DoD Magi och järn

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,337
Vad är det för skillnad på detta och en krigare och ett nät?
Well, jag tycker att "likheten" är att man låter en simulationistisk logik utanför själva regel-kärnan, få trumfa avsikten med själva spelet och reglerna från början.

Det är därför jag tycker man ska fokusera på skicklighet (inte utrustning). I båda dessa fallen låter man en person i spelet med en viss utrustning trumfa en annan skickligare person i spelet, pga av ett ... oväntat/icke-reglerat utrustnings-hack. Jag tycker skicklighet ska trumfa.

En så skicklig krigare låter sig inte fångas (av en simpel krigare i ett simpelt nät). En så skicklig magiker låter sig inte överösas med järnfilspån.

En skicklig krigare däremot - skulle som alternativ attack, absolut kunna fånga en motståndare i ett nät. Och en skicklig magiker (eller smygande tjuv), skulle kanske kunna begränsa en enkel magiker med järn. Om man har en försvarslös magiker så kan man såklart binda honom i järn-fängsel, och om man har en försvarslös krigare så kan man såklart fånga honom i ett nät.

Om skicklighet - inte utrustning - räknas så kan man besegra en magiker genom ett nät, en dolk, eller med ett järnfängsel. Inom de gängse reglerna - baserat på att man besegrar magikern i det gällande systemet för konflikt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,337
Har aldrig hört talas om det någon annanstans.
I Dungeon Crawl Classics får Alver inte ha järn (så de får börja med viss utrustning av Mithril)... vilket väsentligen bekräftar det du sade, att det är ganska DoD-specifikt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,826
Det är väl enbart en grej i just Drakar och Demoner? Har aldrig hört talas om det någon annanstans.
Det är i gammal folktro att järn kan skingra magi. Minns något jag läste om hur någon satte ett yxhuvud i fören av en båt för att tränga igenom en storm som besättningen trodde var skapad av en ond makt.

Själv ersatte jag järnet med vitlök i mitt DoD, mycket för att det jag ville ha något sätt att kunna neutralisera en magiker.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,842
Location
Sandukar
Oseriös reflektion - ersätt järn med diarré för en mer mysig stämning ingame. :)

Seriös reflektion - Att ha en hård blocker på detta vis är rätt trist.

Seriös reflektion #2 - Magikernas första prio borde vara att framkalla ett kraftfällt eller liknande som är antimagnetiskt och som repellerar allt järn/magnetiska metaller och att alla har ett sådant i gång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
Det är väl enbart en grej i just Drakar och Demoner?
Det poppade upp i flera olika fantasyböcker jag läste i min ungdom. Tyvärr är det länge sen jag var ungdom så jag har ingen aning om vilka böcker det var längre.

Sen bottnar det här ju i gammal faktisk vidskepelse. Järn var ju ett sätt att skydda sig från just svartkonst och och spöken. Gamla traditioner om knivar ovanför dörren, en lie i höskullen (livsfarligt!) och hästskor som för tur med sig (eftersom de driver bort de onda andarna som för otur med sig). Jag minns det som en rätt vanlig grej som poppade upp angående magi i rollspel (säkerligen underblåst av att DoD hadde det).

Men man ska ju komma ihåg också att järn inte är den enda metallen. Åtminstånde den version av DoD jag spelade hade ju både trä-, brons-, och silvervapen, vilka alla kan användas av en magiker.
 

Theo

Swordsman
Joined
20 Nov 2017
Messages
724
Det poppade upp i flera olika fantasyböcker jag läste i min ungdom. Tyvärr är det länge sen jag var ungdom så jag har ingen aning om vilka böcker det var längre.

Sen bottnar det här ju i gammal faktisk vidskepelse. Järn var ju ett sätt att skydda sig från just svartkonst och och spöken. Gamla traditioner om knivar ovanför dörren, en lie i höskullen (livsfarligt!) och hästskor som för tur med sig (eftersom de driver bort de onda andarna som för otur med sig). Jag minns det som en rätt vanlig grej som poppade upp angående magi i rollspel (säkerligen underblåst av att DoD hadde det).

Men man ska ju komma ihåg också att järn inte är den enda metallen. Åtminstånde den version av DoD jag spelade hade ju både trä-, brons-, och silvervapen, vilka alla kan användas av en magiker.
Visst, järn som magiskt skydd är absolut en grej i mycket folktro, men det är väl snarare för att järnet i sig uppfattas ha (godartade) magiska egenskaper? Järn som en unikt antimagisk metall, som medför att magiska vapen måste vara av brons eller silver eller påhittade metaller, känner jag bara till som en ren DoD-ism.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
Visst, järn som magiskt skydd är absolut en grej i mycket folktro, men det är väl snarare för att järnet i sig uppfattas ha (godartade) magiska egenskaper? Järn som en unikt antimagisk metall, som medför att magiska vapen måste vara av brons eller silver eller påhittade metaller, känner jag bara till som en ren DoD-ism.
Ah, förlåt. Jag trodde du pratade om att det gjorde det svårt för magiker att använda magiska vapen och rustningar (som om alla magiska vapen och rustningar var gjorda av järn). Du menar att magiska vapen och rustningar inte borde kunna göras av järn?

Grejen är just att jag inte ser järn som "antimagiskt", utan att järn blockerar magiker från att använda magi. Det är alltså fullt möjligt att det är för att järn i sig är magiskt, precis som en magnet påverkar en annan magnet. Eller så är det bara för att järn inte gillar magi.

Marcos ide om någon slags antimagnetism skulle inte fungera i min värld eftersom järnet skulle få det det antimagnetiska fältet att falla sönder.

Men fältet skulle ju inte komma i kontakt med järnet, kanske vän av ordning skulle svara då. Det skulle bara komma i kontakt med magnetfältet runt järnet? Järnet vet, är mitt svar då. Järnet vet.

Men hur tillverkar man då magiska vapen i järn? Det kan det finnas många svar på; Kanske är kunskapen om hur man gör det förlorad? Eller bara känd av några få? Eller är det bara gudarna som kan göra det? Eller allt på en gång? Vem vet =)
 

Theo

Swordsman
Joined
20 Nov 2017
Messages
724
I EDD var det iaf explicit att magiska vapen och rustningar måste vara av andra metaller.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,511
Jag tycker ju att det är coolt att ha exotiska metallar för magiska föremål
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,345
Location
The Culture
I EDD var det iaf explicit att magiska vapen och rustningar måste vara av andra metaller.
Var det verkligen så? Det enda jag minns helt säkert att jag har läst om det är i novellen om nekromantikern som dödar en drake i Sinkadus. Där står det att man inte kan lägga sigill på järn, med den explicita kommentaren från redaktionen om att det är författarens egen regeltolkning. Vilket då antyder att det egentligen borde gå bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
I EDD var det iaf explicit att magiska vapen och rustningar måste vara av andra metaller.
Var det verkligen så?
Meh! Nu måste jag ju tillbringa helgen med att läsa igenom alla gamla regelböcker och se vad som egentligen gäller!

Jag kan i och för sig tänka mig värre sätt att tillbringa en helg =)

(Om nu ingen hinner före mig, så klart!)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
227
Om man vill ha lite konsekvens i sin "sluta fåna er" ruling är det väl bara att förklara att det bara är järn i storlek/tyngd av en knytnäves järnbit som påverkar magi.
Jag tycker att redan snabbstartsreglerna är ganska tydliga i det här fallet ("hur mycket"):
Snabbstartsregler 220906 sid 23 said:
MAGI OCH JÄRN
Järn har en antimagisk effekt och du kan därför inte
använda magi om du är i direkt kontakt med järn eller
stål, utöver småsaker (sid 6).
Snabbstartsregler 220906 sid 6 said:
SMÅSAKER
Små och lätta ägodelar som kan döljas i en knuten hand
kallas småsaker. De är så små att de inte räknas mot
din belastning alls. Småsaker ska inte antecknas under
Packning utan i sin egen ruta på rollformuläret.
Alltså: du behöver få mer järnspån än vad som får plats i en knuten näve i direkt kontakt med magikern
Det förutsätter att det är den totala volymen spån som räknas! Man kan också, via Lex Mynt, se att även större mängder spån skulle vara ofarligt för en magiker! 99 mynt räknas fortfarande som småsak och är ju betydligt mer än vad som kan döljas i en hand.

Vidare fundering: vad betyder direkt kontakt?
"På din person" alltså inklusive kläder vilket kanske är den givna tolkningen - leder ju naturligtvis till att alla magiker går runt nakna och välrakade, antagligen pudrade för att minska risken för att spånet fastnar. Ett jättestort magikerskägg är ju en dödsfälla.

"Hudkontakt" - leder till att magiker visst kan ha järnrustning och vapen, så länge de har en välgjord gambeson och handskar.

Jag hoppas att det kommer att finnas ett välfyllt kapitel om det här i det färdiga spelet!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,572
Location
Umeå
Appropå det, hur lätt borde det vara att få tag i större mängder järnspån egentligen?

Men jag tror vi vet varför magiker ofta har stora kåpor på sig, det måste ju ändå vara det optimala skyddet mot spånet. Skulle det fastna för mycket i tyget så är det bara att kasta av sig kåpan. :)

Undrar om magiker upplever järnet som en störning, att det blir tuffare att göra magi, till den gräns att det inte längre är möjligt. Eller om det är så att när det plötsligt blir för mycket järn så bara slutar magin att fungera.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,572
Location
Umeå
Finns i alla välsorterade äventyraraffärer, mellan byns värdshus, vapensmedja och helande tempel.
Jag ser framför mig en företagsam äventyrare som har startat upp en verksamhet kring ett gammalt slagfält där man har tagit in billig arbetskraft till att samla in gamla trasiga vapen och rustningar och sedan fila ner dem till spån som distribueras ut över hela landet.

Gick bra tills en vresig magiker råkade snubbla över verksamheten.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
2,568
Jag tycker att redan snabbstartsreglerna är ganska tydliga i det här fallet ("hur mycket"):




Alltså: du behöver få mer järnspån än vad som får plats i en knuten näve i direkt kontakt med magikern
Det förutsätter att det är den totala volymen spån som räknas! Man kan också, via Lex Mynt, se att även större mängder spån skulle vara ofarligt för en magiker! 99 mynt räknas fortfarande som småsak och är ju betydligt mer än vad som kan döljas i en hand.

Vidare fundering: vad betyder direkt kontakt?
"På din person" alltså inklusive kläder vilket kanske är den givna tolkningen - leder ju naturligtvis till att alla magiker går runt nakna och välrakade, antagligen pudrade för att minska risken för att spånet fastnar. Ett jättestort magikerskägg är ju en dödsfälla.

"Hudkontakt" - leder till att magiker visst kan ha järnrustning och vapen, så länge de har en välgjord gambeson och handskar.

Jag hoppas att det kommer att finnas ett välfyllt kapitel om det här i det färdiga spelet!
Tror mig ha sett någon formulering om att ja, det är hudkontakt, men rustningar är ett problem även med tyg emellan, då de omsluter magikern (samma effekt som med järnbur, med andra ord).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
Alltså: du behöver få mer järnspån än vad som får plats i en knuten näve i direkt kontakt med magikern
Det förutsätter att det är den totala volymen spån som räknas! Man kan också, via Lex Mynt, se att även större mängder spån skulle vara ofarligt för en magiker! 99 mynt räknas fortfarande som småsak och är ju betydligt mer än vad som kan döljas i en hand.

Vidare fundering: vad betyder direkt kontakt?
"På din person" alltså inklusive kläder vilket kanske är den givna tolkningen - leder ju naturligtvis till att alla magiker går runt nakna och välrakade, antagligen pudrade för att minska risken för att spånet fastnar. Ett jättestort magikerskägg är ju en dödsfälla.
Jag tänker också att det måste inte vara antingen på eller av. Det vore ju full möjligt att det finns något mellanting där man antingen får nackdel på magislaget, eller en modifikation. Eller kanske kostnaden i kraftpoäng ökar.

Inte understött av reglerna just nu då, men det är nog så jag hade kört det lite.
 

Mekanurg

मेरी बेटियाँ मेरे दिल के गहने हैं.
Joined
17 May 2000
Messages
7,295
Location
Port Kad, The Rim
Jag tänker också att det måste inte vara antingen på eller av. Det vore ju full möjligt att det finns något mellanting där man antingen får nackdel på magislaget, eller en modifikation. Eller kanske kostnaden i kraftpoäng ökar.

Inte understött av reglerna just nu då, men det är nog så jag hade kört det lite.
Jäkligt bra idé. Att jag inte tänkte så själv. Ämlans :eek:.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
240
Location
Stockholm
I böckerna, TV-spelet och rollspelet The Witcher (kanske även i TV-serien?) finns det en funktion i grundämnet "Dimeritium" som järnet här. Bojor och burar av materialet används för att förhindra magikerna från att bruka sina magiska krafter. Mängden av och närheten till ämnet påverkar magikerna; från små mängder som gör magikerna illamående och sjukliga till stora mängder (instängd i en bur) som plågar magikerna till döds.

Det här används för att kontrollera eller fånga magiker i böckerna, men i rollspelet och Witcher 3 går det även att göra bomber som har de här anti-magiska egenskaperna, vilket med fördel används mot magiska varelser för att göra de försvagade eller förhindra deras magiska förmågor.

--

Det går kanske att hitta någon inspiration i det här, och göra de här anti-magiska egenskaperna i järnet mer "speliga" och intressanta än att bara ha en "på" och "av"-funktion.

Edit: ...så lyssna på @Rymdhamster!
 
Top