Magibegränsning

Troberg

Sinister eater
Jag har ju tidigare funderat på att helt skippa magisystem, ha lite text om magi, göra det NPC-only och låta det vara upp till spelledaren, men det känns som en feg cop-out. Jag behöver nog ha ett system, men det ska återspegla farligheten och oförutsägbarheten i Heroicas magi.

Alla system jag sett har ju något system för att begränsa användningen av magi, typiskt antingen någon poäng som förbrukas eller antal spells per dag. Det känns alldeles för mekaniskt och förutsägbart.

Så, vad jag istället tänker är att man har en pool med D20 (D20 för att man ändå har en packe sådana i spelet). Varje gång man använder magi, så tar man bort ett antal från poolen, beroende på hur kraftfull magin är. Sedan slår man återstoden, och plockar bästa. Är den över ett visst värde (som jag inte bestämt än hur man bestämmer) så gick saker mer eller mindre som planerat. Misslyckas den, så har man pushat magin för långt, och man får en backlash.

Poolen återställs sedan när man har sin "omladdning", vilket är olika för olka magiker (en druid kanske är kopplad till månfaser osv).

Poängen med det här systemet är att det aldrig är riskfritt med magi. Det är bara mer eller mindre riskabelt. Det är inte som i, säg DoD, där man kan säga "Meh, jag kommer att ha 12 PSY kvar, lugnt" eller D&D där det handlar om "Meh, jag behöver nog inte den här spellen senare...". Att använda magi medför risk. Alltid. Ju mer man gör det, desto större risk.

Överväger också att ge möjligheten att gå in i verkligt riskterritorium, genom att låta spelaren fortsätta med en negativ pool. När man kommer skulle plockat bort sista tärningen så lägger man istället på, och plockar sämsta. Det ger utrymme för verkligt desperata handlingar.

Allt detta med förutsättningen att magi inte är tillgängligt för spelare, förutom vissa typer och mestadels låga nivåer.

Makes sense? Är det roligt? Kommer stämningen fram?

Låter rätt bra, särskilt att pusha in i det negativa. Har du kikat på magisystemet i eon nått? I alla fall i utgåva 1-3 är begränsningen att fummel med magi är riktigt farligt och kan skada både kropp och själ permanent. I övrigt ingen kostnad.

Grunden låter väl helt okej tycker jag. Fast det beror på vad backlash kan innebära. Jag avskyr system som försöker begränsa magiker genom att säga "det finns en chans att magikern dör* varje gång de använder magi". Så fort någon nämner att det alltid finns en risk så är det en röd flagga för mig, men sen beror det så klart på hur den risken ter sig.

Att man riskerar att ta lite stryk är ju helt okej. Eller att man själv kan välja att höja insattserna för bonusar eller omslag.

Jag gillar att tanken är att man har en tärningspöl som förbrukas. Väldigt visuell känsla av att magikern tar ut sig mer och mer.

*eller motsvarande så som att sugas in i warpen/metarymden/etc.

Begränsningen låter ganska likt hur det fungerar i t.ex. Svärdets sång. Där man rullar ett antal T6 (en per poäng man förbrukar) och om någon blir en 1:a så får man slå på tabellen med missöden. Jag tror att hur missödena är utformade kan ge en viss stil till spelet.

En av mina favoriter är hur det fungerar i Järn/Hjältarnas Tid med supplementet Magi. För tillfället hittar jag den inte i hyllan, men det var typ att om man bränner mycket magi så fanns risken att man okontrollerat ramlar igenom till "andra sidan" (typ andevärlden). Blir man kvar där till skymning/gryning så blir det dåligt på riktigt eftersom man riskerar att bli fast där utan möjlighet att själv ta sig ut och då måste de andra rädda en så att inte olika skuggväsen och skit gör att magikern själv blir ett skuggväsen.

Gillar också hur Järns "default"-system fungerar där man förhandlar med andar. Normalt sett så ber man andarna om mindre tjänster och får betala rimligt pris för detta. Men det finns inget som hindrar att man ber andarna om enorma jädra tjänster och får betala därefter. Coolt på riktigt, om spelarna vågar!

Grunden låter väl helt okej tycker jag. Fast det beror på vad backlash kan innebära. Jag avskyr system som försöker begränsa magiker genom att säga "det finns en chans att magikern dör* varje gång de använder magi". Så fort någon nämner att det alltid finns en risk så är det en röd flagga för mig, men sen beror det så klart på hur den risken ter sig.

Att man riskerar att ta lite stryk är ju helt okej. Eller att man själv kan välja att höja insattserna för bonusar eller omslag.

Jag gillar att tanken är att man har en tärningspöl som förbrukas. Väldigt visuell känsla av att magikern tar ut sig mer och mer.

*eller motsvarande så som att sugas in i warpen/metarymden/etc.
Det kommer inte att vara enkla saker som "du dör" eller "du tar skada", utan mer typ som LeGuin, med "du råkade frammana en demon som är på vift", eller "du tittade för djupt i avgrunden, och något tittade tillbaka och såg dig", eller "något försöker besätta en person du bryr dig om". Det kan också vara personlighetspåverkande, tex får en helare mentala följder av att ta skadan från någon. Men, idealt ska det vara saker som kommer i spel på intressanta sätt, kanske till och med som sidoquests.

På det hela taget så är en grundtanke i min magi att den sätter spår på brukaren. Det är hela tiden ett utbyte, man ger något för att få något, det är aldrig gratis.

Makes sense? Är det roligt? Kommer stämningen fram?
Tror mycket handlar om matten här. Och hur lång tid det tar att återställa pölen.

Min egna lösning är att koppla katastrofer till fummelslag och låta fummelrisken öka med varja användning. I CB betyder det att första gången du använder en riskabel förmåga är det 1 på 20 att det går åt skogen, andra gången 1-2 på 20, tredje... etc. Fördelarna som jag ser det är att det är väldigt tydligt och enkelt att förstå risken, samt att man slipper hålla på att rulla pölar :).

Det kommer inte att vara enkla saker som "du dör" eller "du tar skada", utan mer typ som LeGuin, med "du råkade frammana en demon som är på vift", eller "du tittade för djupt i avgrunden, och något tittade tillbaka och såg dig", eller "något försöker besätta en person du bryr dig om". Det kan också vara personlighetspåverkande, tex får en helare mentala följder av att ta skadan från någon. Men, idealt ska det vara saker som kommer i spel på intressanta sätt, kanske till och med som sidoquests.

På det hela taget så är en grundtanke i min magi att den sätter spår på brukaren. Det är hela tiden ett utbyte, man ger något för att få något, det är aldrig gratis.
Det låter kul!

Back