Ecleptomania
Veteran
Hej!
Nu är jag trött på att leva i ovishet om denna mystik som andra spelare och spelledare kallar för magi.
Jag ska inte påstå att jag är en spelledare som har koll på allt i Eon (långt ifrån) men jag läser in mig sakta men säkert på allt, i fördjupningsböckerna och i grundböckerna. Men ett område som jag hållit mig undan ifrån så mycket jag kan, är magi, speciellt Icke-improviserade magier.
I min grupp har vi i stort sätt alltid kört med 'hemregeln' att du kan göra nästan allt med magi.
Ex. "Jag vill göra en magi som reser ett vakttorn på 10 meter från marken..."
"Slå ett slag mot Teoretisk magi med... *tänka tänka* Ob5T6 för att komma på hur du ska göra"
*Slår tärningar och lyckas*
"Ok, du måste alstra 6 Geotropiska filament och transformera 3 av dessa till... Ataxatropi. Sedan besvärja det hela".
Konceptet har fungerat, men jag har insett att det också fallerar kraftigt, eftersom då finns plötsligt INGEN gräns på vad magikerna kan göra.
Ex. "Kan jag hela Worges sår genom att alstra Geotropi som jag transformerar till Biotropi?"
"Ja, om du lyckas med ett Teoretiskt slag för att komma på hur du ska applicera Biotropin.."
Slutändan - Alla mina spelare väljer Ataxatropi och/eller Biotropi (Sistnämnda om de råkar vara Alver) och sedan maxar de alstra och teoretisk, för då kan de göra allt...
Jag vill inte att Magiker ska vara övermäktiga, så jag bestämde mig för att läsa in mig i Magi systemet ordentligt.
Nu har jag dock fastnat på vissa saker och jag kommer skriva upp dem efter följande. Jag är VÄLDIGT tacksam för svar, eftersom allt underlättar för mig.
Det är en jävligt dum idé jag har fått för mig, eftersom jag är dyslektiker och har väldigt svårt att förstå det jag läser... ^^
Så mina funderingar är:
1, I magin Fiat Flamma (För att ta exempel) så måste jag alstra Ett Termotopiskt Filament och Transformera det till Ett Pyrotropiskt Filament.
Är detta för att magin räknas som "Termotropikernas magi"? Eller är det av någon vikt att jag transformerar?
Kan jag inte bara alstra Ett Pyro-filament direkt?
2, Fler Besvärjelser Samtidigt? Av vad jag läser i boken så kan man inte lägga Ex. Auspicisk epidemiresistens (Två nivåer lättare att motstå sjukdommar) mer än en gång? Om jag är Bio-tropiker, kan jag inte lägga denna på mig själv och en annan person också? (Eftersom den har Provisorisk varaktighet)?
3, När blir en besvärjelse -> Ritual? (Om jag skulle skriva egna magier, när går man över steget från Besvärjelse -> Ritual)
4, Hur fungerar egentligen Improviserad magi? Jag betvivlar på att jag gjort rätt, eftersom mitt system gör att alla magiker per definition kan göra allt?
Är man begränsad till vilka 'Effekter' man lärt sig?
Ja, jag kommer inte på fler saker nu. Men som sagt, hjälp är väldigt uppskattat.
Nu är jag trött på att leva i ovishet om denna mystik som andra spelare och spelledare kallar för magi.
Jag ska inte påstå att jag är en spelledare som har koll på allt i Eon (långt ifrån) men jag läser in mig sakta men säkert på allt, i fördjupningsböckerna och i grundböckerna. Men ett område som jag hållit mig undan ifrån så mycket jag kan, är magi, speciellt Icke-improviserade magier.
I min grupp har vi i stort sätt alltid kört med 'hemregeln' att du kan göra nästan allt med magi.
Ex. "Jag vill göra en magi som reser ett vakttorn på 10 meter från marken..."
"Slå ett slag mot Teoretisk magi med... *tänka tänka* Ob5T6 för att komma på hur du ska göra"
*Slår tärningar och lyckas*
"Ok, du måste alstra 6 Geotropiska filament och transformera 3 av dessa till... Ataxatropi. Sedan besvärja det hela".
Konceptet har fungerat, men jag har insett att det också fallerar kraftigt, eftersom då finns plötsligt INGEN gräns på vad magikerna kan göra.
Ex. "Kan jag hela Worges sår genom att alstra Geotropi som jag transformerar till Biotropi?"
"Ja, om du lyckas med ett Teoretiskt slag för att komma på hur du ska applicera Biotropin.."
Slutändan - Alla mina spelare väljer Ataxatropi och/eller Biotropi (Sistnämnda om de råkar vara Alver) och sedan maxar de alstra och teoretisk, för då kan de göra allt...
Jag vill inte att Magiker ska vara övermäktiga, så jag bestämde mig för att läsa in mig i Magi systemet ordentligt.
Nu har jag dock fastnat på vissa saker och jag kommer skriva upp dem efter följande. Jag är VÄLDIGT tacksam för svar, eftersom allt underlättar för mig.
Det är en jävligt dum idé jag har fått för mig, eftersom jag är dyslektiker och har väldigt svårt att förstå det jag läser... ^^
Så mina funderingar är:
1, I magin Fiat Flamma (För att ta exempel) så måste jag alstra Ett Termotopiskt Filament och Transformera det till Ett Pyrotropiskt Filament.
Är detta för att magin räknas som "Termotropikernas magi"? Eller är det av någon vikt att jag transformerar?
Kan jag inte bara alstra Ett Pyro-filament direkt?
2, Fler Besvärjelser Samtidigt? Av vad jag läser i boken så kan man inte lägga Ex. Auspicisk epidemiresistens (Två nivåer lättare att motstå sjukdommar) mer än en gång? Om jag är Bio-tropiker, kan jag inte lägga denna på mig själv och en annan person också? (Eftersom den har Provisorisk varaktighet)?
3, När blir en besvärjelse -> Ritual? (Om jag skulle skriva egna magier, när går man över steget från Besvärjelse -> Ritual)
4, Hur fungerar egentligen Improviserad magi? Jag betvivlar på att jag gjort rätt, eftersom mitt system gör att alla magiker per definition kan göra allt?
Är man begränsad till vilka 'Effekter' man lärt sig?
Ja, jag kommer inte på fler saker nu. Men som sagt, hjälp är väldigt uppskattat.
