Nekromanti Magi i stora drag

Fable

Veteran
Jag har länge velat förstå mig på magi då jag älska magi. Det ända är att jag fattar inprincip NADA :gremlaugh::p

För det först vill jag veta hur en improviserad besvärjelse fungera? Hur får man reda på hur många filament som behövs. Hur väver man sedan effekten?

Sen kommer vi till det med att ha tillexempel Alsta pyrotropi. Men jag vill göra en Blixt tillexemper, borde man inte kunna imrovisera det fast att man har pyrotropi. Om det funkar,
hur f-n gör man?

Det känns väldigt jobbigt att inte veta hur det funkar när man har en Krigsmagiker i gruppen! Tack!

Kenzui

Warrior
Ja jag kan inte förklara allt nu. men jo du kan transformera pyrotropiska filament till fototropiska filament fast då måste du väva ett filament extra tror jag är inte helt hundra på det. sen så beror det på hur mycket skada eller hur mycket du vill göra liksom, en blixt med et filament osakar väll 1t6 trauma och 1t6 smärta eller nåt sånt, och om du tar två så skadar den 2t6 i trauma och smärta, typ en eld boll på första "nivån" ett filament gör, 1t6 trauma och 1t6 smärta och har ett antändnings värde på 4 tror jag, och en på andra nivån "två filament" gör 2t6 trauma 1t6 smärta och antändings värde 6 för man ökar inte smärta med starkare eld, ahh det står i M&M jag är inte så bra på att förklara med text med hoppas det hjälpte nåt. HA DET BRA!

DarkRaven_UBBT

Veteran
Om du vill göra en blixt med pyrotropi så måste du transformera det till fototropi men man kan tyvärr inte transformera när man använder improviserad magi (iaf om man kör 100% enligt reglerna, men man kan alltid ändra på det om man vill)

Syeth-hd

Warrior
det går som sagt inte att transformera filament med
improviserade besvärjelser. då behöver man en artefakt
som kan transformera åt en. (kom ihåg att den bara
kan transformera en viss typ av filament.)

anledningen till att man inte kan tror jag är av balans skäl.
om man kunde det så skulle man bara behöva formalisera
strids besvärjelser. allt annat skulle man bara kunna ändå.

en improviserad besvärjelse går till på följande vis.

Alstra,Väva, Alstra,Väva.

ex. Alstra fototropi, väva ljus, Alstra fototropi, Väva blixt.

tänk på att effekten börjar verka direkt du vävt den.
det blir alltså ljust innan blixten kommer därefter.

om du misslyckas....

Lyckad alstring, Lyckad vävning (ljus), lyckad Alstring,
Misslyckad vävning (blixt).

effekten blir att det bara blir ljust och du får dissipera
filamenten som du inte kunde väva blixt effekten till.

Dissipationregler fins i huvud boken.

listan på effekter i magiboken berättar hur många filament som behövs till olika effekter.
de flesta effekter kan förstärkas för bättre effekt som
också beskrivs.

Var något otydligt så säg bara till så kan
jag försöka omformulera lite.