Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 18,044
Jag har ju tidigare funderat på att helt skippa magisystem, ha lite text om magi, göra det NPC-only och låta det vara upp till spelledaren, men det känns som en feg cop-out. Jag behöver nog ha ett system, men det ska återspegla farligheten och oförutsägbarheten i Heroicas magi.
Alla system jag sett har ju något system för att begränsa användningen av magi, typiskt antingen någon poäng som förbrukas eller antal spells per dag. Det känns alldeles för mekaniskt och förutsägbart.
Så, vad jag istället tänker är att man har en pool med D20 (D20 för att man ändå har en packe sådana i spelet). Varje gång man använder magi, så tar man bort ett antal från poolen, beroende på hur kraftfull magin är. Sedan slår man återstoden, och plockar bästa. Är den över ett visst värde (som jag inte bestämt än hur man bestämmer) så gick saker mer eller mindre som planerat. Misslyckas den, så har man pushat magin för långt, och man får en backlash.
Poolen återställs sedan när man har sin "omladdning", vilket är olika för olka magiker (en druid kanske är kopplad till månfaser osv).
Poängen med det här systemet är att det aldrig är riskfritt med magi. Det är bara mer eller mindre riskabelt. Det är inte som i, säg DoD, där man kan säga "Meh, jag kommer att ha 12 PSY kvar, lugnt" eller D&D där det handlar om "Meh, jag behöver nog inte den här spellen senare...". Att använda magi medför risk. Alltid. Ju mer man gör det, desto större risk.
Överväger också att ge möjligheten att gå in i verkligt riskterritorium, genom att låta spelaren fortsätta med en negativ pool. När man kommer skulle plockat bort sista tärningen så lägger man istället på, och plockar sämsta. Det ger utrymme för verkligt desperata handlingar.
Allt detta med förutsättningen att magi inte är tillgängligt för spelare, förutom vissa typer och mestadels låga nivåer.
Makes sense? Är det roligt? Kommer stämningen fram?
Alla system jag sett har ju något system för att begränsa användningen av magi, typiskt antingen någon poäng som förbrukas eller antal spells per dag. Det känns alldeles för mekaniskt och förutsägbart.
Så, vad jag istället tänker är att man har en pool med D20 (D20 för att man ändå har en packe sådana i spelet). Varje gång man använder magi, så tar man bort ett antal från poolen, beroende på hur kraftfull magin är. Sedan slår man återstoden, och plockar bästa. Är den över ett visst värde (som jag inte bestämt än hur man bestämmer) så gick saker mer eller mindre som planerat. Misslyckas den, så har man pushat magin för långt, och man får en backlash.
Poolen återställs sedan när man har sin "omladdning", vilket är olika för olka magiker (en druid kanske är kopplad till månfaser osv).
Poängen med det här systemet är att det aldrig är riskfritt med magi. Det är bara mer eller mindre riskabelt. Det är inte som i, säg DoD, där man kan säga "Meh, jag kommer att ha 12 PSY kvar, lugnt" eller D&D där det handlar om "Meh, jag behöver nog inte den här spellen senare...". Att använda magi medför risk. Alltid. Ju mer man gör det, desto större risk.
Överväger också att ge möjligheten att gå in i verkligt riskterritorium, genom att låta spelaren fortsätta med en negativ pool. När man kommer skulle plockat bort sista tärningen så lägger man istället på, och plockar sämsta. Det ger utrymme för verkligt desperata handlingar.
Allt detta med förutsättningen att magi inte är tillgängligt för spelare, förutom vissa typer och mestadels låga nivåer.
Makes sense? Är det roligt? Kommer stämningen fram?