Nekromanti Magi och ovishet

Ecleptomania

Veteran
Hej!

Nu är jag trött på att leva i ovishet om denna mystik som andra spelare och spelledare kallar för magi.

Jag ska inte påstå att jag är en spelledare som har koll på allt i Eon (långt ifrån) men jag läser in mig sakta men säkert på allt, i fördjupningsböckerna och i grundböckerna. Men ett område som jag hållit mig undan ifrån så mycket jag kan, är magi, speciellt Icke-improviserade magier.

I min grupp har vi i stort sätt alltid kört med 'hemregeln' att du kan göra nästan allt med magi.

Ex. "Jag vill göra en magi som reser ett vakttorn på 10 meter från marken..."
"Slå ett slag mot Teoretisk magi med... *tänka tänka* Ob5T6 för att komma på hur du ska göra"
*Slår tärningar och lyckas*
"Ok, du måste alstra 6 Geotropiska filament och transformera 3 av dessa till... Ataxatropi. Sedan besvärja det hela".

Konceptet har fungerat, men jag har insett att det också fallerar kraftigt, eftersom då finns plötsligt INGEN gräns på vad magikerna kan göra.

Ex. "Kan jag hela Worges sår genom att alstra Geotropi som jag transformerar till Biotropi?"
"Ja, om du lyckas med ett Teoretiskt slag för att komma på hur du ska applicera Biotropin.."

Slutändan - Alla mina spelare väljer Ataxatropi och/eller Biotropi (Sistnämnda om de råkar vara Alver) och sedan maxar de alstra och teoretisk, för då kan de göra allt...

Jag vill inte att Magiker ska vara övermäktiga, så jag bestämde mig för att läsa in mig i Magi systemet ordentligt.

Nu har jag dock fastnat på vissa saker och jag kommer skriva upp dem efter följande. Jag är VÄLDIGT tacksam för svar, eftersom allt underlättar för mig.
Det är en jävligt dum idé jag har fått för mig, eftersom jag är dyslektiker och har väldigt svårt att förstå det jag läser... ^^

Så mina funderingar är:

1, I magin Fiat Flamma (För att ta exempel) så måste jag alstra Ett Termotopiskt Filament och Transformera det till Ett Pyrotropiskt Filament.
Är detta för att magin räknas som "Termotropikernas magi"? Eller är det av någon vikt att jag transformerar?
Kan jag inte bara alstra Ett Pyro-filament direkt?

2, Fler Besvärjelser Samtidigt? Av vad jag läser i boken så kan man inte lägga Ex. Auspicisk epidemiresistens (Två nivåer lättare att motstå sjukdommar) mer än en gång? Om jag är Bio-tropiker, kan jag inte lägga denna på mig själv och en annan person också? (Eftersom den har Provisorisk varaktighet)?

3, När blir en besvärjelse -> Ritual? (Om jag skulle skriva egna magier, när går man över steget från Besvärjelse -> Ritual)

4, Hur fungerar egentligen Improviserad magi? Jag betvivlar på att jag gjort rätt, eftersom mitt system gör att alla magiker per definition kan göra allt?
Är man begränsad till vilka 'Effekter' man lärt sig?

Ja, jag kommer inte på fler saker nu. Men som sagt, hjälp är väldigt uppskattat. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Okej, lite svar på dina frågor.

1. Det finns inget som hindrar att du alstrar ett pyrotropiskt filament, nej. Däremot så är den enklaste källan till pyrotropiska filament just eld, så om "Fiat Flamma" skulle vara en pyrotropisk besvärjelse skulle den näst intill kräva att du redan hade tillgång till en eld. Då känns det ju ganska meningslöst att använda en besvärjelse som skapar en eldslåga. På samma vis finns till exempel inga fototropiska besvärjelser som skapar ljus, då fototropi kräver ljus för att alstras i första rummet (om man då inte tar hänsyn till kroppslig alstring).

2. Provisorisk varaktighet innebär att besvärjelsens effekt återstår fram tills den vävs igen av dig, ja. Personligen tycker jag att det borde finnas någon form av magisk effekt för att på samma gång upprätthålla flera provisoriska besvärjelser... men det får bli någon annan gång.

3. Har du Mystik och Magi? Där beskrivs hur man konstruerar en besvärjelse eller ritual. Summan av kardemumman är att om en besvärjelse kräver allt för många filament blir det väldigt svårt (många tärningar) att alstra alla på samma gång. Om man då vill dela upp sina alstringar på flera olika färdighetsslag, för att dra ned svårigheten och risken för obehagliga magifummel, måste man göra om den till en ritual, eftersom enbart ritualer tillåter multipla alstringsslag.

4. Improviserad magi handlar mycket riktigt om att väva effekter direkt och i stundens hetta kombinera dem till "besvärjelser". Då man inte kan transformera filamenten är improviserade magiker generellt sett beroende av fler alstringsfärdigheter än andra om de ska få lite flexibilitet.

Ecleptomania

Veteran
1, Med andra ord så kan jag per definition alstra vad som helst och sedan transformera det till Pyrotropi för att lyckas med Fiat Flamma? (Exempelvis, jag är en Alv, kan alstra Biotropi ur mig själv, och jag är också Pyrotropiker, så jag kan därför skapa Fiat Flamma av Biotropi grund, eftersom det inte spelar roll vad jag transformerar ifrån?)

2, Ja, då förstod jag det hela rätt, men jag håller med dig om det sistnämnda

3, En i min spelgrupp har den boken, han är på väg över. Får läsa in lite där. :gremsmile:

4, Improviserade magier får INTE använda Transformering?
Förklara gärna mer om punkt fyra, för det är just det jag har svårast att begränsa mina spelare från.

Mina spelare väljer inte magier när det skapar magiker (inte för att det skapas många magiker), utan med de enheter man får väljer de Effekter som de sedan använder sig av för att improvisera fram besvärjelser. Är detta rätt gjort? Får de göra så? ^^

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tar båda dina poster här:

1. Ja, du kan alstra vad som helst och transformera det till pyrotropi. Däremot har, som anges i magikapitlet, de olika aspekterna olika krav för att alstras. Till exempel är det ofta mer praktiskt att alstra, säg, pneumotropi (som enbart kräver att magikern är omgiven av luft, något som lär gälla för det mesta) än nekrotropi (som kräver en massa dött material, helst djur eller människor). Därtill är det också olika svårt att transformera mellan olika aspekter -- termo- och pyrotropi ligger nära varandra, så om du transformerar mellan dem kräver det ett slag på Ob2T6. Om du däremot transformerar mellan bio- och pyrotropi ligger de inte lika nära varandra -- slaget ligger på Ob3T6, och transformationen sker med ett filaments förlust (så om du vill få ut två pyrotropiska filament måste du alstra tre biotropiska -- ett går förlorat i transformationen). Om du skulle vilja skapa nya varianter av en besvärjelse räknas dessa som nya besvärjelser att lära in -- det går alltså inte att mixtra med Fiat Flamma rakt av.

4. Jag har just nu lånat ut min M&M, så jag har den inte till hands. Någon som har tillgång till den får nog hjälpa oss här.

I ditt senare inlägg: Varje slag för Besvärjelse innebär att en effekt vävs. Om man till exempel ska ha en helande besvärjelse som botar både Trauma, Smärta och Blödningstakt så krävs det en separat effekt för varje kategori som ska läkas, det vill säga tre färdighetsslag. Dessutom har vissa besvärjelser extraeffekter som modifierar de andra effekterna, till exempel genom att påverka deras räckvidd och varaktighet.

Ecleptomania

Veteran
Ja, jag förstod absolut att man behövde en ny besvärjelse för att göra "Fiat Flamma" med en annan alstring. Men då kan man alltså ex. slå ett Teoretiskt slag mot magi, om man nu kan effekten 'Eld låga' (eller vad den nu kan heta) och komma på att man vill alstra... Något annat istället.

Men om vi nu antar att man inte kan transformera i en improviserad besvärjelse, då måste man ju lyckas med ordentliga Teoretiska innan, och nästan ta och skriva ner besvärjelsen (Eller memorera den utan nedskrift?)

Så fort Black_Lotus kommer hit med boken så ska jag kolla vad som står om Improviserade magier och effekter.

Förhoppningsvis är Extemporatörer inte alls så bra som mina spelare tror ^^

Fienden

Hero
Extemporatörer kan INTE transformera. Alls.

Improv-magi fungerar så här: Du lär dig en effekt, GRUNDEFFEKTEN, med räckvidd, varaktighet och allt. Sedan slår du mot Alstra och Besvärja, givetvis med alla alstringskraven för magin, och sedan händer effekten. Effekten kan inte förändras när du skapat den, men du kan förändra den med en annan effekt senare (t.ex. du skapar Eld, sedan skapar du effekten Avstånd för att få den att kunna röra sig bort från din hand, sedan skapar du Rörelse för att få den att faktiskt röra sig).

Enda saken en extemporatör KAN förändra, är:
Magnitud: Det här är nog viktigast. Genom att alstra fler filament (+Ob1t6 alstra) kan du öka magnituden på effekten i fråga.
Area. Effekter med avstånd kan få en areaeffekt, 1x1 meter/+Ob1t6 på Besvärjelse.
Räckvidd: Effekter med avstånd kan få ökad räckvidd, 30m/+Ob1t6 på Besvärjelse.

Det här är allt taget ur huvudet, så något kan vara fel/missat. Tror jag fick med det mesta dock. =)

//Kraetyz, virrig och lat

Regmolar

Swashbuckler
Man kan också öka varaktigheten (+1 min/+Ob1t6) på temporära besvärjelser.

Sedan finns också regler för _helt_ improviserad magi, men det tar typ en kvart extra, och personligen rekommenderar jag starkt att man försöker hålla sig ganska nära grundeffekterna, annars blir magisystemet extremt trasigt och ologiskt. Ob1T6 någonting/filament är en bra riktlinje.

Ecleptomania

Veteran
Okey!

Men då är det ju jag som missat det där lilla om att Extemporatörer inte kan lära sig Transformering. Det lilla gör verkligen magikerna väldigt Gimpade för mina spelare (och positivt nog bättre för mig som spelledare).

Således en fråga till då, som inte gäller Extemporatörer, utan en helt annan sorts magiker.

En magiker som använder sig av "Vanliga besvärjelser" (dvs, ex. Fiat Flamma osv.) kan han komma på och skriva ned egna magier? Om han kan, hur gör man detta möjligt?
Är det ett Teoretiskt slag? Måste han kunna effekten som magin ska göra?

Ex. En av mina spelare frågade om han kan göra en "Chain-lightning som också gör eldskada" (Dvs, en blixt, som träffar ett mål för att sedan hoppa över till nästa, och när den väl träffat ett mål så har blixten ett antändningsvärde som gör att kläderna kan börja brinna).

Jag svarade att det inte gick att göra magi som studsade, men att man kan göra nån form av Area effekt (För det stämmer va?)
Och att man skulle kunna blanda Foto/Pyro -tropi för att uppnå den effekten. Men jag svarade också honom att jag inte har någon aning om hur fan magin skulle se ut...

Så kan någon hjälpa mig att komma på, hur man skulle kunna skriva den magin, och om det ens är möjligt?
Vad skulle vara troligt? Vad skulle få den att fungera?

Fienden

Hero
Extemporatörer kan ju givetvis lära sig Transformering, men de kan inte använda färdigheten när de improviserar. =)

Och JA, man kan skapa egna regler. Skaffa fram Mystik & Magi, så finns reglerna klara där. Detta tar ju givetvis lång tid (flera månader, till och med).

Hur magi ser ut (om blixten är stor eller studsar) är det ju upp till antingen spelaren eller spelledaren att bestämma. Jag skulle säga så att om du lägger en Blixt-effekt förstorad till 2 meters Area, så skulle blixten först gå till det närmsta målet och sedan studsa till de andra inom arean.

Ang. eldskadan skulle detta vara väldigt svårt att göra, eftersom Eld är en temporär effekt. Det skulle se ut som en blixt som åker fram, smäller i, studsar och sedan finns det även ett stort jävla eldklot där i en minut. Vilket också skulle vara lagom användbart. "Diodactus' Eldskapande Blixtregn" eller något.

Regmolar

Swashbuckler
Man kan ju också tolka det där med magin utseende på det mest extrema sättet, och låta magikern lägga en Eld med areaeffekt som ser ut som en blixt som hoppar från mål till mål och lämnar kvar magisk eld på dem. Den regelmässiga effekt kan ju ändå vara densamma, om blixten bara är en syneffekt.

Ecleptomania

Veteran
Hahaha! Älskar förklarningen om att eldklotet är oanvändbart. ^^

Men tänk dig att blixten har delar av eld i sig, så att när den gör skada så får man också slå ett slag mot Antändning för att se om man tar eld... Ex.

Karvo Hsuings' Förödande Blixt

Även Känd som: -

Färdigheter: Alstra Fototropi (Ob4T6) Transformering (Ob4T6)(För att inte tappa några filament) Besvärjelse (Ob2T6) Besvärjelse (Ob2T6)

Tidsåtgång: 2 Rundor

Räckvidd: 30 Meter

Varaktighet: Momentan

Besvärjelsen slungar en flammande blixt från magikerns hand mot det utvalda målet. Vid träff slå vilken kroppsdel som träffas, denna kroppsdel utsätts för Ob2T6 Trauma och Ob2T6 Smärta. Kroppsdelen som träffas utsätts också för eldskada på Ob1T6 Trauma och Ob1T6 Smärta, det finns också en risk för att kläder eller utrustning tar eld slå mot utrustningens antändningsvärde mot 6. Om kroppsdelen som träffades har vadderat tyg så minskar skadan från den första skadan med fem (-5). Läderpansar (både hårt och mjukt) reducerar skadeverkan med tio (-10). Metalliska pansar skyddar inte alls mot den första skadan, men negeterar istället brännskadan.

(Karvo Hsuing är en karaktär som en vän spelar, där av namnet på besvärjelsen)