DoD Magi och järn

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Jo precis, men det ligger kanske nära till hands att tänka på det som järn, vet inte om det var svärdet @afUttermark syftade på.
Precis det var detta svärd jag tänkte på blev så himla glad och lycklig över att tre eller fyra killar har full koll över Prylarna i Ottars grav och kan ge mig en fullständig redovisning av de föremål med egg. Tack grabbar!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jo precis, men det ligger kanske nära till hands att tänka på det som järn, vet inte om det var svärdet @afUttermark syftade på.
Precis det var detta svärd jag tänkte på blev så himla glad och lycklig över att tre eller fyra killar har full koll över Prylarna i Ottars grav och kan ge mig en fullständig redovisning av de föremål med egg. Tack grabbar!
För det första beskrivs det som att undersökande geologer aldrig stött på en liknande metall, så definitivt inte järn.

För det andra står det i klarttext att vapnet inte är magiskt ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Jag tycker det här med att järn gör att magikerna inte kan kasta magi är begränsande och tråkigt. Jag förstår det som att det hörs av två orsaker:

Dels så att magikern kan bli ”oskadliggjord” när hen blir tillfångatagen.

Dels för att hen blir för over powered med både magi och vapen/rustning.

Men man kanske vill ha en over powered magiker? Det är ju en cool syn med en riddare i rustning som kastar trollformler omkring sig, så varför inte låta den spelare som vill göra detta? En bättre lösning vore att magiker av nån anledning måste avge ett löfte att lita till sina vapen, inte till vapen och rustningar för gör man det skapas obalans i magins kosmos eller annan mumbu jumbo. Då blir magikern illa sedd om han viftar med vapen och får ingen hjälp av sina ”kollegor”.

Vad gäller att bli tillfångatagen så skulle man ju kunna säga att det inte går att kasta magi utan att säga ramsor och vifta med armarna och då kan man ju binda magikerns händer och/eller sätta munkavle på hem. Det bäddar även för roliga händelser där man typ kan tjuvmata magikern med gift som gör att hen tappar talförmågan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Men man kanske vill ha en over powered magiker? Det är ju en cool syn med en riddare i rustning som kastar trollformler omkring sig, så varför inte låta den spelare som vill göra detta? En bättre lösning vore att magiker av nån anledning måste avge ett löfte att lita till sina vapen, inte till vapen och rustningar för gör man det skapas obalans i magins kosmos eller annan mumbu jumbo. Då blir magikern illa sedd om han viftar med vapen och får ingen hjälp av sina ”kollegor”.
Mig veterligen är enda sättet att avbryta en formel är genom att skada, eftersom det inte går att undvika magi. Eftersom besvärjelser alltid tar effekt först av nästföljande runda ger detta alla en chans att bryta besvärjande. I en helrustning hade detta inte varit lika enkelt.

Så det är väl det. I denna version av reglerna verkar dock inte rustning skydda lika mycket.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Mig veterligen är enda sättet att avbryta en formel är genom att skada, eftersom det inte går att undvika magi. Eftersom besvärjelser alltid tar effekt först av alla nästföljande runda ger detta alla en chans att bryta besvärjande. I en helrustning hade detta inte varit lika enkelt.

Så det är väl det. I denna version av reglerna verkar dock inte rustning skydda lika mycket.
Du menar att magikern skulle bli för mäktig för att hen i rustning inte längre skulle vara först?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Du menar att magikern skulle bli för mäktig för att hen i rustning inte längre skulle vara först?
Det finns inget sätt att försvara sig mot magi, är min poäng.

Sedan vet jag inte hur tankarna gick när folk skrev reglerna, men jag antar det var en anledning till varför magikern inte kan ha järn på sig. Har alltid tyckt det var konstigt att magi inträffar först i en stridsrunda, antingen i samma (kvick) eller i efterföljande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Det finns inget sätt att försvara sig mot magi, är min poäng.
Ah. Ett sätt att ändra på detta utan järnallergi är ju att inte alltid låta magikern vara först.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag ser ibland i diskussioner om DoD-äventyr som innehåller magiker-badguys att man kan kasta järnfilsspån på dem. Då verkar många tycka att detta är en fungerande lösning. Varför tror folk detta?

Man verkar i alla fall i viss mån hantera detta redan i snabbstartsreglerna. Jag tycker iofs att man kunde gått lite längre på järn/stål-tolleransen, men vad tycker ni andra?
Det är något som jag inte använder numera när jag spelar.

I regelsystem jag använder så påverkar rustning och belastning tydligt initiativ för striden. Det blir då rätt självsanerande. En stridande part som använder "krafter" vill väldigt gärna vara först, eller så tidigt som möjligt, i ronden.

C
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Har i DoD/DoD-hack alltid kört med att magi tar effekt omedelbart efter att magikern kastat besvärjelsen. Har inte haft problem med OP magiker, detta till trots... :LOL:

Har heller aldrig hindrat magiska vapen av järn. Men visst har det varit en del av okända, mystiska metaller, konstigt ben, nån slags gammal rot, etc. Om något är ju järnvapnen ofta sämre än dessa exotiska varianter. Jag har aldrig varit med om RP som velat offa PSY-poäng permanent för att skapa egna permanenta magiska föremål, så det har inte gett några balance issues på det sättet.

Tyckte det var uppfriskande i SväS att magiker kunde ha all rustning osv, så de kunde göra något vettigt när de inte lade magi. Sen har ju DoD23 sin egen lösning där lite, med snabbt återhämtade kraftpoäng.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det är ju en cool syn med en riddare i rustning som kastar trollformler omkring sig, så varför inte låta den spelare som vill göra detta?
Alltså... det behöver inte vara nån begränsning för sånt.

Tittar vi DoDE kan kan ju en magiker slänga på sig en full plåtrustning o brons, för 80% av priset för en järnrustning och bara 1 mindre i ABS. Och mithril är ju också ett alternativ, om än dyrt och sägs ska vara sällsynt.

Att säga att magi inte funkar med järn blir således mest flavour, och uppmuntrar till lite mer variation i hur prylar ser ut.
 
Top