tappar en Plains och pumpar min Honor Guard ett steg."
Röd spelare: "OK. Med din pumpning på stacken så lägger jag en Shock på din Honor Guard."
Vit spelare: "OK. Med din Shock på stacken så tappar jag ytterligare en plains och pumpar min Honor Guard ytterligare en gång."
Röd spelare: "OK. Jag har inget att tillägga."
Den andra pumpningen fullföljs och Honor Guard är nu 1/2.
Vit spelare: "Och så pumpar vi den en gång till. Något att tillägga?"
Röd spelare: "Nix"
Nu är Honor Guard 1/3. Ingen spelare har något mer att säga, så i tur och ordning blir Honor Guard 1/3 med två i skada, och 1/4 med två i skada.

Många aktiverade förmågor kräver att varelsen ifråga tappas, vilket representeras med en tap-symbol (vriden pil) i kostnaden. Andra kräver att man tappar andra varelser, vilket t ex syns på Master Apothecary från Odyssey: "Tap an untapped Cleric you control: Prevent the next 2 damage that would be dealt to target creature or player this turn." Notera att denna senare förmåga går runt begränsningen att man inte kan använda förmågor som kräver att varelsen tappas samma runda som den kommer i spel.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag är också lite grön vad gäller Magic (misstolka mig inte, jag spelar svart, inte grönt, men jag är helt klart en gröngöling). Kolla in www.svenskamagic.com. Där finns mycket nyttigt, bland annat en hel del regelförklaringar (jag är betydligt klokare nu än innan jag besökte den siten).

/Skuggvarg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Jag är också lite grön vad gäller Magic (misstolka mig inte, jag spelar svart, inte grönt, men jag är helt klart en gröngöling).
Självklart. Jag tillämpar en egen nomenklatur när det gäller färger: svart och övriga färger. Detta även när det gäller kläder och annat.

Kul att du är tillbaka, det är tråkigt att vara ensam misantrop när du är borta.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Enchantments

Det finns många enchanhtments med tapsymbol, men ingen med tapförmåga. exempel:
Veteran's Voice: R, Enchant Creature, Echanted Creature gains T: target creature gets +2/+1.

HAHA!
 
Top